Gå til innhold

Fjerne retten til videregående skole?


Anbefalte innlegg

Misforstå meg rett - jeg er helt enig med deg. Du skriver et veldig godt innlegg!

Problemet er at jeg, allerede etter de to første ukene mine som lærer, ser at alle foreldre gjør ikke den innsatsen som forventes. Så kan man si at det ikke er noen menneskerett å få barn, og at et minimumskrav er at de følger opp noen lekser og passer på at barna får i seg frokost. Javel. Men når de fortsatt ikke gjør akkurat dette, da?

Skolestart er neimen meg ikke for pyser. Det går opp for meg hvor ufattelig lite jeg er forberedt på skolehverdagen etter 4 års studier, selv om det har blitt snakka om praksissjokket hvert år. - og jeg er jo voksen mamma som veit opp og ned på en unge fra før av, så hvordan overlever så de som kom rett fra vgs da vi starta på utdanninga? I natt har jeg ligget og grublet på hvordan jeg skal lære en unge med fullstendig skrivesperre å i det hele tatt produsere tekster, hvordan jeg skal ivareta de som har lærevansker av ulikt slag - og hvordan i all verden jeg skal kunne klare å samtidig veilede de som jeg med en gang kan se at jeg kjempepotensiale til å bli ordentlig gode skrivere.

Jeg kommer jo ikke til å strekke til! :(

Ingen løser alle de problemstillingene i løpet av først måned, Flyfly. Du har allerede bevist at du ser problemstillingene. Det betyr at du allerede nå ER en god lærer for elevene dine.

Med vennlig hilsen

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    16

  • Rhea Silvia

    13

  • PieLill

    7

  • Madelenemie

    5

Mest aktive i denne tråden

Talene for dem som dropper ut og aldri gjennomfører videregående er enormt. Det er anatgelig hovedsakelig de samme som ikke vil komme inn med slike regler som det er foreslått, slik at det blir en vinn-vinn situasjon for både dem og samfunnet.

Det bør vektlegges mye mer å få umotiverte 16-åringer ut i enkelt lønnet kroppsarbeide, før de lærer seg for mye om NAVing.

To av europas mest vellykkede land, Tyskland og Sveits har færre som tar utdanning over grunnskole enn Norge. Noen passer rett og slett ikke inn i et skolemiljø.

''Det bør vektlegges mye mer å få umotiverte 16-åringer ut i enkelt lønnet kroppsarbeide''

Enig i ønsketenkningen. Men hvor skal alle disse jobbe, tenker du?

Ja, jeg tror rett og slett ikke grunnskolen passer for alle.... Videregående skole har flere muligheter/valg, så her tenker jeg at mange av de som føler seg som skoletapere i grunnskolen plutselig havner på den rette hylla :)

Problemet er at mange skyves ned fra hylla igjen av teori som har null og niks nytte for yrket de sikter mot.

mvh

Jeg er enig i tankene rundt å få ungdom tidlig ut i jobb, men tror kanskje det er bedre å få til en slags lærlingeordning med litt skole innimellom (og at kombinasjonen av dette kalles videregående opplæring). Tror det er negativt at hele første året kun er teoretisk basert. Ungdommene bør ha mest praktisk arbeid også første skoleår slik at de ikke velger å droppe ut før de kommer igang med den praktiske biten.

Å gå rett ut i jobb medfører ofte dårlige lønnsvilkår resten av livet, og dermed kan fristelsen til å nave bli for stor..... så jeg tror på at man har papirer på at man har en utdannelse - men den bør altså for enkelte være mest praktisk orientert fra første dag.

Hei,

Svært mange av disse "praktiske jobbene" eksisterer knapt lengre. Bilmekaniker blir nevnt, men en bilmekaniker i dag må ha gode datakunnskaper og helt andre evner enn for 20 år siden. Nå kommer svært mange av feilene ut på en dataskjerm, og så skal man håndtere et SAP system for å bestille nye deler, som bare skal byttes ut.

