Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente i begynnelsen av 30 - årene som lever i et parforhold som er svært bra på alle mulige måter. Vi snakker nå om å få barn. Jeg blir imidlertid svært engstelig med tanken på å føde. Er ikke redd for smerter eller at jeg ikke skal greie å gjennomføre fødselen, men er redd for å få varige skader nedentil. Jeg regner med at risikoen for at noe slikt skal skje er liten, men greier likevel ikke å slutte å tenke på det. Jeg lurer derfor på hvilke fysiske skader man kan få i forbindelse med en fødsel, om disse lar seg behandle, hvor stor er risikoen for å få slike skader og er det evt. noe man kan gjøre selv for å minske denne risikoen. Jeg er for øvrig sunn og frisk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38390-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg vil anbefale deg å ikke fokusere så altfor mye på hva som evt. kan skje under en fødsel. Det er tydelig at du sliter med negative følelser og angst for dette ukjente som du føler kan ødelegge deg. Du må prøve å huske på at kvinner faktisk har en kropp og et underliv som er som skapt for barnefødsler. Selv om det er vanlig å revne litt nedentil, så finnes det ikke andre steder på kroppen som har slik fantastisk gro-evne som de kvinnelige genitalia. Det er svært sjelden man får varig men nedentil etter fødsel. Kanskje kan det være lurt å snakke med venninner eller familie som har født, om hvordan de har opplevd nettopp dette. Ellers vil jeg anbefale deg å sørge for å bli henvist til en flink jordmor hvis du skulle bli gravid; en som kan følge deg opp gjennom svangerskapet med samtaler, trygghet og god informasjon. De fleste større sykehus i landet har i dag tilbud om spes. utadannede jordmødre som kan følge opp gravide med spes. behov, f.eks. fødselsangst. De kvinnene som får dette tilbudet opplever som oftest å komme seg gjennom både svangerskap og fødsel på en måte de kanskje aldri ville drømt om. I enkelte tilfeller velger man å ta keisersnitt på et slikt grunnlag, men ut i fra alle de som i utgangspunktet ser på dette som eneste løsning, så er det påfallende hvor mange som i etterkant setter pris på å ha våget en vaginal fødsel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38390-f%C3%B8dselsangst/#findComment-145541
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...