Gå til innhold

slutte med hormontilskudd?

Anbefalte innlegg

Jeg er 58 år, tatt Trisekvens fra '96 (da hadde jeg såvidt beg. overgangsalder). Nå har jeg operert bort livmot med eggstokker og alt pga muskelknuter og er satt på Progynova 2mg. I familien er det endel hjerte-karsykdommer (men de røkte alle veldig, noe jeg sluttet med for 25 år siden...), mor fikk brystkreft som 74-åring, og døde av noe helt annet ti år seinere. Jeg er så lei av å veie for og imot! Jeg går til mammografi hvert år og er like redd hver gang (overvektig). Helt konkret: Hva ville skje om jeg sluttet med hormontilskudd nå, etter å ha fjernet livmoren? Det er fire uker siden. Ville jeg bli styrtet ut i hetetokter og tørr skjede og elendighet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38286-slutte-med-hormontilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er i tvil, så kan du jo bare stoppe en stund og se om du får problemer. Det er ganske stor risiko for at hetetoktene kommer tilbake, men ikke hos alle. For tørrhet i skjeden kan du bruke lokal østriol, Ovesterin (ganske svakt østrogen). Jeg synes du skal prøve deg frem og se hvordan det går.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...