Gå til innhold

Må man fortelle om utroskap?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

''Hvordan er stemningen på DOL i forhold til å fortelle om utroskap nå for tiden?''

Jeg er nok litt der at man ikke skal fortelle hvis det KUN er for å lette sin egen samvittighet og velte masse problemer over på partneren.

''Må det opplyses om, selv om forholdet skal avsluttes?''

Det kommer litt an på hva som er grunnen til at forholdet skal avsluttes, sett fra begges side.

''Burde det fortelles om dersom den som har blitt bedratt tror at de selv er skyld i bruddet?''''

Ja, det tror jeg at jeg synes gitt.

Gjest megmegmeg

Hvordan er den bedratte parten? Noen synes at det de ikke vet har de ikke vondt av, og lever etter det. Selv er jeg av de som trenger å få kortene på bordet for å forstå og legge ting bak meg.

Han vil absolutt vite. Hans største frykt er å bli bedratt/lurt og ikke vite det.

Han vil absolutt vite. Hans største frykt er å bli bedratt/lurt og ikke vite det.

''Han vil absolutt vite. Hans største frykt er å bli bedratt/lurt og ikke vite det.''

Da synes jeg faktisk du skal fortelle. Det vil sikkert komme ut før eller siden allikevel.

Annonse

Da synes jeg du skal si det. Han har tenkt gjennom dette og kommet fram til at han takler sannheten best selv om den er svært ubehagelig. Utroskap har det med å komme fram i lyset. Det er ofte noen som har sett og hørt ting, og det er en viss fare for at han får vite om det.

Gjest megmegmeg

Jeg synes dette spørsmålet er like vanskelig å svare på hver gang det dukker opp.

Jeg ville likt å vite. Ihvertfall hvis det har skjedd over tid.

Men jeg ville selv ikke sagt noe, da jeg ikke vil såre.

''Men jeg ville selv ikke sagt noe, da jeg ikke vil såre.''

Det er dette som gjør det hele komplisert. Det og felles barn, som tilsier at dess "renere" bruddet er, dess bedre.

Moralsk sett blir ingenting riktig lengre.

Siden han ikke vet, så vil han kjempe for forholdet. Om han visste ville ha bli ytterligere såret, men sint nok til å gå og klart å plassere skylden hos meg.

Gjest megmegmeg

Har en først vært utro, får en ha styrke til å holde det helt for seg selv restenav livet. Hardt, men nødvendig og en passe straff.

Det handler ikke om et ønske om å lette samvittigheten, men om et ønske om å avslutte forholdet, da jeg vet han ikke vil leve med noen som bedrar. Så hvordan kan jeg best avslutte det - med eller uten informasjonen som plasserer skylden hos meg selv?

Det handler ikke om et ønske om å lette samvittigheten, men om et ønske om å avslutte forholdet, da jeg vet han ikke vil leve med noen som bedrar. Så hvordan kan jeg best avslutte det - med eller uten informasjonen som plasserer skylden hos meg selv?

Jeg syns du skal avslutte ærlig. Jeg kjenner til en sak her i Trondheim der en kjøpmannsdatter hadde flere forhold på si, men lot eksen leve i uvisse. Han er fremdeles venn av henne, men vet ikke at alle hennes venner, mange av hennes og siste elskers kollegaer (de var kollegaer på den tiden) samt hennes søsken og foreldre visste at hun var utro også mens det pågikk. Han tusler pr i dag rundt og smiler og tror at hun bare utviklet vennefølelser, og jeg gjetter at han ville likt å skygge banen dersom han visste. Det hører med til historien at hun snakket nedsettende om han til andre også mens de ennå var et par, sikkert for å forsøke å rettferdiggjøre sin egen utroskap. Han kom dessuten svært dårlig økonomisk ut av forholdet også, han ville være snill med henne som var _så_ lei seg. Jeg har mange ganger ønsket at dette skulle komme han for øre.

''Men jeg ville selv ikke sagt noe, da jeg ikke vil såre.''

Det er dette som gjør det hele komplisert. Det og felles barn, som tilsier at dess "renere" bruddet er, dess bedre.

Moralsk sett blir ingenting riktig lengre.

Siden han ikke vet, så vil han kjempe for forholdet. Om han visste ville ha bli ytterligere såret, men sint nok til å gå og klart å plassere skylden hos meg.

''Siden han ikke vet, så vil han kjempe for forholdet. Om han visste ville ha bli ytterligere såret, men sint nok til å gå og klart å plassere skylden hos meg.''

Jeg tror de _aller fleste_ voksne mennesker har såpass innsikt, forståelse og livserfaring at de vet at i et brudd så er ting som oftest mer sammensatt enn at den ene parten har all skyld og den andre ingen som helst, hverken for bruddet eller utroskapen.

