Gå til innhold

Blodig utflod - overgangsalder/plager

Anbefalte innlegg

Gjest Pippus1410

Hei. Er 52 år og var for inntil et års tid siden plaget av utrolig krafig mens og menssmerter to, tre år. Men mensen var regelmessig. Fikk utskrevet B12 preparat av legen pga lavt jernlager. Så ble mensen borte 2-3 mnd., og deretter var den kraftige mensen og smertene borte. Blør bare en dag eller to innimellom og helt uten rytme. Ved påsketider fikk jeg blodig utflod i større eller mindre grad daglig. Nok til at jeg må benytte truseinnlegg og at det etter toalettbesøk er slimklumper i toalettet og blod. Har hetetokter og lagt på meg litt og er vel kommet i overgangsalderen. Sexlysten er definitivt forsvunnet. Tar aktiv planteøstrogen som jeg føler hjelper for hetetoktene. Har to barn, den yngste er 15. Har aldri tidligere hatt underlivsproblemer, men så nå at siste celleprøve jeg tok var helt tilbake i 2004, (har flyttet en del), og fikk helt "hetta". Har bestilt time hos gynekolog da legene her jeg bor er enten naboer eller inngiftet i familien, men det tar jo "vinter og votter" før man får time på sykehuset. Har jeg stor grunn til å uroe meg for at dette er noe alvorlig, eller er det mer sannsynlig at det skyldes overgangsalder? Går rundt og grubler og grubler mens jeg venter på time, og lurer på hvorfor jeg var så "treg" når jeg leser om alt det alvrolige som kan feile en her inne på nettet. Hodet er ikke på rett plass om dagen....På forhånd takk. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384094-blodig-utflod-overgangsalderplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det blødningsmønster du beskriver er helt typisk for overgangsalderen med vekslende hormonpoduksjon og bortfall av eggløsning (blødning uten de vanlige smerter tyder på at det ikke har vært eggløsning). Du sier at blødningen var borte i 2-3 måneder, det tyder i all fall ikke på 'noe farlig' som kreft. Jeg skjønner ikke helt at du bruker B-12 for lavt jernlager, da må du da ha jern! Hvis du er veldig engstelig og det er lang ventetid, vil jeg anbefale en sjekk hos din fastlege. Men som sagt, jeg synes du kan slappe av.

Vennliog hilsen Mette H Moen

Det blødningsmønster du beskriver er helt typisk for overgangsalderen med vekslende hormonpoduksjon og bortfall av eggløsning (blødning uten de vanlige smerter tyder på at det ikke har vært eggløsning). Du sier at blødningen var borte i 2-3 måneder, det tyder i all fall ikke på 'noe farlig' som kreft. Jeg skjønner ikke helt at du bruker B-12 for lavt jernlager, da må du da ha jern! Hvis du er veldig engstelig og det er lang ventetid, vil jeg anbefale en sjekk hos din fastlege. Men som sagt, jeg synes du kan slappe av.

Vennliog hilsen Mette H Moen

Takk for beroligende svar. Jeg får vente på timen min og håpe det beste, men det ødelegger livskvaliteten aldri å være uten bind og å kunne føle seg ren. :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...