Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 26 år, har hatt samboer i 2år som vi begge har vært trofast.

Jeg har vært plaget av gjentatte soppinfeksjoner, jeg går på trionetta p-piller som jeg har gjort siden 16årsalderen, jeg har barneleddgikt, å bruker arava(som kan svekke immunforsvar(bivirkn.)), og jeg lever et normalt liv ellers.

Jeg får som regel en soppinfeksjon 1g.pr. år. Dette kjenner jeg ved at jeg får sår og sviende skjede, og osteaktig utflod. jeg bruker da vagiatoler og skjedekrem, å ofte har dette ikke virket, så jeg har måtte fått utskrevet diflukan 1 tabl. som engangsdose til meg(og til partner hvis jeg har hatt d da), å nå fikk jeg en ny soppinfeksjon, prøvde ny canestenkur, samtidl som samboer smurte penishode me canesten crem,litt bedring, men ikke helt, fikk da diflukan, litt bedring en stund, men sår og øm etter samleie, så nå har vi hatt et opphold i sexlivet, å jeg gjennomfører nå en ny canesten-kur, samtidl som partner smører.

han føler seg også litt mere øm etter samleie, men ellers lite symtomer. Jeg bruker bare apoteksåpe anbefalt underliv, bomullstruser, spiser yougert av og til, drikker mye jucie, endel sukker blir det, er renslig, men vasker ikke for mye etter råd fra lege osv...

jeg har også hatt litt ubehageligheter i

øynene, ekkelt mot lys, blir nesten blendet, og det renner litt av og til, men dette er kun enkelte dager...

Det som er problemet nå er at det liksom ikke blir bra, det har gått over før når jeg har tidl hatt dette.

Hjelper det hvis jeg slutter med ppiller??Hva kan jeg gjøre???Har vært til lege mange ganger tidligere, men jeg får jo bare de samme rådene., skal jeg virkelig slite med dette resten av livet??

Håper på et raskt svar da det er meget ubehagelig!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38388-sopp-sopp-sopp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

SOPP SOM KOMMER IGJEN OG IGJEN

Det antas at 75% av alle kvinner får skjedekatarr forårsaket av sopp minst en gang i livet og 2-3 % av disse vil få tilbakevendende infeksjoner. Forskjellige faktorer kan disponere for dette: Graviditet, antibiotika, diabetes, karbohydrat-rik kost, tettsittende syntetiske klær, allergi overfor såpe eller parfyme og muligens hormoner (f.eks, i p-piller). Det er lett å behandle en enkel episode med sopp, men meget vanskelig å forebygge ny infeksjon. Det anbefales å forsøke langtidsbehandling (6 måneder) med enten Canesten stikkpille (500 mg) eller Diflucan tablett (50-100 mg) hver uke. Det vil halvere risiko for tilbakefall, men hindrer ikke hos alle.

Det er ikke vist at skylling med eddik, bruk av yoghurt eller lignende har effekt, men det er jo lov å prøve, om alt annet svikter.

Partner behandles bare hvis han har symptomer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38388-sopp-sopp-sopp/#findComment-145426
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...