Gå til innhold

Sønnen vil ha pappa for seg selv..

Anbefalte innlegg

Gjest Håpløst forhold?

Jeg tror ikke du er sjalu på gutten, men det pågår jo noe mellom dere.

Som jeg sa til kjæresten min i går..

Det er vanskelig for meg å vite hva jeg skal gjøre og hvordan jeg skal opptre overfor sønnen hans. Han ser ikke på meg når jeg prater med ham, spør ham om noe osv.

Han kommer ikke til meg, som andre barn alltid har gjort, og naturlig spurt om ting osv..

Treffer jeg han og mora på butikken, er det mora som snakker for gutten, og ingen av oss andre slipper til. Gutten ser ikke på meg og hilser heller da..

Før jeg selv fikk barn, hadde jeg en gang et lengre forhold til en mann med to barn fra tidligere. disse var 6 og 8 år den gangen. Vi hadde et fantastisk forhold! Kanskje hadde jeg ikke de grensene jeg har i dag, men jeg ser at vi ikke kan ha et grenseløst hjem når vi har flere barn under samme taket..

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hvorvidt det er de som bruker gutten, eller om gutten bruker de..

Hos oss har han tydelige grenser, opplæring i normal folkeskikk osv, noe som ikke er tilstede hos mor/bestefar. Gutten får der lov til å være en liten prins, som kan gjøre som han vil. Jeg tror det like mye kan være dette som er litt av årsaken, i tillegg til at jeg beslagelegger pappa litt..

Gutten har en helt annen væremåte mot sin far, enn mine barn har overfor meg.. Han kan f.eks sitte på fanget til faren hele kvelden, eller smette oppå hvis han ser at jeg er iferd med å sette meg i armkroken til faren..

Mine barn kan si ifra hvis de vil ha litt til alene med meg, men aldri på den måten som hans sønn.

Synes dette er vanskelig. Er redd det blir fult baluba med hans eks +++ og at vi skal får rettesnorer om hvordan vi skal leve vårt liv i all fremtid. Aner ikke om jeg tør å flytte sammen med kjæresten min og risikere at hele eksfamilen flytter inn hos meg annenhver uke..

Sånn som du legger det frem her, så tenker jeg at faren til gutten er en brekende sau og opphavet til hele problemet fra starten av.

Det er han selv som legger premissene for gutten, og det er han selv som ikke setter grenser for exn.

Og du kan ikke gjøre noe som helst dersom han ikke gjør noe. Som vanlig i slike saker.

Gjest Håpløst forhold?

Sånn som du legger det frem her, så tenker jeg at faren til gutten er en brekende sau og opphavet til hele problemet fra starten av.

Det er han selv som legger premissene for gutten, og det er han selv som ikke setter grenser for exn.

Og du kan ikke gjøre noe som helst dersom han ikke gjør noe. Som vanlig i slike saker.

..han har startet nå, med grensesetting hos eksen.. At dette med sønnen og bestefaren kom opp i går, passet sånn sett veldig dårlig, men han forstår at han må ta tak, og burde gjort det for lenge siden..

Han har bare ikke hatt guts til å gjøre det før, og nå er jeg sliten av alt sammen..

Dette er primært et voksenproblem.

Faren makter ikke å sette grenser hverken for gutten eller eksen med tjukke slekta.

Mor og tjukke slekta ser ikke at de ødelegger ungen med å la ham dikke-dare slik, samt rasere fars autoritet fullstendig.

Når gutten uler til mamma, bestefar eller hvem det nå er, burde de kontant si at nå er han hos pappa og det er pappa som bestemmer. Har far lagt frem dette som et absolutt krav?

Hver gang Eks & Co blander seg burde de få skarp beskjed om å holde seg langt unna og at de skader ungen slik de holder på.

Er det hevn ute å går eller konkuranse om guttens gunst. Uansett er dette katastrofe for barnet.

