Gå til innhold

Mulig dysleksi - 9 åring?


Anbefalte innlegg

Gjest Vil gjerne hjelpe

Vi har et barn i familien som i en alder av 9 år nesten ikke leser/skriver i det hele tatt. Dette bekymrer selvsagt, og jeg er overrasket over at skolen ikke har tatt tak i dette ennå.

Hvordan finner man sikkert ut av at et barn har dysleksi og hvilke tiltak settes inn for å hjelpe barnet?

Er ikke dette noe skolen har "plikt" til å avdekke og å følge opp? Det kan da ikke være slik at familien må mase seg frem til en "diagnose" og et tilpasset opplegg.

Hva er praksis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383297-mulig-dysleksi-9-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Hvordan finner man sikkert ut av at et barn har dysleksi og hvilke tiltak settes inn for å hjelpe barnet?''

Det finnes mange årsaker til lese- og skrivevansker, hvorav dysleksi er en av dem. En mer omfattende utredning gjøres av PPT. Noen skoler har ansatt logopeder som kan starte utredningen på skolen.

''Er ikke dette noe skolen har "plikt" til å avdekke og å følge opp? Det kan da ikke være slik at familien må mase seg frem til en "diagnose" og et tilpasset opplegg.

''

Skolen burde ha foreslått henvisning til PPT. Men her som i de fleste andre sammenhenger, er det til syvende og sist foreldrene som har ansvaret for sitt barn. De kan selv kontakte PPT og be om utredning. De trenger ikke henvises av noen annen instans. Det vanlige vil være å først drøfte dette med skolen og foreslå utredning av PPT.Skolen vil alltid bli trukket inn i utredningen, enten det er skolen selv som tar initiativet til kontakt med PPT eller om foreldrene selv gjør det.

For noen barn er lese- og skrivevansker en del av et større symptomkompleks som inkluderer f.eks. avvikende atferd. I såfall kan den beste løsningen være å be fastlegen henvise til BUP. Men dersom lese- og skrivevanskene er det store problemet, vil PPT være riktig instans.

Gjest Vil gjerne hjelpe

''Hvordan finner man sikkert ut av at et barn har dysleksi og hvilke tiltak settes inn for å hjelpe barnet?''

Det finnes mange årsaker til lese- og skrivevansker, hvorav dysleksi er en av dem. En mer omfattende utredning gjøres av PPT. Noen skoler har ansatt logopeder som kan starte utredningen på skolen.

''Er ikke dette noe skolen har "plikt" til å avdekke og å følge opp? Det kan da ikke være slik at familien må mase seg frem til en "diagnose" og et tilpasset opplegg.

''

Skolen burde ha foreslått henvisning til PPT. Men her som i de fleste andre sammenhenger, er det til syvende og sist foreldrene som har ansvaret for sitt barn. De kan selv kontakte PPT og be om utredning. De trenger ikke henvises av noen annen instans. Det vanlige vil være å først drøfte dette med skolen og foreslå utredning av PPT.Skolen vil alltid bli trukket inn i utredningen, enten det er skolen selv som tar initiativet til kontakt med PPT eller om foreldrene selv gjør det.

For noen barn er lese- og skrivevansker en del av et større symptomkompleks som inkluderer f.eks. avvikende atferd. I såfall kan den beste løsningen være å be fastlegen henvise til BUP. Men dersom lese- og skrivevanskene er det store problemet, vil PPT være riktig instans.

Tusen takk for nyttig og utfyllende svar!

Ha en fin dag :o)

Gjest Vil gjerne hjelpe

''Hvordan finner man sikkert ut av at et barn har dysleksi og hvilke tiltak settes inn for å hjelpe barnet?''

Det finnes mange årsaker til lese- og skrivevansker, hvorav dysleksi er en av dem. En mer omfattende utredning gjøres av PPT. Noen skoler har ansatt logopeder som kan starte utredningen på skolen.

''Er ikke dette noe skolen har "plikt" til å avdekke og å følge opp? Det kan da ikke være slik at familien må mase seg frem til en "diagnose" og et tilpasset opplegg.

