Gå til innhold

Kan datteren bestemme?

Anbefalte innlegg

Gjest Den onde stemor?

Kjæresten min har vært på jobbreise i halvannen uke. Han har hele tiden, og senest i formiddag, sagt at han gleder seg til å sove sammen med meg igjen i natt... så, klokka ni i kveld, sier datteren hans at "Jeg vil ikke sove her. Jeg vil sove hjemme! Jeg vil sove her i morgen isteden".

De reiste hjem... hun glad og fornøyd, som så ofte før...

Var det rett av han? Er det hun som skal bestemme når det passer at de overnatter hos meg? Riktig nok er det lenge siden hun har sovet hos faren pga ferie etc, men dog?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383014-kan-datteren-bestemme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Mandolaika

6

• mariaflyfly

3

• black wealch

2

• sant å si

2

Gjest Scarlet O'Hara

Selvfølgelig er det riktig, barn går foran kjærester i slike tilfeller. Hvis du ikke har det samme hjemmet som jenta, synes jeg det bare skulle mangle at hun selv skal få bestemme om hun vil sove hjemme eller hos pappas kjæreste (som jeg forresten aldri hadde tatt med datteren til, men i så fall heller kjæresten hjem)...

Gjest Den onde stemor?

Selvfølgelig er det riktig, barn går foran kjærester i slike tilfeller. Hvis du ikke har det samme hjemmet som jenta, synes jeg det bare skulle mangle at hun selv skal få bestemme om hun vil sove hjemme eller hos pappas kjæreste (som jeg forresten aldri hadde tatt med datteren til, men i så fall heller kjæresten hjem)...

Vi har vært sammen i over tre år... jeg har også barn..

Jeg er frista til å si at datteren bestemmer, men samtidig liker jeg ikke helt tanken på at barn skal "sjefe" over foreldrene og alltid få det som de vil ;)

Hadde datteren spurt ham tidligere på dagen om de kunne være så snill å sove hjemme hos dem i natt, så hadde det blitt litt annerledes. Siden hun spurte så sent som klokka 21, så tenker jeg at faren kanskje burde sagt at nå var det avgjort at de skulle sove hos deg og at det var for sent å ombestemme seg nå...

Hvor gammel er jenta?

Jeg synes i utg pnkt at barn skal gå foran kjæreste, men skjønner at "ombestemming" er slitsomt. På den annen side hadde det vel ikke vært noe hyggelig og bra for relasjonen til barnet hvis barnet ble truet til å overnatte et sted det ikke hadde lyst til å sove?

hvorfor kunne du ikke blitt med dem hjem og overnattet der?

Jeg synes det er en god far som setter datterens behov først, og tenker at det skaper trygghet hos datteren. Det tror jeg kommer deg til gode også, at du ikke blir en trussel for henne.

Samtidig tenker jeg at slike situasjoner kan man være mer i forkant av - f eks avtale med datter hvor natten skal tilbringes. Gjøre avtaler som de begge (far og datter) er enige om, der begge kan leve med det som avtales.

Annonse

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg synes det er en god far som setter datterens behov først, og tenker at det skaper trygghet hos datteren. Det tror jeg kommer deg til gode også, at du ikke blir en trussel for henne.

Samtidig tenker jeg at slike situasjoner kan man være mer i forkant av - f eks avtale med datter hvor natten skal tilbringes. Gjøre avtaler som de begge (far og datter) er enige om, der begge kan leve med det som avtales.

''Samtidig tenker jeg at slike situasjoner kan man være mer i forkant av - f eks avtale med datter hvor natten skal tilbringes. Gjøre avtaler som de begge (far og datter) er enige om, der begge kan leve med det som avtales.''

Det er jeg enig med deg i, og den avtalen synes jeg skal innebære at datteren skal slippe å sove i kjærestens hus, men i sitt eget hjem.

Gjest Scarlet O'Hara

Vi har vært sammen i over tre år... jeg har også barn..