En annen sak er at tohjemsbarn er så mye pakkepost hit og dit fra før at man skal ha en nokså høy terskel for å drasse dem inn i enda et hjem.

mvh

Gjest Greide ikke dy meg

Faren makter ikke å sette grenser hverken for gutten eller eksen med tjukke slekta.

Mor og tjukke slekta ser ikke at de ødelegger ungen med å la ham dikke-dare slik, samt rasere fars autoritet fullstendig.

Når gutten uler til mamma, bestefar eller hvem det nå er, burde de kontant si at nå er han hos pappa og det er pappa som bestemmer. Har far lagt frem dette som et absolutt krav?

Hver gang Eks & Co blander seg burde de få skarp beskjed om å holde seg langt unna og at de skader ungen slik de holder på.

Er det hevn ute å går eller konkuranse om guttens gunst. Uansett er dette katastrofe for barnet.

En annen sak er at tohjemsbarn er så mye pakkepost hit og dit fra før at man skal ha en nokså høy terskel for å drasse dem inn i enda et hjem.

mvh

Hva ? Dette er jo blitt selve "kjernefamilien" i et velstandssamfunn, så her får du sikkert pepper for å være sneversynt.

At folk gidder sier nå jeg. Du verden så mange tråder det er om dette temaet.

Mine barn, dine barn, felles barn, og ditto ekser man skal forholde seg til - hele tiden.

Nei, DET er jeg uenig i!!

-Jeg er selv skilsmissebarn (ble det i en alder av 27 år), og det er ikke enkelt at mine foreldre har ny partner, selv om jeg i dag er 40!

Mange årsaker til det, men at det blir enklere for barna når de er eldre, har jeg ingen tro på.

Trenere kan de gjøre, uansett alder, og får de lov til det fra de er små, blir det ikke enklere når de blir voksne.

''-Jeg er selv skilsmissebarn (ble det i en alder av 27 år), og det er ikke enkelt at mine foreldre har ny partner, selv om jeg i dag er 40! Mange årsaker til det, men at det blir enklere for barna når de er eldre, har jeg ingen tro på.''

Aldri trivelig når foreldre går fra hverandre.

Men du behøvde vel ikke bytte hjem og husregler annen hver uke når dine foreldre skilte seg? Du ble heller ikke beordret å tidvis bo i et tredje hjem pga nye kjærester. Din hverdag ble ikke snudd på hode pga dine foreldres skillsmisse.

Ja, barn er tilpasningsdyktige. Men de betaler like fullt en høy pris for foreldrenes brudd og krav om videre kjærlighetsliv.

mvh

Annonse

mvh

''En annen sak er at tohjemsbarn er så mye pakkepost hit og dit fra før at man skal ha en nokså høy terskel for å drasse dem inn i enda et hjem.''

Enig. Jeg tar med ungene til kjæresten min i feriene (jul, vinter, påske og sommer, høstferien har vi de siste par årene hatt med tantene) utover det drar vi dit i "barnehelgene" mine kun når ungene selv sier at de vil det.

Gjest Håpløst forhold?

mvh

Gutten er hos far annenhver uke. De overnatter hos oss, kanskje en gang i løpet av den uka, men ikke hver gang han er hos faren.

Denne problemstillingen ser vi, og tar hensyn til!

-Ikke bare for denne guttens skyld, men også for mine barn.

Gutten er hos far annenhver uke. De overnatter hos oss, kanskje en gang i løpet av den uka, men ikke hver gang han er hos faren.

Hovedproblemet er selvsagt de voksne som ikke blir enige og kan samarbeide til beste for gutten.

mvh

Dette er jo ene og alene moren til barnet som forteller sønnen hva han skal gjøre og ikke gjøre. For en forferdelig ussel dame!!!

Her må dere sette foten ned og fortelle henne at hun ikke kan holde på sånn. Skal pappaen begynne å snakke negativt om moren for å få ham på "sitt lag"?

Nei, denne dama må se til å bli voksen og det brennkvikt!!

Det var ikke noen overnatting i helgen, fordi jeg ville ha tid med mine barn alene. Mitt barn spurte i går da vi spiste middag, om de kunne overnatte... Jeg svarte at "det har vi ikke snakket om"...

