Gå til innhold

Fjerne retten til videregående skole?


Anbefalte innlegg

Nå er leksehjelp for alle,men det har ikke alltid vært slik, rettigheten kom for noen år siden. Min sønn og et par andre faglig sterke elever fikk ikke være med på leksehjelp da de gikk i småskolen, ca 5 år siden, de var for flinke.

Ok, det visste jeg faktisk ikke... Jeg jobba i ungdomsskolen på den tiden - og mine barn hadde ikke leksehjelp, så dette har nok gått meg hus forbi :)

Fortsetter under...

  • Svar 82
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Sør

    16

  • Rhea Silvia

    13

  • PieLill

    7

  • Madelenemie

    5

Mest aktive i denne tråden

Jeg kjenner jo til problemstillingen, men problemet er jo at dagens samfunn faktisk krever teori. Altså, jeg personlig synes nesten vi begår omsorgssvikt hvis vi sier "jammen, du trenger ikke ta teori."

Jeg har ikke et "universalsvar", men jeg tror man må samle spesialpedagoger og praktikere, og gjøre teorien praktisk. Man må lese offentlige skjema, sette opp budsjett over inntekt og utgifter, og la elevene forstå hvorfor.

Samtidig, det er mulig man må få elevene til å tenke mer teori tidligere?

Med vennlig hilsen

Det er så mye man kan gjøre, burde gjøre, skulle gjøre, måtte gjøre. Jeg ønsker meg en tryllestav, og at jeg kunne dele meg i to eller tre....

Jeg har fått elever som er demotiverte, leseleie, teorisvake og "håpløse" til å skrive og lese om ting de i utgangspunktet var totalt avvisende til. Gutta på TIP kan bli glade i dikt de også :-) Og vi kan ha det moro med å fylle ut skadeskjemaer.

Men det butter ofte også. 20 elever i klassen, halvparten med ett eller annet "papir", andre har bare "bagasje" og så har du noen som faktisk liker teori også. Løsningen er ofte å skape tillit og å se hver enkelt.

Å putte inn mer teori er ikke løsningen, tror jeg, Det er utrolig hva man kan få til om man bruker tid på tillit og relasjoner, gjøre andre ting. Men bruker man tid til andre ting, er det ikke undervisning, så da kan bli trekt og puttet inn som vikar i noen andre tilfeldig timer.

Det er ikke mer teori vi trenger, men mer tid til hver enkelt elev. Til å finne nøkkelen til akkurat den eleven.

For mange elever betyr karakterer egentlig lite, særlig de som sloss for en toer. derimot kan de yte maksimalt dersom de vet at belønningen er sjokoladekake og en film :-)

Hmmm kjenner at jeg savner å ha gutta på TIP i år :-)

Det er så mye man kan gjøre, burde gjøre, skulle gjøre, måtte gjøre. Jeg ønsker meg en tryllestav, og at jeg kunne dele meg i to eller tre....

Jeg har fått elever som er demotiverte, leseleie, teorisvake og "håpløse" til å skrive og lese om ting de i utgangspunktet var totalt avvisende til. Gutta på TIP kan bli glade i dikt de også :-) Og vi kan ha det moro med å fylle ut skadeskjemaer.

Men det butter ofte også. 20 elever i klassen, halvparten med ett eller annet "papir", andre har bare "bagasje" og så har du noen som faktisk liker teori også. Løsningen er ofte å skape tillit og å se hver enkelt.

Å putte inn mer teori er ikke løsningen, tror jeg, Det er utrolig hva man kan få til om man bruker tid på tillit og relasjoner, gjøre andre ting. Men bruker man tid til andre ting, er det ikke undervisning, så da kan bli trekt og puttet inn som vikar i noen andre tilfeldig timer.

Det er ikke mer teori vi trenger, men mer tid til hver enkelt elev. Til å finne nøkkelen til akkurat den eleven.

For mange elever betyr karakterer egentlig lite, særlig de som sloss for en toer. derimot kan de yte maksimalt dersom de vet at belønningen er sjokoladekake og en film :-)

Hmmm kjenner at jeg savner å ha gutta på TIP i år :-)

Hei,

Bare for å oppklare: Jeg ønsker ikke mer teori som en løsning på utfordringene i skolen (heller omvendt), men kun fordi samfunnet/arbeidsplasser osv. i dag mer eller mindre krever mer teori og eksamenspapirer.