*mer informasjon etter at man svarer på det som ble skrevet i første innlegg ja...*

Hvor lenge dere har vært sammen spiller da ingen rolle?

Kunne dine barn blitt med å sove hos din kjæreste? Hvis ja, så er det ikke noe problem - hvis nei; da må du nesten forstå kjæresten din og hans datter også?

Så for framtiden synes jeg dere skal lage klare avtaler på dette, fortrinnsvis at barna skal få sove i sine egne hjem så lenge dere ikke deler bosted.

Gjest Den onde stemor?

Hvor gammel er jenta?

Jeg synes i utg pnkt at barn skal gå foran kjæreste, men skjønner at "ombestemming" er slitsomt. På den annen side hadde det vel ikke vært noe hyggelig og bra for relasjonen til barnet hvis barnet ble truet til å overnatte et sted det ikke hadde lyst til å sove?

hvorfor kunne du ikke blitt med dem hjem og overnattet der?

Jeg har barn som lå og sov..

Var det avtalt at din kjæreste og hans datter skulle sove hos deg i natt, eller var de bare hos deg uten at det var diskutert hvor de skulle sove i natt? Hvis ja på det første, så synes jeg det er litt rart at dattera får bestemme at dette skal gjøres om på så sent som kl. 21.

Hvor gammel er dattera og pleier hun å tvinne faren sin rundt lillefingeren?

Gjest Den onde stemor?

*mer informasjon etter at man svarer på det som ble skrevet i første innlegg ja...*

Hvor lenge dere har vært sammen spiller da ingen rolle?

Kunne dine barn blitt med å sove hos din kjæreste? Hvis ja, så er det ikke noe problem - hvis nei; da må du nesten forstå kjæresten din og hans datter også?

Så for framtiden synes jeg dere skal lage klare avtaler på dette, fortrinnsvis at barna skal få sove i sine egne hjem så lenge dere ikke deler bosted.

Hadde jeg fått beskjed om dette tidligere hadde det stilt seg annerledes. de hadde visst snakket om det i ettermiddag. Han sa ingen ting da han ringte meg.

Jeg er enig i at barnas behov går først, samtidig er jeg uenig i at et barn skal få styre over foreldrene, slik at alt går i barnets favør, Slik det har en tendens til i dette tilfellet.

Får hun ikke viljen sin så tar hun den, også dersom mine akkurat har fått "nei" til å gjøre akkurat den samme tingen..

Gjest Den onde stemor?

Var det avtalt at din kjæreste og hans datter skulle sove hos deg i natt, eller var de bare hos deg uten at det var diskutert hvor de skulle sove i natt? Hvis ja på det første, så synes jeg det er litt rart at dattera får bestemme at dette skal gjøres om på så sent som kl. 21.

Hvor gammel er dattera og pleier hun å tvinne faren sin rundt lillefingeren?

Hun er åtte og er vant til at verden er der for henne, både hos faren, moren og besteforeldre.

Hun er vant til at "jeg vil" er det magiske ordet. Da hun var fem, sa hun: jeg sier bare hva jeg vil jeg, så blir det sånn...

Det er vel triumfen hos henne som får meg til å koke.. og at hun får lov gang på gang.

Hun visste at de skulle sove her i natt og det var det jeg også hadde hørt, frem til kl 2100

Hun er åtte og er vant til at verden er der for henne, både hos faren, moren og besteforeldre.

Hun er vant til at "jeg vil" er det magiske ordet. Da hun var fem, sa hun: jeg sier bare hva jeg vil jeg, så blir det sånn...

Det er vel triumfen hos henne som får meg til å koke.. og at hun får lov gang på gang.

Hun visste at de skulle sove her i natt og det var det jeg også hadde hørt, frem til kl 2100

''Det er vel triumfen hos henne som får meg til å koke.. og at hun får lov gang på gang.''

Tenkte meg det kunne være noe slik. Universet kretser rundt henne osv.