Gutten satt der og sa ingen ting, men løp senere bort til bestefar, som igjen kom kjørene til meg, for å fortelle faren at gutten ikke ville overnatte hos oss, men ikke torde å si det selv..

Uff, så lei jeg er.. Da vi gikk ut for å si at de måtte rydde, for nå skulle de reise hjem, fikk jeg smil fra gutten, og et skuffet uttrykk fra mitt barn.

Nei, vi hadde ikke avtalt at de skulle overnatte hos oss i går, men da vi fikk tid til å snakke sammen om dette, falt vi på at det ikke ble noe pga situasjonen som hadde oppstått.. Dette sa vi ikke til barna. Gutten skal ikke få føle at han har seieren hver gang.

Da kjæresten min sa at vi allerede hadde bestemt at det ikke ble overnatting, FØR bestefaren kom, ble han visstnok veldig rar.. hva er det et tegn på??

Kan det være at gutten føler at du ikke vil at han skal overnatte? At han tolket din kommentar om at "dette har vi ikke snakket om" dithen, mener jeg. Hvis han er usikker på om han virkelig er ønsket hos dere kan det kanskje forklare at han vingler sånn med dette?

Gjest Håpløst forhold?

Kan det være at gutten føler at du ikke vil at han skal overnatte? At han tolket din kommentar om at "dette har vi ikke snakket om" dithen, mener jeg. Hvis han er usikker på om han virkelig er ønsket hos dere kan det kanskje forklare at han vingler sånn med dette?

Dette har jeg ikke tenkt på, men det kan jo veldig godt hende at det er sånn..?

-Ikke for det, da faren hans sa at vi allerede hadde bestemt at det ikke ble overnatting, før bestefar kom og fortalte hans ønsker, ble han veldig rar og svarte "Hadde dere?!?!"..

-Så jeg vet ikke helt jeg..

Huff, jeg får helt vondt i meg av denne gutten på 8 år.

Jeg tror du først og fremst må tenke at du IKKE er moren hans og kan ikke være den som lager regler for han. Det er ingen kamp mellom deg og han.

Jeg kan godt forstå han at han ikke ønsker å veksle mellom tre hjem. Kunne du tenkt deg det?

Det kan være at bestefaren ser at gutten ikke har det bra, og prøver å hjelpe til. Ikke tillegg han motiver han kanskje ikke har.

Jeg blir litt skeptisk når du skriver at gutten er som en prins i moren og bestefarens hjem. Det vet vel ikke du noe om?

Det virker som det er spenning mellom deg og gutten, og dere konkurrer med hverandre om farens oppmerksomhet. Men husk du er den voksne og du er IKKE moren hans.

Vær litt mindre egoistisk, så kanskje du vinner guttens tillit etterhvert.

Lykke til!

Annonse

Sorry!

mvh

Hva ? Dette er jo blitt selve "kjernefamilien" i et velstandssamfunn, så her får du sikkert pepper for å være sneversynt.

At folk gidder sier nå jeg. Du verden så mange tråder det er om dette temaet.

Mine barn, dine barn, felles barn, og ditto ekser man skal forholde seg til - hele tiden.

''At folk gidder sier nå jeg. Du verden så mange tråder det er om dette temaet. Mine barn, dine barn, felles barn, og ditto ekser man skal forholde seg til - hele tiden'' Med tanke på hvor mange kjernefamilier som går i oppløsning med påfølgende nyfamiliekonstelasjoner er det vel ikke så rart. Det jeg syns er rarere er at svarene her inne fra et og samme nick spriker fra gang til gang på skalaen "han må ta ansvar" til "du er sjalu", selv om problemstillingen er lik. Svært ofte viser det seg bare at trådstarter har formulert utfordringen ulikt i hovedinnlegget.

