Gå til innhold

(sopp?)infeksjon og D-vitamin mangel

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

hei! Jeg har i 2 år vært svært syk av det som viste deg å skyldes alvorlig vitamin D mangel. I perioden utviklet jeg kraftige smerter i hele skjelettet, men spesielt rygg og brystben, muskelsvakhet, nevropatiske smerter, fatigue, dårlig balanse mm. Jeg har siden mai gått på store doser vitamin D, først AFI D2 forte og nå vedlikeholdsdose D3 piller fra Pharma Nord. Fremgangen er fantastisk og jeg er kjempelettet!! Så til det som nå fortoner seg som stadig mer plagsomt. I sommer fikk jeg et voldsomt utslett i brystkløften. Jeg trodde først dette var soleksem, men etter et par uker gikk jeg til lege. Han mente dette kanskje var "noe bakterielt" (dette var i Sverige, var på ferie). Jeg fikk penicillin(?) Dalacin Klindamycin 150mg. Jeg fikk imidlertid etter kort tid en brennende følelse i svelget/brystet samt vaginalinfeksjon/kløe, så jeg avsluttet kuren. Hudutslettene forsvant etter en tid, og den brennende følelsen gav seg, men jeg er fortsatt hes og har en følelse av å være veldig tett/astmatisk i brystet. Nylig var jeg hos tannlegen og hun fortalte at jeg hadde fått en sooppinfeksjon i munnen, hun trodde det var Candida. Jeg har fått et skyllemiddel mot dette. I tillegg klør jeg veldig i øynene, har gult puss om morgenen og har stadig tåreflod. Hoster og brekker meg på unomalt vis. Generelt veldig sliten, likner på influensa uten å ha det. Lett feberfølelse og lett verk. Har også en vibrerende følelese i hele kroppen, men det har jeg hatt lenge, mulig det skyldes D-vitamin og reparasjonsprosesser? Mer eller mindre konstans svak øresus. Ikke vondt i hodet. Alle blodprøver er helt fine, vitamin D25 var på 108 i midten av juli. Spiser noe kalsium og magnesium, samt en multivitamintablett daglig. Tar også probiotika. Lavt stoffskifte, Levaxin 100mg/dag. Spørsmål: Hva tror du dette kan være , og har det sammenheng med vitamin D mangel/redusert immunforsvar? Hvor bør jeg søke hjelp? Setter pris på konkrete råd mht dette. Opptatt av å komme til noen som ser helhet og sammenhenger, vil ikke risikere noe mer tull nå. Fastlegen er ikke et alternativ, det var en privat nevrolog som jeg selv oppsøkte som til slutt identifiserte D-vitaminmangel. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383197-soppinfeksjon-og-d-vitamin-mangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Det er ikke lett å svare på dine spørsmål. Og selvfølgelig har jeg heller ikke mulighet til å stille "fjerndiagnose". Jeg regner med at du vet en masse om D vitamin, hvordan den produseres og hvilke rolle det har i vår organisme. De vanlig brukte målemetoder måler forstadiet av D-vitamin, calciodol. Dette er en ikke helt god metode, men det er det vi har. Sollyset er den viktigste faktoren som medvirker til omdannelse til aktiv D-vitamin (kalsiferol). Mangel påvirker bendanelsen, men sannsynligvis også immunapparatet. Det er mulig at det kan ha vært medvirkende til infeksjonene du har/hadde. Bruk av antibiotika mot bakterieinfeksjoner har en ikke helt uvanlig bivirkning at det oppstår soppinfeksjon, gjerne med Candida. Hvorvidt de andre symptomer du beskriver har noe med D-vitamin-mangel å gjøre tør jeg ikke si noe om. Jeg ville anbefale en undersøkelse hos en infeksjonsspesialist, eller infeksjonsimmunolog. Det er ikke mange av dem, og du trenger kanskje henvisning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...