Jeg hadde blitt litt irritert på faren for at han lot dattera utvikle seg slik, tror jeg.

Annonse

Det høres jo ut som det er faren som har problemer med grensesetting da. Jeg hadde tatt det opp med ham, vel utenfor hørevidde fra ungene, men jeg er ikke sikker på at du kommer noen vei altså...

-det er jo ihvertfall ikke ungens feil at hun blir bortskjemt...

Gjest Den onde stemor?

''Det er vel triumfen hos henne som får meg til å koke.. og at hun får lov gang på gang.''

Tenkte meg det kunne være noe slik. Universet kretser rundt henne osv.

Jeg hadde blitt litt irritert på faren for at han lot dattera utvikle seg slik, tror jeg.

Har prøvd å fortelle han hva dette vil føre til, men han forstår ikke det.. datteren hans er ikke et slikt barn.. vel, han ser ikke blikkene og smilene hun sender meg, når pappa gjør som hun sier..

Gjest Den onde stemor?

Det høres jo ut som det er faren som har problemer med grensesetting da. Jeg hadde tatt det opp med ham, vel utenfor hørevidde fra ungene, men jeg er ikke sikker på at du kommer noen vei altså...

-det er jo ihvertfall ikke ungens feil at hun blir bortskjemt...

Jeg har tatt det opp med han, men han har lang strikk i grensesetting. Hun får som regel lov til det hun vil og har alt. Nei, ikke hennes skyld, men dessverre hun som er i fred med å bli uspiselig...

Har prøvd å fortelle han hva dette vil føre til, men han forstår ikke det.. datteren hans er ikke et slikt barn.. vel, han ser ikke blikkene og smilene hun sender meg, når pappa gjør som hun sier..

''vel, han ser ikke blikkene og smilene hun sender meg, når pappa gjør som hun sier..''

Liten prinsesse som utvikler seg til å bli en dronning det der. Far må jobbe med grensesetting, men hvis han ikke vil eller synes det er nødvendig, er det ikke så mye du får gjort.

Gjest Scarlet O'Hara

Hadde jeg fått beskjed om dette tidligere hadde det stilt seg annerledes. de hadde visst snakket om det i ettermiddag. Han sa ingen ting da han ringte meg.

Jeg er enig i at barnas behov går først, samtidig er jeg uenig i at et barn skal få styre over foreldrene, slik at alt går i barnets favør, Slik det har en tendens til i dette tilfellet.

Får hun ikke viljen sin så tar hun den, også dersom mine akkurat har fått "nei" til å gjøre akkurat den samme tingen..

Men nå trekker du inn mange andre ting også, ikke det vi i utgangspunktet diskuterer. På generell basis er jeg enig med deg i at et barn ikke skal kunne styre sine foreldre, og tvinge seg til viljen sin koste hva det koste vil... Men akkurat når det gjelder et hjem, og hvor et barn skal sove (noe som er det eneste jeg svarer på i denne tråden) - så står jeg fortsatt ved mitt første svar til deg...

Gjest Scarlet O'Hara

Og da er vi jo faktisk over på å diskutere noe helt annet enn du skisserte i det første innlegget ditt... Kanskje hadde du heller ikke vært så irritert på kveldens hendelse hvis det ikke hadde vært for resten?

Gjest Den onde stemor?

''vel, han ser ikke blikkene og smilene hun sender meg, når pappa gjør som hun sier..''

Liten prinsesse som utvikler seg til å bli en dronning det der. Far må jobbe med grensesetting, men hvis han ikke vil eller synes det er nødvendig, er det ikke så mye du får gjort.

Jeg vet... har sagt det også, men han ser det ikke... da hun sa st det passet å sove her i morgen, hadde jeg fått nok.. da er olen åpen, for da passer det henne... nope.

Hennes mål er å ha pappa for seg selv, og det får hun... så ffet det ikke er noe hun kan gå glipp av når ungene mine er her.. da vil hun gjerne være..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...