everywhere Skrevet 8. november 2001 Del Skrevet 8. november 2001 Hei, jeg er en jente på 18 år som begynte på p-sprøyten i april (november nå). Og har ikke hatt noen form for blødninger siden i mars. Men nå er det kommet.. Det er ikke mye, og blodet som kommer ser ut slik d gjør de siste dagenen i mensen, ganske mørkt, litt brunt. Det er den 3 dagen i dag hvor jeg har blødninger. Kom hjem fra kjæresten min på tirsdag (torsdag i dag), da var da jeg merket det. Lurer på om dette er vanlig? Kan det ha noe med å gjøre at vi har hatt sex? Bruker å få litt ondt når kjæresten min fører den inn i meg, men får ikke ondt under samleie, og etterpå om jeg går på do å tisser svir det ganske så mye. Er det noen som har råd til meg?? Bør jeg oppsøke lege? Har også ett problem med at jeg får soppinfeksjon ganske ofte.. Har hatt det ca 9 ganger. Ikke alle gangene har det vært i forbindelse med at jeg har hatt sex, men de fleste. Har vært å sjekket meg hos legen etter kjønnssykdommer, men har ikke noen. Samme gjelder kjæresten min. Noen råd hvordan jeg skal bli kvitt dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38347-bl%C3%B8dning-og-p-spr%C3%B8yte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 8. november 2001 Del Skrevet 8. november 2001 uregelmessige blødninger er normalt ved p-sprøyta. Noen ganger uteblir de helt, andre varer og varer.. noen kommer i hytt og pine.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38347-bl%C3%B8dning-og-p-spr%C3%B8yte/#findComment-145138 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 10. november 2001 Del Skrevet 10. november 2001 Årsak til blødning ved samleie eller mellomblødninger kan være det man betegner som en "ektopi". Det betyr at den slimhinne som finnes på innsiden av livmorhalsen (i kanalen) har vokst ut på overflaten, utsiden av livmorhalsen. Det skyldes østrogenhormonets påvirkning og ses derfor både ved bruk av p-pille og hos gravide (og også hos andre kvinner!). Denne slimhinne er blodrik og tynn og blør lett ved berøring (som gynekologisk undersøkelse, samleie, hard avføring). Det er helt ufarlig. Få legen til å undersøke om du har en slik forandring. I noen tilfeller kan man med laser få den bort, men ofte vokser slimhinnen ut igjen etter noen tid. Pensling har ingen effekt. Det er heller ikke uvanlig at det kan komme blødning på eggløsningstidspunktet (to uker før mensen kommer), det skyldes hormonelle forhold. Med p-pille kan det komme blødninger i utide, evt kan man bytte til annet merke. I sjeldne tilfeller kan det være andre unormale forhold på livmorhalsen, både godartede og ondartede, derfor er det viktig med en undersøkelse før man slår seg til ro. DEPO-PROVERA eller P-SPRØYTE P-sprøyten eller Depo-Provera inneholder hormonet gestagen som også inngår i p-pillen. Gestagen forebygger graviditet på tre forskjellige måte. Det endrer slimet i livmorhalsen så sædcellene ikke kan passere. Slimhinnen i livmoren blir så tynn at et evt befruktet egg ikke kan festes. Eggløsning hemmes, altså som for p-pille Disse tre virkninger og det at man ikke kan glemme som ved p-pille gjør p-sprøyten meget sikker, nesten 100 %. Midlet er billig i bruk, ca 80 kr for 3 måneders bruk. P-pillen inneholder også et sterkt østrogen som er det som kan øke risiko for blodpropp og noen andre bivirkninger. Depo-Provera kan stort sett brukes av alle, det er liten risiko forbundet med dette hormonpreparatet. Det settes en sprøyte hver 3.måned, og man starter innen de første 5 dager av menstruasjonssyklus. Man kan starten på et annet tidspunkt, hvis man er sikker på at det ikke foreligger graviditet. Det har ikke betydning om kvinnen ammer. Blødningsuregelmessigheter i starten (mange måneder) er vanlig. Etter et år har de fleste ikke menstruasjoner i det hele tatt, og det kan på mange måter være en fordel for kroppen. Noen kan få humørendringer. Største problem er at det kan gå lang tid, opp til et år for menstruasjonen og fruktbarheten å komme tilbake etter at man slutter. Det egner seg derfor ikke til kort tids bruk. Gjennomsnittstid fra siste sprøyte til graviditet er 9 måneder. 80% blir gravide innen et år etter de slutter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38347-bl%C3%B8dning-og-p-spr%C3%B8yte/#findComment-145415 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.