Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fikk satt inn Levonova hormonspiral for en ukes tid siden. Listen over bivirkninger var lang noe som gjorde meg litt bekymret.

Hvor vanlig er det egentlig med syster på eggstokkene, acne problemer og vektoppgang pga denne spiralen? Er dette i all hovedsak bivirkninger som gjelder den første tiden?

Det er jo slik at hvis man leser i Fellsekatalogen er jo listen på bivirkninger lang på de fleste medikamenter. Dette betyr jo hledigvis ikke at bivirkningene opptrer hyppig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38312-levonova-og-bivirkninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Har hatt Levonova i 5 år snart, og er kjempefornøyd! De første 3 mndr var det hele tiden småblødninger og endel lettere smerter, men så var det over, og nå har jeg nesten aldri blødning i det hele tatt. Deilig! Og jeg har ikke hatt vektøkning. En cyste som ble oppdaget da jeg var til utredning for noe helt annet, og som ble borte av seg selv etter etpar måneder, og som aldri gav symptomer - det gir meg et enormt plussregnskap!!

Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har tall for hvem som får spiralen fjernet på grunn av bivirkninger:

Akne: ca 2 %, Vektøking: 1.5%. Når man sammenligner med kvinner uten hormonspiral, har de helt samme vektøking (2.4 kg på 5 år). Kvinner har altså tendens til å legge på seg, uansett, men spiralen får skylden.

Cyster er ikke noe praktisk problem, det er bare små uskyldige cyster.

De fleste bivirkninger som omtales forekommer ekstremt sjelden, men må beskrives (for jurister!)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...