Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min fjortenårige datter hadde for en knapp måned siden sin første menstruasjon. Den varte fem dager, var nok sparsom og blanding av blod/brunt, og forløp helt uten plager. Nå skal vi til syden en uke, der bading for henne står særdeles sentralt. Jeg håper at menstruasjonen ikke kommer helt regelmessig allerede nå, for da vil hun ha menstruasjon under nesten hele oppholdet. Nå lurer jeg på hva vi gjør dersom hun er så uheldig at hun får menstruasjon mens vi er i spania...hun har aldri brukt tampong før, og jeg tror hun vil oppleve det ubehagelig å bruke. Men - hvis ferien kan reddes på denne måten, så vil hun nok føle at hun bare må.

Er det greit å bade i leilighetens bassenger med tampong? Hva med å bade i havet med tampong? Er det ene bedre enn det andre for hennes helse? I begge disse tilfellene - må tampong i så fall byttes umiddelbart etter badet, eller kan den sitte på det normale antall timer?

Dersom det kun kommer littegranne blod, evt bare brunt, er det bedre (eller i hvert fall mulig) å bade i havet uten tampong, eller vil risikoen for infeksjon øke når tampong ikke brukes?

kort sagt - jeg er ute etter hvilke vurderinger jeg kan gjøre når jeg eventuelt må ta badeavgjørelser i ferien :-). Lurer også på om vi tar en sjanse når det gjelder bading, tenker da på infeksjoner, og hvor stor risikoen eventuelt er. Og gjerne en vurdering på om det er en grei risiko å ta, helhetlig vurdert :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384063-f%C3%B8rste-menstruasjon-og-bading/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min erfaring med bading med tampong er dårlig. Tråden suger jo til seg vann som suges opp i tampongen og man kan få det fenomenet en her inne kalte "rød sky", at det kommer blod ut i vannet allikevel. Om man smører inn ned nederste enden (der tråden sitter) på tampongen med vaselin slik at den ikke trekker vann går det bedre.

Jeg ville heller vurdert tabletter for å utsette mensen dersom det er aktuelt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...