Gå til innhold

foreldre i konflikt og barns følelser

Anbefalte innlegg

Gjest vanskelig eks

Jeg har siden samlivsbrudd for halvannet år siden strevd med en vanskelig eks. Dere får det bare fra en side nå, så dere får bare stole på at jeg har rett når jeg sier han kommer med stadige og ubegrunnede personangrep på meg. Jeg har sørget mye over vennskapet som ble borte. Nå er barna til tider irritert på faren, fordi han er en rotekopp og stor egoist. Han glemmer papirer til skolen, glemmer å kjøpe det de skal ha med seg osv. I tillegg er han dårlig på å snakke med de om vanskelige ting, så han løser ofte ting på en dårlig måte som de ikke er tilfreds med.

Nå er jeg så i tvil om hvordan jeg skal håndtere at barna i fortrolighet kommer til meg med sine klager, sinne og frustrasjoner. Skal jeg bare ordne opp for han, være deres trygge havn som kjøper det han har glemt, som leverer papirer og ordner med skolen? Og ta de vanskelige samtalene han har tatt ned klønete, og der jeg må dekke over og si at han ikke har ment det akkurat sånn.. Eller kan jeg koste på meg å kommentere at faren skulle ha gjort dette, slik at de ser hvordan ting egentlig er? Jeg er så usikker. Barnas beste bør jeg egentlig ha i fokus, men de er jo heller ikke tjent med at de ikke ser hvem av oss de kan stole på når det kommer til stykket. Det er jo krevende for meg å ordne opp i alt rotet han skaper, og jeg skjønner jo at jeg kan velge mellom å ordne opp i stillhet, eller ordne opp med en liten markering.Baksnakking er uaktuelt.

Fortsetter under...

Skjønner veldig godt at dette er kjempevanskelig for deg!

Personlig tror jeg det beste er å bagatellisere det litt.... Der barna f.eks. klager over at pappa ikke har fått gjort det han skal osv, så tenker jeg de ikke har nytte av å få "påfyll" til sin irritasjon... Du kan si at du skjønner de er irriterte, men at ikke alle voksne synes det er så lett å huske på slike ting - og at selv om han glemmer, så må de huske at han er veldig glad i dem etc, men at han trenger tid på å "øve seg" på å ta slikt ansvar nå som du ikke lenger er der for å "passe på" ;)

• 2 uker senere...

Kan du si dette til ham på en direkte, men ikke anklagende måte? Det kan forhåpentligvis få ham til å skjerpe seg. Slik du beskriver det står han i fare for å miste respekten fra barna sine. Det er ikke bra for barn å ha en far de opplever som patetisk.

Overfor barna syns jeg du skal omtale ham så nøytralt som mulig, du bør unngå å si nedsettende ting om ham.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...