Er det veldig viktig å være opptatt av skyldspørsmålet her?

Annonse

Gjest megmegmeg

''Siden han ikke vet, så vil han kjempe for forholdet. Om han visste ville ha bli ytterligere såret, men sint nok til å gå og klart å plassere skylden hos meg.''

Jeg tror de _aller fleste_ voksne mennesker har såpass innsikt, forståelse og livserfaring at de vet at i et brudd så er ting som oftest mer sammensatt enn at den ene parten har all skyld og den andre ingen som helst, hverken for bruddet eller utroskapen.

Er det veldig viktig å være opptatt av skyldspørsmålet her?

Selvfølgelig er det langt mer komplisert enn som så, men uten å gå inn i detaljer er alt jeg kan si at det er svært vanskelig å avslutte forholdet mens han føler så sterkt at han ønsker å fortsette det.

Det betyr naturligvis ikke at det er umulig, men det er ingen tvil om at hans holdning til avslutningen vil endre seg betraktelig om han hadde all informasjon tilgjengelig.

Selvfølgelig er det langt mer komplisert enn som så, men uten å gå inn i detaljer er alt jeg kan si at det er svært vanskelig å avslutte forholdet mens han føler så sterkt at han ønsker å fortsette det.

Det betyr naturligvis ikke at det er umulig, men det er ingen tvil om at hans holdning til avslutningen vil endre seg betraktelig om han hadde all informasjon tilgjengelig.

''Det betyr naturligvis ikke at det er umulig, men det er ingen tvil om at hans holdning til avslutningen vil endre seg betraktelig om han hadde all informasjon tilgjengelig.''

Når den ene ønsker å avslutte forholdet (og faktisk alt har vært utro) og den andre ikke ønsker det, så er ikke forholdet liv laga uansett. Da må den som ønsker å avslutte, noe som er "fair enough", spille med åpne kort, slik at den som har blitt bedratt får alle kort på bordet.

Gjest megmegmeg

Jeg syns du skal avslutte ærlig. Jeg kjenner til en sak her i Trondheim der en kjøpmannsdatter hadde flere forhold på si, men lot eksen leve i uvisse. Han er fremdeles venn av henne, men vet ikke at alle hennes venner, mange av hennes og siste elskers kollegaer (de var kollegaer på den tiden) samt hennes søsken og foreldre visste at hun var utro også mens det pågikk. Han tusler pr i dag rundt og smiler og tror at hun bare utviklet vennefølelser, og jeg gjetter at han ville likt å skygge banen dersom han visste. Det hører med til historien at hun snakket nedsettende om han til andre også mens de ennå var et par, sikkert for å forsøke å rettferdiggjøre sin egen utroskap. Han kom dessuten svært dårlig økonomisk ut av forholdet også, han ville være snill med henne som var _så_ lei seg. Jeg har mange ganger ønsket at dette skulle komme han for øre.

Uff, det er jo veldig tragisk :/

Det er heldigvis ikke slik her. Det er kun to andre mennesker som vet og som noen gang vil få vite, jeg har inget ønske om å opplyse gud og hvermann bak hans rygg.

I det hele tatt har jeg ingen andre ønsker enn at han skal være fornøyd med livet, men det blir jo tydeligvis ikke sammen med meg.

Litt som når man kjøper bruktbil, egentlig. Og før eller siden dukker feilene opp. Og så kan man stå der med sjegget fullt av postkasser.

Du er ute etter å være skyldfri og har null respekt for ham hvis du ikke sier fra og tar det som kommer. Det beste for dere begge er et brudd.

Det kan være forskjell på hva man tror man ønsker og hva man vil når man står midt i det.

En ONS som jeg ikke plutselig kunne oppdager og som ikke hadde ført til kjønnssykdommer tror jeg ikke jeg ville ønsket å høre om. Forutsatt at det var så hemlig at det ikke kunne sprette opp som troll i eske senere. Da kunne partneren orde opp med sin dårlige samvittighet på egen håndt.

Gjenntatt utroskap og/eller 'fast' elskerinne ville jeg ønsket å vite.

Affærer som 'alle' andre vet om og/eller som jeg kunne få slengt i trynet når som helst ville jeg ønsket å vite om.

Om det ble barn av det, ville jeg ønsket å vite det.

Utroskap som fører til brudd, ville jeg ønsket å vite om. Da er også sjansen stor for at det vil dukke opp senere.

mvh

''...men det er ingen tvil om at hans holdning til avslutningen vil endre seg betraktelig om han hadde all informasjon tilgjengelig.''

Om det er stor grunn til å tro at noen vil tenke, velge og handle annerledes om de hadde visst, burde de selvsagt få vite sannheten.

Utroskap som fører til brudd, har en tendens til å komme for en dag uansett. Jo lengre han holdes for narr, jo bitrere blir det.

mvh

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...