Gå til innhold

Romfolket tar seg til rette

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Beklager så meget min usaklighet, men du burde lære deg forskjellen på de og dem. :-)

Apropos dem/de:

I ukeplanen for min tredjeklassing, står det følgende for norsken denne uka:

''• Norsk: Jeg kan sette ord sammen til riktige setninger. Eks. vekker han. Mor = Mor vekker han''

Jeg vet at mange slurver med han/ham - men er det valgfritt? Er det helt greit å la være og bruke "ham"?

Apropos dem/de:

''• Norsk: Jeg kan sette ord sammen til riktige setninger. Eks. vekker han. Mor = Mor vekker han''

Jeg vet at mange slurver med han/ham - men er det valgfritt? Er det helt greit å la være og bruke "ham"?

''Jeg vet at mange slurver med han/ham - men er det valgfritt? Er det helt greit å la være og bruke "ham"?''

Jeg tror faktisk det har blitt valgfritt, men jeg orker ikke å søke opp noe bevis. Jeg er nemlig så sterkt i mot det. Jeg kommer fortsatt til å bruke ham der dette er riktig. Jeg har forresten en sønn som har litt problemer med hun/henne for tida.

Apropos dem/de:

http://www.sprakrad.no/nb-NO/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/

Jeg har alltid trodd at man fortsatt skulle skille mellom han og ham, men skjønte for noe tid tilbake at dette ikke lenger er noe elevene læres opp til i skolen. Etter å ha lest språkrådets uttalelse, så kan jeg jo skjønne hvorfor.

Apropos dem/de:

''Jeg vet at mange slurver med han/ham - men er det valgfritt? Er det helt greit å la være og bruke "ham"?''

Ifølge den godt voksne læreren til jentungen er det ikke nødvendig å bruke "Ham" i noen tilfeller lenger. Jeg synes det er en trist utvanning av språket og nekter å gi slipp på det ordet.

Annonse

http://www.sprakrad.no/nb-NO/Toppmeny/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/Spraknytt-2008/Spraknytt-22008/Spoersmaal-og-svar/

Jeg har alltid trodd at man fortsatt skulle skille mellom han og ham, men skjønte for noe tid tilbake at dette ikke lenger er noe elevene læres opp til i skolen. Etter å ha lest språkrådets uttalelse, så kan jeg jo skjønne hvorfor.

Jeg tror aldri jeg kommer til å bli vant med å skrive han "der det skal være" ham.

Synes det høres helt språkproblemer, og direkte uintelligent ut. Huff.

Ifølge den godt voksne læreren til jentungen er det ikke nødvendig å bruke "Ham" i noen tilfeller lenger. Jeg synes det er en trist utvanning av språket og nekter å gi slipp på det ordet.

''Ifølge den godt voksne læreren til jentungen er det ikke nødvendig å bruke "Ham" i noen tilfeller lenger. Jeg synes det er en trist utvanning av språket og nekter å gi slipp på det ordet.''

Enig, og jeg hører og ser når det skulle ha vært ham istedenfor han, det skjærer jo i øyne/ører....

Interessant! takk for god forklaring :-)

Da skal jeg IKKE si noe om dette, verken til barn eller lærer ;-)

Jeg tror aldri jeg kommer til å bli vant med å skrive han "der det skal være" ham.

Jeg sier "han" i objektform muntlig - men skriver alltid "ham".

Muntlig: "Æ ga pengane te han"

Skriftlig: "Jeg gav pengene til ham"

Er enig i at det ser rart ut - men jeg skal la være å pirke på det overfor ungene, siden språkrådet var så tydelig på at dette er sidestilte former.

Dette ante jeg ikke. Da skal jeg ikke pirke på sønnen om det mer. Han synes det er teit at det skal skilles mellom de to, og det har han jo helt rett i:)

Dette ante jeg ikke. Da skal jeg ikke pirke på sønnen om det mer. Han synes det er teit at det skal skilles mellom de to, og det har han jo helt rett i:)

''Han synes det er teit at det skal skilles mellom de to, og det har han jo helt rett i:)''

Det var i grunnen sånn jeg oppdaget dette også. Jeg fikk ikke spesielt blide tilbakemeldinger fra tanteungene mine når jeg drev og korrigerte det jeg mente var feil...*s*

Lærte dere virkelig å skille mellom han og ham på skolen?

