Axcia Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Du hadde da ei oppskrift kalt Havreboller, flittig brukt i fordums tid... Skal se om jeg finner den..... Havreboller 1 pose tørrgjær, 3 dl havrekli, 2 dl havregryn, 1 ss sirup, 1-2 ts salt, 1 liter vann eller melk (eller en blanding) Kjør det i foodprocessoren og ha i hvetemel eller finbakst til en passe deig, sikkert et par liter. Hev en times tid. Kjevle ut en leiv på 1½-2 cm tykkelse, og stikk ut runde kaker med et glass. Etterhev en halvtimes tid og stek på 225-250 grader i 8 minutter. (jeg hadde en utskrift av denne oppskriften, men klarte ikke å søke den opp.) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Du hadde da ei oppskrift kalt Havreboller, flittig brukt i fordums tid... Skal se om jeg finner den..... Det er omtrent den, men jeg gidder ikke kjevle lenger, triller bare boller av deigen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hummergodt Skrevet 27. august 2012 Del Skrevet 27. august 2012 Kjøpe en liten kjøleboks som han kan koble til på skolen, og ha skiver med hummer og masjones på. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg har en veldig kresen 8 åring som liker kun få ting. Jeg har alltid vært veldig streng på at litt av skolematen skal spises, mens resten kan komme i retur slik at jeg vet hva han foretrekker og ikke. Han får alltid med seg to skiver med fårepølse (spiser kun det og leverpostei, ingen andre pålegg). Vi har matboks med kjøleelement og det fungerer mye bedre enn uten. Så deler jeg et rødt eple i biter og dypper i sitronvann slik at det ikke blir brunt. Det er dette som er fast inventar i matboksen hans. På turdager får han skive med nugatti, aldri ellers. På mega får du "barnas superbrød" som har 3 på brødskalaen og som ikke inneholder noe form for korn eller klumper! Dette bruker vi, vi har aldri loff hjemme. I tillegg så legger jeg ofte med et par flatbrød, en riskake, en muffinsform med tørre havrefras og rosiner oppi matboksen. Det som er det viktigste hos oss er at gutten ikke får spise skive med fårepølse her hjemme. Det er matpakkemat. Her hjemme forsøker vi å ha andre ting en vanlige skiver. Osteskiver i ovn, ristet brød, middagsrester osv. Dermed er det mindre fare for at han går lei skolematen. Anbefaler deg å legge oppi feks mandler eller nøtter om gutten liker det. yoghurt? flatbrød? så "grove"/fullkorns frokostblandinger du kan finne. Liker han ikke melk på så kan han spise de tørre. Avtal med han at han skal spise litt av maten på skolen og forklar hvorfor. det går også an å kjøpe små mattermoser som er på størrelse med et stort krus. Oppi der kan du jo legge et varmt egg som da vil holde seg varmt til lunsj! Supper, middagsrester osv. Jeg tror det er viktig at du beholder roen og ikke faller for fristelsen om å sende med veldig usunne ting. Dersom han liker noe så vil en 10 åring ikke plutselig slutte å like maten. Han kan bli lei av maten, men ikke slutte å like. Det er bare tull. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vici Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Vi har også som regel at feks en halv skive skal spises før skolestart. Gutten vår har lang skolevei. Når tv er på så går det lettere. Vi har god tid om morgenen, pga vi står tidlig opp. Ofte steker vi fiskepudding/fiskekaker til han som han spiser. Osteskiver eller hattings nystekte brød i ovn tar bare 10 minutter og frister mer enn en skive. Har som regel alltid biola til drikke til frokost. Siden han kun spiser eple (ikke annet frukt og grønnsaker) så får han ofte dette i biter etter maten. Storebror elsker frukt og grønnsaker og matboksen hans er full av farger. Han elsker å spise havregryn med melk og masse friske bær på til frokost. I tilegge så skjærer jeg alltid opp grønnsaker som han kan plukke av. Vil også anbefale smoothie både til frokost og som skoledrikk. Frys den ned så kan gutten riste den og drikke til lunsj. Eller så finnes mange små termoser som kan brukes. frokost og skolemat er veldig viktig, så det er viktig å komme i gode rutiner og ikke la barna "gråte" seg til andre ting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Vi har også som regel at feks en halv skive skal spises før skolestart. Gutten vår har lang skolevei. Når tv er på så går det lettere. Vi har god tid om morgenen, pga vi står tidlig opp. Ofte steker vi fiskepudding/fiskekaker til han som han spiser. Osteskiver eller hattings nystekte brød i ovn tar bare 10 minutter og frister mer enn en skive. Har som regel alltid biola til drikke til frokost. Siden han kun spiser eple (ikke annet frukt og grønnsaker) så får han ofte dette i biter etter maten. Storebror elsker frukt og grønnsaker og matboksen hans er full av farger. Han elsker å spise havregryn med melk og masse friske bær på til frokost. I tilegge så skjærer jeg alltid opp grønnsaker som han kan plukke av. Vil også anbefale smoothie både til frokost og som skoledrikk. Frys den ned så kan gutten riste den og drikke til lunsj. Eller så finnes mange små termoser som kan brukes. frokost og skolemat er veldig viktig, så det er viktig å komme i gode rutiner og ikke la barna "gråte" seg til andre ting. Prestasjonsangst... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