Teori er altså langt mer påkrevd nå enn for 40 år siden, og forskjellen mellom de som behersker og de som ikke gjør det, blir stadig større. Ikke bare økonomisk, men helsemessig, forventet levetid, deltagelse i samfunnet, uføre, osv osv.

Jeg tenker at der man før trengte 9-årig skolegang, så må man i dag ha mer.

For øvrig er jeg enig i det du skriver.

Med vennlig hilsen

Hei,

Bare for å oppklare: Jeg ønsker ikke mer teori som en løsning på utfordringene i skolen (heller omvendt), men kun fordi samfunnet/arbeidsplasser osv. i dag mer eller mindre krever mer teori og eksamenspapirer.

Teori er altså langt mer påkrevd nå enn for 40 år siden, og forskjellen mellom de som behersker og de som ikke gjør det, blir stadig større. Ikke bare økonomisk, men helsemessig, forventet levetid, deltagelse i samfunnet, uføre, osv osv.

Jeg tenker at der man før trengte 9-årig skolegang, så må man i dag ha mer.

For øvrig er jeg enig i det du skriver.

Med vennlig hilsen

Og jeg er egentlig helt enig med deg:-)

Det er vel bare det at man føler seg temmelig ensom og frustrert til tider. Vil så gjerne!

Det synes jeg er en god ide! Er alt for mange som gir blaffen i skolen, og det er ikke rett at de skal komme inn på de studiene som er mest populære da de tar plassen fra en annen.

''Det synes jeg er en god ide! Er alt for mange som gir blaffen i skolen, og det er ikke rett at de skal komme inn på de studiene som er mest populære da de tar plassen fra en annen. – Kalko''

Hvem er det de med dårlig karakter tar plassen fra?

Annonse

Og jeg er egentlig helt enig med deg:-)

Det er vel bare det at man føler seg temmelig ensom og frustrert til tider. Vil så gjerne!

Det forstår jeg godt, og skolen hadde vært et satsingsområde dersom jeg ble diktator! ;)

Med vennlig hilsen

opplæringa til eleven er eit samarbeid mellom hjem og skole, så foreldre skal legge ned en innsats! Men samtidig, ja, skolen skal prøve å utligne forskjeller, men det er jaggu ikke lett.

God og sunn mat, frokost, er viktig for læring. Ideelt sett burde alle elever komme på skolen med mat i magen og opplagte. Det skjer ikke. Enkelte elever har ikke spist, eller de har spist sjokoladekake, har vert oppe hele natten ( det kan være spill eller fordi de faktisk har for mye å tenke på), noen barn har faktisk ikke sett foreldrene sine eller hatt kontakt med dem det siste døgnet, noen barn fryser, andre barn mangler skolesakene osv. Og mange, mange,, også i vgs, mangler voksenkontakt. Kan grine når en elev i vgs sier at ingen noen gang har spurt hvordan h'n har det?

Skolen kan ikke, klarer ikke utligne alt.

Vi har av og til skolefrokost, og vi merker forskjellen. Hadde vi hatt budsjett til det.... Man kunne ansatt en person som kun hadde som oppgave å snakke med ungdommene... og den rette personen hadde aldri blitt arbeidsledig.

Jeg skulle ønske jeg kunne konsentrere meg om læring, om å tilrettelegge for Per som ikke kan skille mellom store og små bokstaver, og for Jon som er moden for å skrive en avhandling om Det moderne prosjektet. Og alle de andre 20-30 fantastiske ungdommene. I stedenfor må jeg ringe mor til Lotte, pysologen til Hanne, sende Else til legen og finne frem en ekstra bok til Kari og Ola, snakke alvor med Trude på gangen og motstå lysten til å ta Amelda på fanget og klemme henne. Jeg må megle mellom Siri og Lars, og prøve å unngå å "se" Vivi fordi hun har en meget dårlig dag. Osv....

Misforstå meg rett. Jeg elsker jobben min, jeg er faktisk god i den også. Får elever igjennom, med gode resultat. Får meldinger fra tidligere elever, blomster fra foreldre, skryt av rektor osv. Og, bare for å ha sagt det også. Jeg er ingen perfekt mor heller, det har hendt at barna mine ikke har spist frokost og ikke gjort lekser :-)

Men jeg må ha foreldrene på laget: De må sende ungene sine på skolen i fornuftige klær, med mat i magen og helst med leksene gjort. Det holder ofte med interesse fra foreldrene side (spør: Hva har du lært i dag?)

