Gå til innhold

Hvorfor reagerer jeg slik ved krangling?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymius-77

Jeg har desverre en lei tendens til å bare snu ryggen til å gå når en krangel eller litt sår diskusjon starter opp. Jeg kan gå bare til en annet rom eller begynne å gjøre noe annet.

Utvikler krangelen seg mere kan jeg begynne med å true å pakke og reise. Desverre har jeg gjort sistnevnte 3-4 ganger siste året, men uten å reist. For når jeg har kommet så langt som til gangen har lyset gått opp for meg.

Nå er samboeren så redd for hva som skjer neste gang. Jeg har lovet at det aldri skal skje igjen og at jeg tenker mye på hva jeg ville følt hvis han gjorde det samme mot meg.

Jeg har bedt om time hos fastlegen for å forhåpentligvis kunne få henvisning til en psykolog for å prate om min reaksjon.

Men har dere der ute noen reddende råd på veien?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/383606-hvorfor-reagerer-jeg-slik-ved-krangling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bra at du har lovet å aldri mer true med å dra. Hold fast ved det.

Du virker å være ganske konfliktsky. Med andre ord ønsker du at uenigheten og de vonde følelsene skal forsvinne rasket mulig?

Prøv å tenke strategisk i forhold til det du ønsker å oppnå? Få ting hever temperaturen i en konflikt så mye og hurtig som når den ene parten føler seg avvist og ignorert. Flukt er en forferdelig kortsiktig og ofte destruktiv løsning.

Om folk ikke føler seg hørt, skriker de høyer for å bli lagt merke til, både billedlig og bokstavelig. Dermed handler du kontraproduktivt i forhold til det du vil oppnå. Er du lyttende og oppriktig, ikke jattende enig, har du et godt utgangspunkt for å løse problemet både raskt og konstruktivt.

Ta et oppgjør med deg selv i forhold til hva du velger å ha som grunnholdning til konflik. Ikke se på det som noe ensidig negativt som skal unngås for en hver pris.

Svært ofte handler kontflikt om at man har viktige ting man trenger å formidle til hverandre. Du vil da ikke gå glipp av denne konstruktive og for et parforhold livsviktige gevinsten.

Trygghet er grunnmuren i god konfliktløsning. Trygghet på seg selv og partneren. Ofte går konflikt over til krangel ford man, mer eller mindre berettiget, ikke stoler på den andre.

Det er mye å hente på å lære seg tekniker for bedre konflikthåndtering, ikke minst hvordan man håndterer kritikk. Både hvordan den gis og tas imot.

Alt dette forutsetter en jevnbyrdig relasjon basert på grunnleggende respekt for hverandre. Skorter det på et eller begge av disse områdene, har man et stort problem.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...