black wealch Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Kan godt ta selvkritikk på at jeg nok har skjemt han bort litt. Grunnen til det er at jeg hadde en meget streng far selv som regelrett tvang meg til å spise inntil jeg kastet opp, og jeg måtte tilbringe opptil 2-3timer ved midagsbordet for å bli tvunget til å spise. Har derfor vært litt forsiktig med dette, da jeg lenge hadde et meget anstrengt forhold til mat. Som sagt, han må smake på maten. Har også prøvd den strenge metoden og har sendt med matpakke med f.eks pålegg jeg vet han kan spise. Hele siste halvår før skoleferien, har han kanskje spist av maten 5 ganger. Altså er det et problem at han ikke får i seg mat ila dagen, og dette er fast samtaleemne med lærer. Han kaster opp fordi han er kvalm av sult, var gjentagende problem i bhg og sfo. I perioder var jeg vært nødt til å hente ham hjem, fordi bhg/skole mente han var syk, jmfr han hadde ikke spist frokost. Liker ikke å gi søtt og er klar over at det i seg selv ødelegger mtp preferanser, men det har vært viktig å få i noe næring/energi fra morgenen, slik at han har noe drivstoff innabords. Men må innrømme det er vanskelig...vi er inne på tanken på slik ukemeny; men problemet er at jeg kommer litt til kort nå hva angår kreativitet. Ønsker at det skal være god variasjon,slik at han får et bredere spekter over hva han kan spise. Men han er jo 10 år, og ingen barnehageunge lenger. Du kan forklare han at han _må_ spise, ellers blir han dårlig. Så får han være med å finne løsninger på dette selv. Gi han ansvaret, men med veiledning. Høres ut som du løper etter for å tilfredstille han.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
cizz Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 ''kald stekt fisk f.eks er jo kjempegodt kanskje med råkostsalat (det har jeg selv hatt med meg til lunsj, da sammen med potetsalat og cherrytomater), karbonader, bacon. Og suppe på termos, evt rett-i-koppen, eller nudler'' Hehe, det er tydelig at du bare har erfaring med matglade barn, ja. Unger som spiser alt dette, betegnes vanligvis ikke som kresne. Neivel, men det er da vel lov til å foreslå ting? Det var mer det å finne middagsrester som han liker, siden den tradisjonelle brødmatpakka ikke faller i smak. Jeg trodde at karbonader/hamburgere og bacon f.eks var ting som mange liker. Men jeg innrømmer igjen at jeg ikke har erfaring med kresne barn, det betyr vel ikke at jeg ikke skjønner at det må være vanskelig og må vel få lov til å komme med forslag ut fra mitt ståsted. Jeg kan jo også foreslå å ha med kornblanding som han kan helle skolemelken sin på (selv om choco pops sikkert ikke er lov å ha med seg..). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Semphira Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Gi ham ansvaret for sin egen matpakke, og kjøp inn en slik matboks med kjøleelement så han kan ha brødskiver med ost og skinke. Han er ti år, han er gammel nok til å ta ansvaret selv. Du kan ikke fortsette å dille slik du gjør nå, og det hjelper jo ikke. Han spiser ikke hvis du baker boller, og han spiser ikke hvis han får vanlig matpakke. Altså er vanlig matpakke å foretrekke. Ta ham med til legen hvis dette fortsetter. Eller gi faren ansvaret. Det gir sikkert samme resultat. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tonie Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 ''kald stekt fisk f.eks er jo kjempegodt kanskje med råkostsalat (det har jeg selv hatt med meg til lunsj, da sammen med potetsalat og cherrytomater), karbonader, bacon. Og suppe på termos, evt rett-i-koppen, eller nudler'' Hehe, det er tydelig at du bare har erfaring med matglade barn, ja. Unger som spiser alt dette, betegnes vanligvis ikke som kresne. Jeg trodde faktisk dette var ganske trygge ting som så godt som alle unger likte. Ikke det, nei. Min eneste erfaring med kresne unger er barna til ekssamboer, men de var egentlig ikke kresne, de ville bare helst ha det de likte aller best til enhver tid. De spiste det de fikk når de bare var sultne nok, så det var bare å gjøre seg hard