Gå til innhold

Overgangsalder - Østrogentilskudd

Anbefalte innlegg

Gjest Usikker på hva jeg skal velge

Hei. Jeg er en kvinne på 49 år som er i overgangsalder og ikke har hatt menstruasjonen på 2 mnd. Har for 3 år siden prøvd hormonsiral i 3 mnd. etter flere år med kraftige blødninger, men måtte fjerne denne pga stort håravfall. Den gang fikk jeg beskjed fra gynekolog om at østrogentilskudd kunne hjelpe på håravfallet, men siden jeg da ikke hadde overgangsplager burde jeg heller fjerne spiralen. Nå har jeg fått hetetokter og problemer med søvnen samt leddsmerter og humørsvingninger. Ønsker nå å prøve østrogentilskudd. Er imidlertid svært redd for å miste hår igjen da jeg allerede er tynn i håret. Er det i så fall en fordel å buke tabletter som Novofem eller burde jeg sette inn hormonspiral og ta tabletter med rent østrogen? Er det stor vanlig å bli nedstemt/deprimert ved bruk av østrogentilskudd? Jeg har også en del urolige ben og hovner noe i leggene, spesielt i varme. Er det da større fare for blodpropp ved østrogentilskudd enn normalt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383387-overgangsalder-%C3%B8strogentilskudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Som behandling for overgangsalder plager – hos deg hetetokter, leddplager og søvnproblem - må brukes to typer hormon: østrogen for symptomer og gestagen for å beskytte livmoren mot uhemmet stimulering, dvs vekst og slimhinnen med blødninger og unormal celledeling. Østrogen øker risiko for blodpropp, men med østrogen i plasterform er denne risikoøkning minimal. Gestagen er i hormonspiralen, og det er tilsynelatende det du reagerer på (hvis andre muligheter ble utelukket?) så det bør du unngå mest mulig. og jeg vil derfor ikke anbefale Novofem, men at du i stedet tar gestagentabletter som Provera i 14 dager hver 3.-4.måned. Da avstøtes livmorslimhinnen ved en blødning. Med Novofem tilføres gestagen hver måned og du får månedlige blødninger. Det er ikke vanlig å bli deprimert av østrogen, kanskje heller tvert om når du slipper plager og får sove bedre. Jeg foreslår at du får henvisning til privatpraktiserende gynekolog som kan følge deg opp.

Lykke til med behandlingen, vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...