Jeg har ikke svaret på alt som er galt, men en ting veit jeg. Legg til rette for at alle elever blir sett, forstått og har mat i magen. Så kan vi snakke om læring.....og krav!

du høres ut som en flott lærer RS, stå på!

Det synes jeg er en god ide! Er alt for mange som gir blaffen i skolen, og det er ikke rett at de skal komme inn på de studiene som er mest populære da de tar plassen fra en annen.

De kommer jo ikke inn og tar plassen fra en annen når de stiller sist i køen om å få plassen....

Annonse

Hei!

Ja jeg tenkte slike dumme forslag vet man hvilket parti kommer fra før man har lest frp.

Mange er jo ganske umodne også i den alderen, og mye kan skje på noen år, og studiekompetansen er det nå greit å få på plass uansett hva man gjør senere.

Hei!

Ja jeg tenkte slike dumme forslag vet man hvilket parti kommer fra før man har lest frp.

Mange er jo ganske umodne også i den alderen, og mye kan skje på noen år, og studiekompetansen er det nå greit å få på plass uansett hva man gjør senere.

''Mange er jo ganske umodne også i den alderen, og mye kan skje på noen år, og studiekompetansen er det nå greit å få på plass uansett hva man gjør senere.''

Hvordan skal de bli modne om det ikke stilles noen krav og manglende innsats får null konsekvenser? I land der ungdommen ikke er dopet av vissheten om at det ordner seg uansett, har de langt større vilje til å gjøre en innsats.

Studiekompetanse er fint om man skal studere. For de som skal bli f.eks. snekkere, kokker eller frisører er det yrkesmessig bortkastet. Det er også dårlig resursbruk fra samfunnets side.

Om manglende kunnskaper om byer i Belgia og ordførernavn hindrer dem i å ta en yrkesutdannelse, er det både et idiotisk sløseri og en tragedie.

Noen ungdommer suller vekk den tiden som er satt av til at de skal gå videregående for så å våkne når de nærmer seg 20. Da får de problemer med å komme inn på videregående, fordi det er reservert for de som har rett på skoleplass - enten de suller bort skoletilbudet eller ikke.

I praksiss fungerer retten til videregående utdanning når man er i en viss alder som en ufrihet. For ikke å miste retten til utdanning tvinges elevene til å gå på vid, selv om det kunne vært mer hensiktsmessig med et år i arbeidslivet i stedet.

De som finner ut de skal studere, klarer å skaffe seg studiekompetanse. Klarer de ikke det, bør de heller ikke studere.

mvh

Hei!

Ja jeg tenkte slike dumme forslag vet man hvilket parti kommer fra før man har lest frp.

Mange er jo ganske umodne også i den alderen, og mye kan skje på noen år, og studiekompetansen er det nå greit å få på plass uansett hva man gjør senere.

Enig med deg i det.

Jeg tror også at det at man har automatisk rett til videregående skole, fører til at flere faktisk tar videregående. Hvis det ikke er noen automatikk i det, så blir det mer "stuerent" å droppe ut etter 10.klasse.. Som det er nå, så er det på en måte en selvfølge at man tar videregående.

Enig med deg i det.

Jeg tror også at det at man har automatisk rett til videregående skole, fører til at flere faktisk tar videregående. Hvis det ikke er noen automatikk i det, så blir det mer "stuerent" å droppe ut etter 10.klasse.. Som det er nå, så er det på en måte en selvfølge at man tar videregående.

Hei!

Ja det tror jeg også. Tror det er langt tyngre om man får lyst til å studere videre når man er i tyveårene hvis man må begynne med å ta videregående da.

At en del dropper ut tror jeg skyldes mange faktorer man absolutt kan gjøre noe med. Bedre oppfølging da mange unge er fra familier der foreldrene ikke bryr seg med å følge opp og da blir det tungt/tyngre.