Samme for andre håndverkere - elektrikere trekker ikke bare kabler. Nå må de kalkulere at ledningene har tverrsnitt som er iht til diverse nasjonale og internasjonale forskrifter.

I tillegg - mennesker uten utdanning er virkelig overrepresentert blant uføre - både fordi de ikke klarer fysiske jobber i så mange år, men noen ganger også fordi de rett og slett aldri vil få jobb. Dessverre.

Jeg synes det er alvorlig å "gi opp" på mennesker, og si at "de kan jobbe med hendene". Folk med bare ungdomsskolen stiller ofte svært svakt i dagens samfunn. Det er verd å hjelpe dem gjennom til mer teori.

Med vennlig hilsen

Hei,

Svært mange av disse "praktiske jobbene" eksisterer knapt lengre. Bilmekaniker blir nevnt, men en bilmekaniker i dag må ha gode datakunnskaper og helt andre evner enn for 20 år siden. Nå kommer svært mange av feilene ut på en dataskjerm, og så skal man håndtere et SAP system for å bestille nye deler, som bare skal byttes ut.

Samme for andre håndverkere - elektrikere trekker ikke bare kabler. Nå må de kalkulere at ledningene har tverrsnitt som er iht til diverse nasjonale og internasjonale forskrifter.

I tillegg - mennesker uten utdanning er virkelig overrepresentert blant uføre - både fordi de ikke klarer fysiske jobber i så mange år, men noen ganger også fordi de rett og slett aldri vil få jobb. Dessverre.

Jeg synes det er alvorlig å "gi opp" på mennesker, og si at "de kan jobbe med hendene". Folk med bare ungdomsskolen stiller ofte svært svakt i dagens samfunn. Det er verd å hjelpe dem gjennom til mer teori.

Med vennlig hilsen

Du har sikkert mange gode poenger der, men jeg tenker også at endel elever vil bli mer motiverte når kunnskapene de erverver seg kommer samtidig med praktisk arbeid - at de ser at de må lære seg matematikk for å kunne måle opp og beregne f.eks. når de skal snekre et hus, legge elektrisk anlegg etc.

Kanskje på tide å endre på måten man har undervist på fram til nå - for å virkelig skape motivasjonen før man starter med selve teorien.

Problemet er at mange skyves ned fra hylla igjen av teori som har null og niks nytte for yrket de sikter mot.

mvh

Ja, jeg ser helt klart at det må skje endringer i hele systemet for å få alle elever nok motiverte for å ta utdannelse.

Annonse

'' Leksehjelp i SFO-tida er et flott tilbud til alle barn på de første trinnene.''

Det varierer fra skole til skole i høyeste grad. Jentungen her har en venninne fra et annet land og da de gikk på sfo fikk venninnen være med på leksehjelp. Jentungen var med et par ganger, men fikk så beskjed om at det ikke var for henne for hun hadde ikke behov for det. *sukk*

Hæ? Leksehjelp er noe alle har krav på fra 1.-4.klasse, så den holder ikke: http://www.udir.no/Regelverk/Tolkning-av-regelverket/Leksehjelp/

Du har sikkert mange gode poenger der, men jeg tenker også at endel elever vil bli mer motiverte når kunnskapene de erverver seg kommer samtidig med praktisk arbeid - at de ser at de må lære seg matematikk for å kunne måle opp og beregne f.eks. når de skal snekre et hus, legge elektrisk anlegg etc.

Kanskje på tide å endre på måten man har undervist på fram til nå - for å virkelig skape motivasjonen før man starter med selve teorien.

Jeg er selvsagt helt enig i at man må tilrettelegge, lage "sandwich" kurs (veksler mellom fag og praksis), men dette gjøres vel en del allerede.