''At folk gidder sier nå jeg. Du verden så mange tråder det er om dette temaet. Mine barn, dine barn, felles barn, og ditto ekser man skal forholde seg til - hele tiden'' Med tanke på hvor mange kjernefamilier som går i oppløsning med påfølgende nyfamiliekonstelasjoner er det vel ikke så rart. Det jeg syns er rarere er at svarene her inne fra et og samme nick spriker fra gang til gang på skalaen "han må ta ansvar" til "du er sjalu", selv om problemstillingen er lik. Svært ofte viser det seg bare at trådstarter har formulert utfordringen ulikt i hovedinnlegget.

''Det jeg syns er rarere er at svarene her inne fra et og samme nick spriker fra gang til gang på skalaen "han må ta ansvar" til "du er sjalu", selv om problemstillingen er lik. Svært ofte viser det seg bare at trådstarter har formulert utfordringen ulikt i hovedinnlegget.''

Dette skjønte jeg ikke. Gidder du å utdype litt?

Dette har jeg ikke tenkt på, men det kan jo veldig godt hende at det er sånn..?

-Ikke for det, da faren hans sa at vi allerede hadde bestemt at det ikke ble overnatting, før bestefar kom og fortalte hans ønsker, ble han veldig rar og svarte "Hadde dere?!?!"..

-Så jeg vet ikke helt jeg..

Nei, det er ikke godt å si, men det hender jo at det er sånne ting som ligger bak. Mange unger er også veldig vare for signaler de voksne sender ut, og hvis han senser uvilje mot deg fra morens side kan det jo også være at han "velger deg bort" for å støtte henne. Unger er så lojale mot foreldrene sine at det er helt fælt å se noen ganger. Det kan ikke være lett å være liten og føle at man er ansvarlig for at mor og far har det bra. Huff:/ Uansett hva som ligger bak tror jeg det er viktig at dere formilder til ungen at han ikke har ansvaret for noens lykke, og at dere alle er glade i ham og synes det er fint å ha ham der dere er, og når moren hans er vanskelig er det enda viktigere at dere er stødige voksne.

''Det jeg syns er rarere er at svarene her inne fra et og samme nick spriker fra gang til gang på skalaen "han må ta ansvar" til "du er sjalu", selv om problemstillingen er lik. Svært ofte viser det seg bare at trådstarter har formulert utfordringen ulikt i hovedinnlegget.''

Dette skjønte jeg ikke. Gidder du å utdype litt?

Vi hadde en tråd for ikke lenge siden som ligner veldig på problematikken i denne, faktisk så mye at jeg trodde det var samme ts. Paret hadde vært sammen i mange (3?) år, de hadde begge barn fra tidligere forhold men ingen felles barn. Jeg valgte å ikke svare i denne tråden siden jeg tok til orde for at dette er en voksen-til-voksen-utfordring i det forrige.

Forskjellen var at det forrige innlegget beskrev en enkeltsituasjon (et barn "hadde fått viljen sin" mht overnatting) ikke et generelt mønster slik dette hovedinnlegget gjør i større grad. Men viktigste forskjell var nok at ts benyttet mer emosjonelle begrep type "blir irritert", "bortskjemt" etc i det forrige. Jeg tenker ofte at emosjoner farger rådene, spesielt når det kommer til barne/ oppdragerspørsmål, og det overrasker meg siden sakene egentlig ofte er temmelig prinsippielle når man bare bryter dem ned.

Du må huske på at gutten kun er 8 år. Det virker som det er litt konkurranse mellom deg og han der du ikke klarer å være den voksne.

Lurer også på om du er litt sjalu på eksen siden du snakker negativt om henne her. Du vet vel ikke hva som skjer i hennes hjem? Men du har tydeligvis klare meninger om det.

Husk at du IKKE er moren til gutten. Derfor kan du heller ikke lage regler for han.

Jeg kan også godt forstå at denne gutten ikke ønsker å veksle mellom tre hjem: det er mer enn nok å ha to forskjellige hjem om du ikke skal presse gjennom at han skal være hos deg også -for ditt barns skyld.

Jeg synes dsv du virker fryktelig umoden, og dette lider gutten av.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...