Jeg husker at det ble diskutert da jeg gikk på barneskolen, og at det ble fastslått at han/ham var likestilte, og det er over 30 år siden. Nå ser jeg at disse formene har vært likestilt siden 1938 og da er det rart at så mange forholdsvis unge mennesker ikke har fått med seg dette.

Annonse

''Ifølge den godt voksne læreren til jentungen er det ikke nødvendig å bruke "Ham" i noen tilfeller lenger. Jeg synes det er en trist utvanning av språket og nekter å gi slipp på det ordet.''

Enig, og jeg hører og ser når det skulle ha vært ham istedenfor han, det skjærer jo i øyne/ører....

''Enig, og jeg hører og ser når det skulle ha vært ham istedenfor han, det skjærer jo i øyne/ører....''

Skjærer det i _ørene_? Det er neppe mange som skiller dette i dagligtale / dialekt? Skriftlig er det nok noe annet, til tross for at han/ham i objektsform blei likestilte former i det herrens år nittenhundredeogtrettiåtte.

Blir vel noe a la "og", som i uttalt "åååg", brukt i alle sammenhenger, uansett om det er infintivsformen eller ikke.

''Enig, og jeg hører og ser når det skulle ha vært ham istedenfor han, det skjærer jo i øyne/ører....''

Skjærer det i _ørene_? Det er neppe mange som skiller dette i dagligtale / dialekt? Skriftlig er det nok noe annet, til tross for at han/ham i objektsform blei likestilte former i det herrens år nittenhundredeogtrettiåtte.

Blir vel noe a la "og", som i uttalt "åååg", brukt i alle sammenhenger, uansett om det er infintivsformen eller ikke.

Ja, du har rett i at det skjærer mest i øynene når det er skriftlig. Det er andre feil som heller skjærer mer i ørene når det er snakk om muntlig. Hun/henne-feil f.eks. :-)

Ja, du har rett i at det skjærer mest i øynene når det er skriftlig. Det er andre feil som heller skjærer mer i ørene når det er snakk om muntlig. Hun/henne-feil f.eks. :-)

''Hun/henne-feil f.eks. :-)''

Nettopp!

"Henne svarte meg,og jeg tror henne er enig".

"Dem andre er ikke enige, dem tenker at" etc..

Muntlig er det greit nok som dialekt / sosiolekt, skriftlig er det verre. Språket er i stadig utvikling og gjenspeiler samfunnet - kanskje er dette rettskrivingsnorm om noen år?

;-)

I min dialekt er 'n det personlige pronomenet i tredje person entall hankjønn, trykksvak posisjon, både i subjekt- og objektform. Men når jeg skriver, skiller jeg mellom han og ham, og jeg forlanger dette når jeg leser, også. Det gjør vondt i kroppen å støte på formuleringer som "jeg så han".

Enig med prust og laguna, det er nesten så jeg er sur for at jeg ikke har barn, for da skulle jeg innprentet dem forskjellen på han og ham! Sabotere skikkelig! Grrr! Så sint kan jeg bli, altså!

Lærte dere virkelig å skille mellom han og ham på skolen?

Jeg husker at det ble diskutert da jeg gikk på barneskolen, og at det ble fastslått at han/ham var likestilte, og det er over 30 år siden. Nå ser jeg at disse formene har vært likestilt siden 1938 og da er det rart at så mange forholdsvis unge mennesker ikke har fått med seg dette.

''Lærte dere virkelig å skille mellom han og ham på skolen? ''

Jeg husker ikke at det var noe tema i undervisningen, men som barn lærer man jo fra ulike kilder, og ham har blitt benyttet - og blir benyttet - i mye tekst som leses.

I min dialekt er 'n det personlige pronomenet i tredje person entall hankjønn, trykksvak posisjon, både i subjekt- og objektform. Men når jeg skriver, skiller jeg mellom han og ham, og jeg forlanger dette når jeg leser, også. Det gjør vondt i kroppen å støte på formuleringer som "jeg så han".

''Men når jeg skriver, skiller jeg mellom han og ham, og jeg forlanger dette når jeg leser, også. Det gjør vondt i kroppen å støte på formuleringer som "jeg så han".''

Hehe, da må du nok belage deg på fortsatt vondt i kroppen; reality check - på godt norsk ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...