Gå til innhold

Ble nektet sykepenger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg synes ikke arbeidstaker kan forbli sykemeldt uten å på en eller annen måte være i dialog med arbeidsplassen om hvordan konflikten skal løses. Men jeg synes det bør utarbeides egne retningslinjer for hvordan oppfølgningen skal være i situasjoner hvor det er konflikt mellom arbeidstaker og leder som er den utløsende årsaken til at vedkommende ikke fikser å gå på jobb, tilsvarende når vedkommende opplever seg selv som mobbet på jobb. Det finnes jo situasjoner hvor arbeidsgiver primært ønsker å presse den ansatte til å si opp jobben, og dersom arbeidstaker på det aktuelle tidspunktet strever psykisk, så vil et oppfølgningsmøte med den leder vedkommende har konflikt til, bli lite konstruktivt. Det bør være flere tilstede enn arbeidstaker og leder; noen som står helt utenfor konflikten bør være med for å løse den.

Denne dommen er etter min oppfatning en påminnelse om at arbeidslivet bør bli bedre på å løse konflikter på et tidlig tidspunkt - og at det kan være en altfor lettvindt løsning at leger sykemelder istedet for å gå aktivt inn for å medvirke til løsning av konflikten.

En helt annen ting, er at denne dommen er basert på at arbeidstaker her også har motsatt seg det å prøve ut sin arbeidsevne utenfor arbeidsplassen, og dette skjønner jeg at må medføre tap av sykepenger dersom vedkommende er frisk nok til å kunne være med på en slik utprøving.

Annonse

Hun bryter norsk lov ved å nekte å delta på møtene, ergo må hun også ta konsekvensene av det. Jeg skjønner at det sikkert er ubehagelig for henne å møte arbeidsgiver, men noen ganger må man møte ubehaget for å få det bedre.

'' Jeg skjønner at det sikkert er ubehagelig for henne å møte arbeidsgiver, men noen ganger må man møte ubehaget for å få det bedre.''

Jeg er ikke uenig med deg i dette, men det er ikek på noen måte gitt at arbeidstaker vil få det bedre etter å møte en arbeidsgiver man mener seg mobbet av. Arbeidstaker vil jo da sannsynligvis primært måtte snakke med den sjefen som vedkommende har konflikt med - og det er jo et svært ulikt styrkeforhold mellom dem. Men på en litt større arbeidsplass, vil det jo da heldigvis være mulig å få med seg tillitsvalgte eller andre som kan "megle". Noen vil også kunne ta med seg en fagforeningsansatt, - de har ofte stor erfaring i å løse konflikter.

Fra november 2008 til januar 2009 er det veldig kort tid, så jeg synes det skjedde veldig raskt at arbeidstaker ble fratatt sine sykepenger.

Utover det så er jo regler til for å følges, og generelt sett ellers så har arbeidstakere et veldig stort vern.

Det er veldig vanskelig for en arbeidsplass å gjøre noe som helst for å bedre en arbeidstakers situasjon, dersom arbeidstaker ikke vil gå i dialog.

Jeg synes det er både viktig og riktig at folk som ikke vil rette seg etter reglene mister sykepengene. Hvis det er sånn at de ikke VIL jobbe får de heller gå den lange, tunge veien med sabotering av arbeidspraksiser og alt det der. Reglene må være noenlunde like for alle, bortsett fra for de alvorligst syke.

Gjest Scarlet O'Hara

I utgangspunktet er jeg enig i at en arbeidstaker skal fratas sykepengene når vedkommende ikke følger sine plikter. I denne saken her er det jo nettopp pga påstått mobbing på arbeidsplassen som ligger til grunn for den psykiske lidelsen og da blir det jo vanskelig å møte arbeidsgiver... Likevel synes jeg at det er viktig at man diskuterer dette og forsøker å legge til rette for at ting skal bli bedre, og da må man jo i dialog... Så i bunn og grunn synes jeg vel at det er riktig i denne saken her også.

Gjest Scarlet O'Hara

Jeg synes ikke arbeidstaker kan forbli sykemeldt uten å på en eller annen måte være i dialog med arbeidsplassen om hvordan konflikten skal løses. Men jeg synes det bør utarbeides egne retningslinjer for hvordan oppfølgningen skal være i situasjoner hvor det er konflikt mellom arbeidstaker og leder som er den utløsende årsaken til at vedkommende ikke fikser å gå på jobb, tilsvarende når vedkommende opplever seg selv som mobbet på jobb. Det finnes jo situasjoner hvor arbeidsgiver primært ønsker å presse den ansatte til å si opp jobben, og dersom arbeidstaker på det aktuelle tidspunktet strever psykisk, så vil et oppfølgningsmøte med den leder vedkommende har konflikt til, bli lite konstruktivt. Det bør være flere tilstede enn arbeidstaker og leder; noen som står helt utenfor konflikten bør være med for å løse den.

Denne dommen er etter min oppfatning en påminnelse om at arbeidslivet bør bli bedre på å løse konflikter på et tidlig tidspunkt - og at det kan være en altfor lettvindt løsning at leger sykemelder istedet for å gå aktivt inn for å medvirke til løsning av konflikten.

En helt annen ting, er at denne dommen er basert på at arbeidstaker her også har motsatt seg det å prøve ut sin arbeidsevne utenfor arbeidsplassen, og dette skjønner jeg at må medføre tap av sykepenger dersom vedkommende er frisk nok til å kunne være med på en slik utprøving.

'En helt annen ting, er at denne dommen er basert på at arbeidstaker her også har motsatt seg det å prøve ut sin arbeidsevne utenfor arbeidsplassen, og dette skjønner jeg at må medføre tap av sykepenger dersom vedkommende er frisk nok til å kunne være med på en slik utprøving.''

Nåh, det fikk ikke jeg med meg - da er det i hvert fall helt riktig at vedkommende mistet sykepengene sine.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...