Gå til innhold

Dehydrert, slapp og "svimer av"

Anbefalte innlegg

Gjest 1234567899

Hei! Jeg er en kvinne på 24 år som i utgangspunktet er lite syk og i god form (spiser sunt og trener). De siste to månedene har jeg vært slapp, svimmel og dehydrert. Jeg har ikke vært i stand til å gjøre annet enn å ligge på sofaen. Har mye hodepine (noe jeg aldri har hatt problemer med før) og blir tung i hodet og "svimer" av i en slags søvn hvor jeg er borte en halvtime-time før jeg våkner igjen. Slappheten er for det meste på morgen og dagtid (typ: problemer med å løfte et vannglass), mens jeg på kvelden kvikner til. I tillegg har jeg hatt noen sjeldne tilfeller av diaré. Jeg har vært ut og inn hos legen og tatt diverse blodprøver og avføringsprøver og alle har vært normale. Jeg har også blitt testet for mat-allergi, der prøvene også har vært negative. Nå føler jeg meg litt avfeid av legen. Jeg har flyttet tilbake utenlands igjen (bor i Asia, og har vært hjemme i Norge i to mnd. var ikke syk før jeg kom hjem til Norge). På grunn av dette har jeg vært inne på at det kunne være mat-intoleranse, i forhold til overgang mellom to forskjellige kosthold, men jeg er fremdeles dårlig etter nå å ha kommet tilbake til Asia. Det at legen ikke har funnet noe, og ekstra hverdags stress har i tillegg ført til at jeg flere ganger har fått panikk angst når jeg skal legge meg. Dette kom en stund etter at jeg ble syk. Det begynner med at jeg (tror jeg) slutter å puste, får hjertebank og tror at jeg kommer til å dø hvis jeg sovner. Det klør på kroppen, jeg får during i øret og ser rare bilder i hodet. Generelt er jeg nå (ikke vært tidligere) mye engstelig, "virkelighetsfjern" og ukonsentrert. Panikkangsten har roet seg etter jeg har dratt utenlands igjen. Jeg jobber mye foran PC, har generelt ikke hatt søvnproblemer, ikke hatt flåttbitt (så vidt jeg vet), ikke hovne lymfe-ting. Har tilfeller av diabetes og blodpropp i familien. Jeg drikker rundt 2 liter vann om dagen, går på Diane p-piller (siden jeg var 15 år) og har nå de siste to ukene begynt med kostholdstilskudd (multivitamin, lakrisrot, glutamin, pre- og probiotika på oppfordring fra kinesiolog). Jeg har fortalt alt dette til legen, og nå vet jeg ikke helt hva mer jeg kan gjøre. Setter stor pris på noen forslag. Skulle jeg prøve tradisjonell asiatisk medisin? Akupunktur etc.? Ser ikke for meg at det kan gi flere svar av å oppsøke lege her jeg bor nå. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/382696-dehydrert-slapp-og-svimer-av/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Hvis plagene dine vedvarer etter at du har flyttet tilbake til ditt Asiatiske kosthold er det lite sannsynlig at dette dreier seg om matvarereaksjoner. Det at du ble syk etter at du kom tilbake til Norge utelukker ikke at du kan ha blitt smittet av noe i Asia, men jeg regner med at legen har sjekket deg for infeksjoner med måling av crp, hvite blodleger etc. Av andre undersøkelser kan man tenke på søvnregistrering da pustestopp i søvne kan gi trøtthet på dagtid og dels panikkfølelse. En annen aktuell undersøkelse er MR av hodet ettersom du har hodepine, during i øret og rare bilder i hodet. Det er ingenting i veien for å prøve akupunktur, men hvis du skal ta noen medisiner som er blanding av naturmidler og annet ville jeg konsultert kyndig helsepersonell lokalt.

Hei,

Siden du nevner at du har diabetes i familien - ble du testet for dette?

Mye av det du beskriver kan høres ut som ketoacidosis, som man får med ubehandlet diabetes. Da er man veldig tørst, svimer av, og kan få pust som lukter neglelakksfjerner.

Det er viktig at du blir testet for dette meget raskt, for neste skritt er koma. Det er farlig, men med medisiner har du samme forventede levetid som ikke-diabetikere.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...