og la være å dille for mye med dem. Faren stod og laget en rett til hver av dem i flere år, for de likte jo selvsagt ikke det samme, hehe! Men altså, jeg skjønner at det finnes et og annet tilfelle av ekte ekstrem kresenhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mrs. Wallace Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Jeg trodde faktisk dette var ganske trygge ting som så godt som alle unger likte. Ikke det, nei. Min eneste erfaring med kresne unger er barna til ekssamboer, men de var egentlig ikke kresne, de ville bare helst ha det de likte aller best til enhver tid. De spiste det de fikk når de bare var sultne nok, så det var bare å gjøre seg hard og la være å dille for mye med dem. Faren stod og laget en rett til hver av dem i flere år, for de likte jo selvsagt ikke det samme, hehe! Men altså, jeg skjønner at det finnes et og annet tilfelle av ekte ekstrem kresenhet. Jeg har ett barn som alltid har spist alt det får servert, og ett som tilbragte de første ti årene av livet med å spise minst mulig mat. Det var forferdelig slitsomt, selv om vi prøvde å lage minst mulig fuzz ut av det og knytte minst mulig følelser til saken. H*n gikk gjerne mange dager uten mat (og uten å skape seg og lage oppstyr om det), og selv om h*n prøvde å smake på nye ting, endte det ofte med to timers tygging og brekningsfornemmelser. Vi tydde ikke til nugatti og kakemat, men ungen var farlig tynn i perioder. Så den der "bare de blir sultne nok" fungerer på mange barn (blant annet et tantebarn jeg har), men ikke på alle. Nå er heldigvis det verste overstått, og ungen prøver stadig nye retter. Det er en fryd. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Et av våre barn var litt som gutten din, men nok ikke riktig så bortskjemt, må jeg nok si (unnskyld.... ikke vondt ment ). Mat ble en "kamparena", og barnet hadde nok bestemt seg for å vinne den kampen. Til slutt fulgte vi Jesper Juuls takttikk, da barnet var ca 10 år. "Du er stor nok til å vite at det er viktig å spise nok og sunn mat. Vi sørger for vi alltid har variert, sunn mat i huset, og du får selv avgjøre hva du skal spise av den. Fra nå av lager du din egen matpakke, du skal sitte til bords til alle måltider,sammen med oss andre, men om du spiser eller ei, er helt opp til deg. Og du har rett og slett ikke LOV til å bruke lommepengene dine på spiselige ting på butikken. Gjør du det - og vi kommer til å finne det ut hvis du gjør det - inndrar vi lommepengene." Deretter gav vi opp. Det kostet å overse pirking i maten og ingen matpakkesmøring den første tiden, men tok ikke lang tid før det funket. Nå, et par år etter, er matproblematikken helt borte. Barnet spiser sunt og variert, blir nok aldri noen storspiser, men er likevel opptatt av å få i seg nok, sunn mat, og prøver nye smaker når barnet har anledning. Så jo, ALLE barn spiser når de blir sultne nok (forutsatt at det ikke er en spiseforostyrrelse under oppseiling, men da må det jo uansett et helt annet "regime" til). Kan hende det tar dager og kanskje til og med en uke +, før de spiser noe særlig, men før eller siden spiser de. Det er pyton å være foreldre i overgangsperioden, det kan jeg skrive under på med mange streker under svaret. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cinnamongirl Skrevet 28. august 2012 Del Skrevet 28. august 2012 Vet ikke om noen andre har foreslått det - men det finnes matbokser med kjøleelement. Så slipper osten å bli "svett" 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest annlovinda Skrevet 29. august 2012 Del Skrevet 29. august 2012 Sakset fra TV2 Sporty Da kan du lage røra i forveien og oppbevare den i kjøleskap. Og det tar ikke mange minuttene å steke 2 vaffelplater om morgenen til matpakka. Grove vafler En av Camilla Andersens favorittoppskrifter er grove vafler. – Disse er kjempegode og sunnere enn mange grove brød. Vaflene kan du med god samvittighet ta med i matpakken. Barna blir jublende glad for dette, sier Andersen. Vaflene inneholder egg og melk, noe som gir ekstra næringsstoffer. De inneholder også kun grovt mel og ingen sukker. Ingredienser: 1 1/2 dl fullkornshvetemel 1 1/2 dl fin sammalt hvete 1 dl havregryn 1/2 ts bakepulver 2 egg 4 dl lettmelk 2 ss margarin GROVE VAFLER: Disse passer godt både som kveldsmat eller i matpakken. - Disse vaflene er sunnere enn mange grove brød, sier Camilla Andersen. Foto: Kagge Forlag/ Slik gjør du: Ha alt det tørre i en bakebolle. Smelt margarin eller bruk flytende margarin. Tilsett melk, egg og margarin i bakebollen og rør sammen til en glatt røre. La røren svelle i 20 minutter før vaflene stekes. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.