Gå til innhold

PUH og autisme? Plis svar NHD og andre

Anbefalte innlegg

Gjest Værsåsnilloghjelpmeg

Hei!

Har funnet ut at problemet mitt kanskje ikke er psykose men at jeg ligger på et lavere nivå mentalt, at jeg da innbiller meg ting.

Jeg ble utredet av ppt i 6 kl. Da de fant ut at jeg lå på nivå med en 4 kl.

Jeg er ganske umoden på flere områder. Jeg er ganske dårlig i flere skolefag til tross for at de tilrettelegger på grunnskolenivå (går på videregående). Lederen her la merke til at jeg ikke klarer uttale PT skikkelig og noen ganger sier jeg FT i stedet.

Legen på Klara Klok mente at jeg hadde en umoden blære siden jeg fortsatt bruker bleier.. Hvis jeg ikke bruker bleier må jeg skifte undertøy hvert 10 minutt.

Jeg koser med bamser når jeg skal slappe av og når jeg er lei meg.

Da jeg tok en WAIS test sist gang lå jeg og vippet mellom nedre grense og PU.

Jeg har alltid hatt vanskelig for å være sosial og trekker meg ofte vekk ved store sammenkomster.

Får angst når andre er i nærheten.

Jeg er avhengig av planer for at hverdagen skal fungere, ellers hopper jeg over ting jeg må gjøre.

Jeg har det ofte rotete hjemme og har hatt det hele livet.

Selv når jeg bodde i PU bolig.

Nå bor jeg i en sikkerhetsavdeling for vanskelige autister og alvorlige psykiske lidelser.

Jeg har vanskelig for å forstå når andre er lei seg, blir ofte lei meg selv, men forstår ikke hvordan jeg skal trøste muntlig.

Blir ofte usikker.

Når jeg er usikker så mangler jeg blikk-kontakt.

Jeg tenker ganske barnslig og liker aktiviteter for barn.

Jeg forstår ikke aktiviteter for voksne.

Derfor synes jeg det er greit å gå på tilrettelagt.

Jeg er ganske musikalsk og er ganske kreativ og har ganske god fotografisk hukommelse, men sliter med annen hukommelse.

Skal snart ta en ny WAIS test for å finne ut om jeg er PU.

Fikk diagnosen autisme på bupa men den ble tatt vekk da jeg kom hit, selv om de ikke har utredet meg her.

Er dette tegn på autisme og PU, eller bare autisme, eller kanskje noe annet?

Kan de finne ut om jeg er autist på en WAIS test?

Og kan de med autisme få psykotiske symptomer?

Kan legge til at jeg alltid har hatt problemer med å gå, og lærte sent å gå.

Klarte ikke slutte med pupp før jeg var over 2 år og lå etter på mange områder.

Håper på svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383317-puh-og-autisme-plis-svar-nhd-og-andre/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Du bør lese dette for å skjønne hva som egentlig kreves for en autismediagnose og alt om testene som du lurer på, det er summen av dette som avgjør, ikke en enkelt test. Jeg har selv asperger syndrom, men jeg tror ikke det var bare testen ASQ dette baserer seg på, men en helhetsvurdering, samt mange andre tester.

http://www.oslo-universitetssykehus.no/SiteCollectionDocuments/Om%20oss/Avdelinger/Kvinne-%20og%20barneklinikken/RFM/retningslinjer%20for%20diagnostisering%20ASF%20barn%20og%20unge%20HS%C3%98.pdf

Ellers kan man få alle mulige psykiske lidelser i tillegg til å ha autisme, også psykotiske symptomer selvsagt.

Mange med asperger syndrom bor i bolig med tilsyn, de som ikke gjør det er kanskje gift og blir "tatt vare på" av en ektefelle i ulik grad, de færreste klarer seg helt uten tilsyn hvis alt skal gå som det bør, da mener jeg at man ikke bare overlever, men får i seg tilstrekkelig med mat osv...

Glenn Gould døde nok av underernæring kun 50 år, berømt som han var, det hjalp ikke når man glemmer å spise eller spiser for ensformig, hele livet.

Det at du tisser på deg har nok med noen fysiologisk skade, jeg har selv født mange barn og jeg tisser ikke på meg, selv om jeg hopper på trampoline.

Før utelukket man asperger hvis man hadde PU, men autisme kan du jo godt ha og PU. Nå for tiden får jo de fleste asperger syndrom som mener de har det, så da kan det sikkert kombineres med det meste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...