Men jeg synes faktisk at samfunnet har plikt til å gi ungdommer så mye "teori" som er praktisk mulig, fordi det vil påvirke deres fremtidige levevilkår mer enn de forstår når de er 17 år.

Det er faktisk ganske urovekkende å se på statistikk over "levealder vs utdanning" eller "helse vs utdanning" eller "uføre vs utdanning". Selvsagt kan man leve helt fint uten utdanning, men i praksis vil man ikke gjøre det. Man får problemer med å hevde seg ovenfor det offentlige, ovenfor banken, på jobb, hos legen og på sykehuset, osv.

Jeg tror det er få som ikke har evner til å gjennomføre vgs (i hvert fall en praktisk retning), og jeg synes at for den enkeltes egen skyld burde norsk og matematikk (og sikkert et par til) være "med" i undervisningen så lenge som mulig.

Med vennlig hilsen

Ja, jeg ser helt klart at det må skje endringer i hele systemet for å få alle elever nok motiverte for å ta utdannelse.

''Ja, jeg ser helt klart at det må skje endringer i hele systemet for å få alle elever nok motiverte for å ta utdannelse. – togli''

Jeg tenker på det du skriver der...

Er det skolen det er noe "galt med" (i så fall, vgs eller tidligere), eller er det elevenes forventinger? At man forventer at man ikke trenger å jobbe, og kanskje gir opp for tidlig? (Nå tenker jeg ikke på de som har lærevansker, osv.)

I øyeblikket har vi jo skoleplikt ut 10. klasse, og alle forventer å gå tom 10. klasse. Kanskje det burde være en selvfølgelighet at man gikk ut vgs? (Med nødvendig støtte til de som trenger det.)

Jeg tror faktisk at det ville gjort livet bedre for mange, på sikt.

Med vennlig hilsen

Jeg er selvsagt helt enig i at man må tilrettelegge, lage "sandwich" kurs (veksler mellom fag og praksis), men dette gjøres vel en del allerede.

Men jeg synes faktisk at samfunnet har plikt til å gi ungdommer så mye "teori" som er praktisk mulig, fordi det vil påvirke deres fremtidige levevilkår mer enn de forstår når de er 17 år.

Det er faktisk ganske urovekkende å se på statistikk over "levealder vs utdanning" eller "helse vs utdanning" eller "uføre vs utdanning". Selvsagt kan man leve helt fint uten utdanning, men i praksis vil man ikke gjøre det. Man får problemer med å hevde seg ovenfor det offentlige, ovenfor banken, på jobb, hos legen og på sykehuset, osv.

Jeg tror det er få som ikke har evner til å gjennomføre vgs (i hvert fall en praktisk retning), og jeg synes at for den enkeltes egen skyld burde norsk og matematikk (og sikkert et par til) være "med" i undervisningen så lenge som mulig.

Med vennlig hilsen

Jo, men hva gjør man da med de som rett og slett har fått all teori langt oppi halsen? Det er dessverre svært mange av dem.....

Jo, men hva gjør man da med de som rett og slett har fått all teori langt oppi halsen? Det er dessverre svært mange av dem.....

Jeg kjenner jo til problemstillingen, men problemet er jo at dagens samfunn faktisk krever teori. Altså, jeg personlig synes nesten vi begår omsorgssvikt hvis vi sier "jammen, du trenger ikke ta teori."

Jeg har ikke et "universalsvar", men jeg tror man må samle spesialpedagoger og praktikere, og gjøre teorien praktisk. Man må lese offentlige skjema, sette opp budsjett over inntekt og utgifter, og la elevene forstå hvorfor.

Samtidig, det er mulig man må få elevene til å tenke mer teori tidligere?

Med vennlig hilsen

Hei,

Svært mange av disse "praktiske jobbene" eksisterer knapt lengre. Bilmekaniker blir nevnt, men en bilmekaniker i dag må ha gode datakunnskaper og helt andre evner enn for 20 år siden. Nå kommer svært mange av feilene ut på en dataskjerm, og så skal man håndtere et SAP system for å bestille nye deler, som bare skal byttes ut.