''

Skolen burde ha foreslått henvisning til PPT. Men her som i de fleste andre sammenhenger, er det til syvende og sist foreldrene som har ansvaret for sitt barn. De kan selv kontakte PPT og be om utredning. De trenger ikke henvises av noen annen instans. Det vanlige vil være å først drøfte dette med skolen og foreslå utredning av PPT.Skolen vil alltid bli trukket inn i utredningen, enten det er skolen selv som tar initiativet til kontakt med PPT eller om foreldrene selv gjør det.

For noen barn er lese- og skrivevansker en del av et større symptomkompleks som inkluderer f.eks. avvikende atferd. I såfall kan den beste løsningen være å be fastlegen henvise til BUP. Men dersom lese- og skrivevanskene er det store problemet, vil PPT være riktig instans.

Rettelse: barnet er 8 år, men skiver og leser minimalt.

Annonse

Rettelse: barnet er 8 år, men skiver og leser minimalt.

Foreldrene bør diskutere sin bekymring med skolen. Spesialpedagogene på skolen har en del tester som de kan ta, men det må nærmere utredning hos PPT for å sette diagnosen dysleksi. Det at en 8-åring ikke er i gang med lesing og skriving betyr ikke nødvendigvis dysleksi, og det har skolen greie på.

Jeg er litt usikker på hva du mener med at barnet leser minimalt. Hvordan var språkutviklingen hos barnet? Hvordan er barnet i forhold til å huske det som blir sagt? Dette kan også være konsentrasjonsvansker, eller noe med hørselen. Umodenhet er også en mulighet.

Gjest Vil gjerne hjelpe

Foreldrene bør diskutere sin bekymring med skolen. Spesialpedagogene på skolen har en del tester som de kan ta, men det må nærmere utredning hos PPT for å sette diagnosen dysleksi. Det at en 8-åring ikke er i gang med lesing og skriving betyr ikke nødvendigvis dysleksi, og det har skolen greie på.

Jeg er litt usikker på hva du mener med at barnet leser minimalt. Hvordan var språkutviklingen hos barnet? Hvordan er barnet i forhold til å huske det som blir sagt? Dette kan også være konsentrasjonsvansker, eller noe med hørselen. Umodenhet er også en mulighet.

Takk for innspill og betraktninger.

Hukommelsen er bra hos barnet. Barnet er svært detaljfokusert og nesten "unormalt" god på å tenke foran seg når det gjelder konsekvenser. Konsentrasjonen er som hos barn flest litt til og fra alt ettersom hvilke ting som ellers foregår rundt henne. Hørselen er sjekket. Den var en periode litt dårligere enn normalt.

Det jeg tenker mest på er skole-umodenhet. Barnet er kvikt og er glad og lærevillig ellers, men ikke når det gjelder skolearbeid. Da er hun ukonsentrert og utsetter og avleder i stor stil.

Barnet er veldig fingernem og kreativ med farger og mønstre. Klipper, syr og perler, men kan ikke tegne mennesker noe særlig og ikke fargelegge innenfor streken.

Det er leit å tenke på at barnet får "huller" i kunnskapstilegnelsen for hver dag som går. Hun liker seg sosialt, men har altså lite motivasjon til lekselesning.

Jeg må innrømme at jeg reagerer negativt på at skolen ikke har vært tydeligere på at dette er et problem. Ja, for jeg synes man kan kalle det det.

Takk for innspill og betraktninger.

Hukommelsen er bra hos barnet. Barnet er svært detaljfokusert og nesten "unormalt" god på å tenke foran seg når det gjelder konsekvenser. Konsentrasjonen er som hos barn flest litt til og fra alt ettersom hvilke ting som ellers foregår rundt henne. Hørselen er sjekket. Den var en periode litt dårligere enn normalt.

Det jeg tenker mest på er skole-umodenhet. Barnet er kvikt og er glad og lærevillig ellers, men ikke når det gjelder skolearbeid. Da er hun ukonsentrert og utsetter og avleder i stor stil.