Nå tror jeg snart vi vil se ettervirkninger av en skole som forutsetter at alle barn er ekstroverte. For oss med asperger, men helt sikkert for mange mange andre, vil gruppearbeide og fremføringer bli en slik stressfaktor i læringsprosessen av de dropper ut. Så får vi sikkert mange lurerier og funderinger og nye skolereformer pga av at det gikk sånn :)

''Mange er jo ganske umodne også i den alderen, og mye kan skje på noen år, og studiekompetansen er det nå greit å få på plass uansett hva man gjør senere.''

Hvordan skal de bli modne om det ikke stilles noen krav og manglende innsats får null konsekvenser? I land der ungdommen ikke er dopet av vissheten om at det ordner seg uansett, har de langt større vilje til å gjøre en innsats.

Studiekompetanse er fint om man skal studere. For de som skal bli f.eks. snekkere, kokker eller frisører er det yrkesmessig bortkastet. Det er også dårlig resursbruk fra samfunnets side.

Om manglende kunnskaper om byer i Belgia og ordførernavn hindrer dem i å ta en yrkesutdannelse, er det både et idiotisk sløseri og en tragedie.

Noen ungdommer suller vekk den tiden som er satt av til at de skal gå videregående for så å våkne når de nærmer seg 20. Da får de problemer med å komme inn på videregående, fordi det er reservert for de som har rett på skoleplass - enten de suller bort skoletilbudet eller ikke.

I praksiss fungerer retten til videregående utdanning når man er i en viss alder som en ufrihet. For ikke å miste retten til utdanning tvinges elevene til å gå på vid, selv om det kunne vært mer hensiktsmessig med et år i arbeidslivet i stedet.

De som finner ut de skal studere, klarer å skaffe seg studiekompetanse. Klarer de ikke det, bør de heller ikke studere.

mvh

Hei!

Da må det først stilles krav til de voksne, barna gjør oftest bare som dem.

Det ser vi også i kulturer der barn og unge er ansvarsbevisste og tidligere modne på en del områder, foreldrene er gjerne motoren bak den modenheten :)

Det synes jeg er en god ide! Er alt for mange som gir blaffen i skolen, og det er ikke rett at de skal komme inn på de studiene som er mest populære da de tar plassen fra en annen.

Hei!

De mest populære studiene :) der kommer ingen skoletrøtte inn!

Misforstå meg rett - jeg er helt enig med deg. Du skriver et veldig godt innlegg!

Problemet er at jeg, allerede etter de to første ukene mine som lærer, ser at alle foreldre gjør ikke den innsatsen som forventes. Så kan man si at det ikke er noen menneskerett å få barn, og at et minimumskrav er at de følger opp noen lekser og passer på at barna får i seg frokost. Javel. Men når de fortsatt ikke gjør akkurat dette, da?

Skolestart er neimen meg ikke for pyser. Det går opp for meg hvor ufattelig lite jeg er forberedt på skolehverdagen etter 4 års studier, selv om det har blitt snakka om praksissjokket hvert år. - og jeg er jo voksen mamma som veit opp og ned på en unge fra før av, så hvordan overlever så de som kom rett fra vgs da vi starta på utdanninga? I natt har jeg ligget og grublet på hvordan jeg skal lære en unge med fullstendig skrivesperre å i det hele tatt produsere tekster, hvordan jeg skal ivareta de som har lærevansker av ulikt slag - og hvordan i all verden jeg skal kunne klare å samtidig veilede de som jeg med en gang kan se at jeg kjempepotensiale til å bli ordentlig gode skrivere.

Jeg kommer jo ikke til å strekke til! :(

Greier du å få elevene til å føle at de blir "sett", så er den viktigste jobben gjort! Dessuten er tålmodighet utrolig viktig (og kjempevanskelig for oss som helst vil at elevene skal lære med det samme;)) - Kan du tenke deg følelsen de gangene man har elever som absolutt ikke greier å knekke lesekoden...og man føler at eleven er på stedet hvil i et halvt år.... man får nesten ikke sove om natta fordi man føler man har prøvd ALT, og ingenting funker.... - og så.. plutselig en dag går det opp et lys for eleven, og vedkommende begynner sakte men sikkert å kunne lese :) Ikke noe er mer fantastisk når eleven så kommer gledesstrålende på skolen og forteller "Togli!!! Igår var jeg på butikken sammen med mamma, og jeg greide å lese hva som sto utenpå VG!!" Da flommer tårene nesten over for en stakkars lærer ;))

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...