Samme for andre håndverkere - elektrikere trekker ikke bare kabler. Nå må de kalkulere at ledningene har tverrsnitt som er iht til diverse nasjonale og internasjonale forskrifter.

I tillegg - mennesker uten utdanning er virkelig overrepresentert blant uføre - både fordi de ikke klarer fysiske jobber i så mange år, men noen ganger også fordi de rett og slett aldri vil få jobb. Dessverre.

Jeg synes det er alvorlig å "gi opp" på mennesker, og si at "de kan jobbe med hendene". Folk med bare ungdomsskolen stiller ofte svært svakt i dagens samfunn. Det er verd å hjelpe dem gjennom til mer teori.

Med vennlig hilsen

''Svært mange av disse "praktiske jobbene" eksisterer knapt lengre.''

Et kjerneproblem.

''Bilmekaniker blir nevnt, men en bilmekaniker i dag må ha gode datakunnskaper og helt andre evner enn for 20 år siden. Nå kommer svært mange av feilene ut på en dataskjerm, og så skal man håndtere et SAP system for å bestille nye deler, som bare skal byttes ut.''

Jeg nevnte bilmekanikere, kunne like gjerne nevt kokker, elektrikere, frisører, tømrere etc etc. Personlig tror jeg mange av disse hadde takla "ekstrafagene" som er relatert til utdanninga aldeles utmerket om de ser nytteverdien.

''Samme for andre håndverkere - elektrikere trekker ikke bare kabler. Nå må de kalkulere at ledningene har tverrsnitt som er iht til diverse nasjonale og internasjonale forskrifter.''

For veldig mange er ikke dette bøygen...

''I tillegg - mennesker uten utdanning er virkelig overrepresentert blant uføre - både fordi de ikke klarer fysiske jobber i så mange år, men noen ganger også fordi de rett og slett aldri vil få jobb. Dessverre.''

Et sørgelig faktum. Hva kan gjøres for å forhindre at nye generasjoner ender opp i samme felle? Stenge dem ute fra vgs er neppe fasiten.

''Jeg synes det er alvorlig å "gi opp" på mennesker, og si at "de kan jobbe med hendene". Folk med bare ungdomsskolen stiller ofte svært svakt i dagens samfunn. Det er verd å hjelpe dem gjennom til mer teori.''

Enig i det, men grunnskolen er i de fleste fylker bunnskrapt mht økonomi. Hvem skal "hjelpe dem gjennom til mer teori"?

De med lærevansker stiller i en egen kategori :-/

Annonse

''Svært mange av disse "praktiske jobbene" eksisterer knapt lengre.''

Et kjerneproblem.

''Bilmekaniker blir nevnt, men en bilmekaniker i dag må ha gode datakunnskaper og helt andre evner enn for 20 år siden. Nå kommer svært mange av feilene ut på en dataskjerm, og så skal man håndtere et SAP system for å bestille nye deler, som bare skal byttes ut.''

Jeg nevnte bilmekanikere, kunne like gjerne nevt kokker, elektrikere, frisører, tømrere etc etc. Personlig tror jeg mange av disse hadde takla "ekstrafagene" som er relatert til utdanninga aldeles utmerket om de ser nytteverdien.

''Samme for andre håndverkere - elektrikere trekker ikke bare kabler. Nå må de kalkulere at ledningene har tverrsnitt som er iht til diverse nasjonale og internasjonale forskrifter.''

For veldig mange er ikke dette bøygen...

''I tillegg - mennesker uten utdanning er virkelig overrepresentert blant uføre - både fordi de ikke klarer fysiske jobber i så mange år, men noen ganger også fordi de rett og slett aldri vil få jobb. Dessverre.''

Et sørgelig faktum. Hva kan gjøres for å forhindre at nye generasjoner ender opp i samme felle? Stenge dem ute fra vgs er neppe fasiten.