Barnet er veldig fingernem og kreativ med farger og mønstre. Klipper, syr og perler, men kan ikke tegne mennesker noe særlig og ikke fargelegge innenfor streken.

Det er leit å tenke på at barnet får "huller" i kunnskapstilegnelsen for hver dag som går. Hun liker seg sosialt, men har altså lite motivasjon til lekselesning.

Jeg må innrømme at jeg reagerer negativt på at skolen ikke har vært tydeligere på at dette er et problem. Ja, for jeg synes man kan kalle det det.

Selvom barnet får diagnosen dysleksi så er ikke problemene over. Det er kun satt et navn på fenomenet.

Jeg synes ikke beskrivelsen tyder nødvendigvis på dysleksi, og synes du skal ta det med ro foreløpig. Hvis dette er et problem bør barnet henvises til PPT i samarbeid mellom skole og foreldre.

Selvom barnet får diagnosen dysleksi så er ikke problemene over. Det er kun satt et navn på fenomenet.

Jeg synes ikke beskrivelsen tyder nødvendigvis på dysleksi, og synes du skal ta det med ro foreløpig. Hvis dette er et problem bør barnet henvises til PPT i samarbeid mellom skole og foreldre.

''Jeg synes ikke beskrivelsen tyder nødvendigvis på dysleksi, og synes du skal ta det med ro foreløpig.''

Synes du det ikke er grunn til undring/bekymring når en tredjeklassing verken kan fargelegge "innenfor strekene", tegne mennesker eller har kommet i gang med å lese og skrive? Barnet høres jo ut til å ligge godt under det som anses for kritisk grense mht f.eks. lesing?

Hvorfor ville du bare ha sett det an fortsatt?

''Jeg synes ikke beskrivelsen tyder nødvendigvis på dysleksi, og synes du skal ta det med ro foreløpig.''

Synes du det ikke er grunn til undring/bekymring når en tredjeklassing verken kan fargelegge "innenfor strekene", tegne mennesker eller har kommet i gang med å lese og skrive? Barnet høres jo ut til å ligge godt under det som anses for kritisk grense mht f.eks. lesing?

Hvorfor ville du bare ha sett det an fortsatt?

Jo jeg synes det er en del som kan tyde på at det er noe der, men ikke dysleksi. Å få diagnosen dysleksi er "populært". Jeg ville diskutert dette med skolen og tatt det med ro på den måten å ikke vise noe stress eller agresjon mot skole og lærere.

Jo jeg synes det er en del som kan tyde på at det er noe der, men ikke dysleksi. Å få diagnosen dysleksi er "populært". Jeg ville diskutert dette med skolen og tatt det med ro på den måten å ikke vise noe stress eller agresjon mot skole og lærere.

Da tenker vi likt :-)

Annonse

Takk for innspill og betraktninger.

Hukommelsen er bra hos barnet. Barnet er svært detaljfokusert og nesten "unormalt" god på å tenke foran seg når det gjelder konsekvenser. Konsentrasjonen er som hos barn flest litt til og fra alt ettersom hvilke ting som ellers foregår rundt henne. Hørselen er sjekket. Den var en periode litt dårligere enn normalt.

Det jeg tenker mest på er skole-umodenhet. Barnet er kvikt og er glad og lærevillig ellers, men ikke når det gjelder skolearbeid. Da er hun ukonsentrert og utsetter og avleder i stor stil.

Barnet er veldig fingernem og kreativ med farger og mønstre. Klipper, syr og perler, men kan ikke tegne mennesker noe særlig og ikke fargelegge innenfor streken.

Det er leit å tenke på at barnet får "huller" i kunnskapstilegnelsen for hver dag som går. Hun liker seg sosialt, men har altså lite motivasjon til lekselesning.

Jeg må innrømme at jeg reagerer negativt på at skolen ikke har vært tydeligere på at dette er et problem. Ja, for jeg synes man kan kalle det det.