''Jeg synes det er alvorlig å "gi opp" på mennesker, og si at "de kan jobbe med hendene". Folk med bare ungdomsskolen stiller ofte svært svakt i dagens samfunn. Det er verd å hjelpe dem gjennom til mer teori.''

Enig i det, men grunnskolen er i de fleste fylker bunnskrapt mht økonomi. Hvem skal "hjelpe dem gjennom til mer teori"?

De med lærevansker stiller i en egen kategori :-/

Man må rett og slett satse på det, om nødvendig med liten skatteøkning for å betale for det.

En av de beste bruksområdene for skattepenger!

Med vennlig hilsen

Man må rett og slett satse på det, om nødvendig med liten skatteøkning for å betale for det.

En av de beste bruksområdene for skattepenger!

Med vennlig hilsen

Amen!

(Og jeg uttaler meg som forelder til skolebarn i ca 20 år, lærer i vgs i ca 10 år og Aetat/NAV-ansatt i ca 10 år, bare så det er klinkende klart, hehe ;-))

Misforstå meg rett - jeg er helt enig med deg. Du skriver et veldig godt innlegg!

Problemet er at jeg, allerede etter de to første ukene mine som lærer, ser at alle foreldre gjør ikke den innsatsen som forventes. Så kan man si at det ikke er noen menneskerett å få barn, og at et minimumskrav er at de følger opp noen lekser og passer på at barna får i seg frokost. Javel. Men når de fortsatt ikke gjør akkurat dette, da?

Skolestart er neimen meg ikke for pyser. Det går opp for meg hvor ufattelig lite jeg er forberedt på skolehverdagen etter 4 års studier, selv om det har blitt snakka om praksissjokket hvert år. - og jeg er jo voksen mamma som veit opp og ned på en unge fra før av, så hvordan overlever så de som kom rett fra vgs da vi starta på utdanninga? I natt har jeg ligget og grublet på hvordan jeg skal lære en unge med fullstendig skrivesperre å i det hele tatt produsere tekster, hvordan jeg skal ivareta de som har lærevansker av ulikt slag - og hvordan i all verden jeg skal kunne klare å samtidig veilede de som jeg med en gang kan se at jeg kjempepotensiale til å bli ordentlig gode skrivere.

Jeg kommer jo ikke til å strekke til! :(

Jo, du strekker til! Fordi du bryr deg!

Lover deg våkenetter, masse frustrasjon, fortvilelse...og fantastiske gledesstunder, små gyldne øyeblikk og ingen kjedelig dager! Jeg lover deg tårer i øynene, av sorg og av glede!

Du har valgt verdens beste yrke :-) ( og kanskje det viktigste)

Hæ? Leksehjelp er noe alle har krav på fra 1.-4.klasse, så den holder ikke: http://www.udir.no/Regelverk/Tolkning-av-regelverket/Leksehjelp/

Nå er leksehjelp for alle,men det har ikke alltid vært slik, rettigheten kom for noen år siden. Min sønn og et par andre faglig sterke elever fikk ikke være med på leksehjelp da de gikk i småskolen, ca 5 år siden, de var for flinke.

Jeg kjenner jo til problemstillingen, men problemet er jo at dagens samfunn faktisk krever teori. Altså, jeg personlig synes nesten vi begår omsorgssvikt hvis vi sier "jammen, du trenger ikke ta teori."

Jeg har ikke et "universalsvar", men jeg tror man må samle spesialpedagoger og praktikere, og gjøre teorien praktisk. Man må lese offentlige skjema, sette opp budsjett over inntekt og utgifter, og la elevene forstå hvorfor.

Samtidig, det er mulig man må få elevene til å tenke mer teori tidligere?

Med vennlig hilsen

Det er jo det å gjøre teorien praktisk jeg tenker på, men mulig jeg formulerte meg litt dårlig ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...