Det er jo ikke så rart at en som ikke leser eller skriver, får minimal motivasjon for skolearbeid / lekser.

Hva med matte, er det noen forskjell på mestringen av bokstaver og tall?

Gjest Vi gjerne hjelpe

Det er jo ikke så rart at en som ikke leser eller skriver, får minimal motivasjon for skolearbeid / lekser.

Hva med matte, er det noen forskjell på mestringen av bokstaver og tall?

Matte går det langt bedre med. Hoderegningen går greit og temmelig raskt, men tallene er nesten uleselige :o(

Matte går det langt bedre med. Hoderegningen går greit og temmelig raskt, men tallene er nesten uleselige :o(

Da synes jeg foreldrene skal følge rådene fra frosken. Ting kan ta tid, så det er ingen grunn til å vente med å få problemene på bordet og fagfolk på banen. Ordner sakene seg i mellomtiden, har det jo uansett ikke skjedd noen skade.

Selvom barnet får diagnosen dysleksi så er ikke problemene over. Det er kun satt et navn på fenomenet.

Jeg synes ikke beskrivelsen tyder nødvendigvis på dysleksi, og synes du skal ta det med ro foreløpig. Hvis dette er et problem bør barnet henvises til PPT i samarbeid mellom skole og foreldre.

Vi har en 12 åring som fikk dysleksidiagnose for litt over et år siden. Problemet vårt var at hun var tidlig ute med bokstaver og lesing - men at det stagnerte, hun ble liksom aldri noe bedre. Hun leste, og skrev derfor stadig dårligere enn de andre elevene i klassen. Fordi klassen hadde store utfordringer med en del andre svært ressurskrevend elever var det ikke så lett å se jenta vår som bare var "litt dårlig til å lese". Nå fikk vi heldigvis utredet henne på annet vis og fikk endelig diagnose da hun nettopp hadde fyllt 11. Det var superflott, plutselig kom skolen inn med hjelpemidler, ekstra lesetrening etc etc. Med en gang vi hadde en diagnose å slå i bordet med ordnet alt seg, og vi er så fornøyde. Så kom igjen, få i gang en utredning, ingen tid å miste!

Vi har en 12 åring som fikk dysleksidiagnose for litt over et år siden. Problemet vårt var at hun var tidlig ute med bokstaver og lesing - men at det stagnerte, hun ble liksom aldri noe bedre. Hun leste, og skrev derfor stadig dårligere enn de andre elevene i klassen. Fordi klassen hadde store utfordringer med en del andre svært ressurskrevend elever var det ikke så lett å se jenta vår som bare var "litt dårlig til å lese". Nå fikk vi heldigvis utredet henne på annet vis og fikk endelig diagnose da hun nettopp hadde fyllt 11. Det var superflott, plutselig kom skolen inn med hjelpemidler, ekstra lesetrening etc etc. Med en gang vi hadde en diagnose å slå i bordet med ordnet alt seg, og vi er så fornøyde. Så kom igjen, få i gang en utredning, ingen tid å miste!

Jeg vet ikke om dette skal være svar til meg. Det er vanlig å oppleve en lettelse når en dysleksi diagnose blir satt. Det er noe "uskyldig". Det kan være mange andre ting også.

Jeg vet ikke om dette skal være svar til meg. Det er vanlig å oppleve en lettelse når en dysleksi diagnose blir satt. Det er noe "uskyldig". Det kan være mange andre ting også.

Jo det var svar til deg - siden du skrev at problemene ikke var over med en diagnose. Det er de selvsagt ikke. Poenget mitt er at det er hjelp å få om man får en slik diagnose, hjelp du som regel ikke får uten noen diagnose.

Jo det var svar til deg - siden du skrev at problemene ikke var over med en diagnose. Det er de selvsagt ikke. Poenget mitt er at det er hjelp å få om man får en slik diagnose, hjelp du som regel ikke får uten noen diagnose.

Du har desverre rett i at det er som regel grunnlag for hjelp og få en diagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...