Kyrra Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Nå trenger jeg noen råd og vink fra dere der ute... Jeg skal prøve å gjøre historien kort! Jeg har en samboer som selv sier at han har FOR sterk hang til alkohol. At han har et alkoholproblem. Så langt alt vèl, tenker du kanskje. Bare det å innrømme det, liksom... Vel han sier også at han ønsker å gjøre noe med dette. Men...ingenting har skjedd til nå. Når han er sammen med meg viser han måtehold, og jeg vil si han tilpasser seg mitt såkalt "normale" drikkemønster. Men..problemet oppstår når han er ute på noe alene, ELLER...ikke minst, på jobbreiser! Da er det ingen begrensning i hvor mye han kan tylle i seg...HVER kveld! (Dette Har visstnok skjedd hjemme også, før min tid.) X av ham har påpekt dette i sms flere ganger..om et altfor stort alkoholforbruk. (Han var selv bekymra ei helg der han kleiva unna 2-3 flasker vin, både fredag og lørdagskvelden. Dette har han selv fortalt meg) Det som også er greia er løgnene rundt det. Dvs når han er på reise, så kan han f.eks si at joda, jeg har tatt 2-3 øl i kveld..men når jeg da hører på han at det må være mer enn det, så kan han innrømme at; Jo det var nok egentlig noen øl, OG en halv liter vodka. (Han må presses til sannheten...og jeg vet ikke Når jeg kan stole på ham eller ikke) Han løy også om at han hadde vunnet ei flaske vin her om dagen. Denne skulle han ha med seg til fjells... Jeg har sagt jeg vil støtte og hjelpe ham, men da jeg selv har en far som er alkoholiker "på heltid" så er det enormt viktig for meg at han er 100% ærlig. Han sier som sagt at han vil gjøre noe med dette..men når situasjoner oppstår, og flaskene er der, så tenker han ikke lenger på det. Mitt spørsmål er... Hvordan griper jeg an saken? Pratet ja. Det har vi gjort masse! Men det nytter ikke med bare prat. Vet jo om AA...men finnes det også andre? Og...Har noen av dere noen tanker å komme med rundt det jeg skriver?? Jeg er evt villig til å bli avholds for hans skyld...men er Det veien å gå? Å "nekte" alkoholbruk? Han sier selv at han ikke er lysten på å kutte ut alkoholen helt, men ønsker et normalt forhold til dette. Men denne "uvanen" har han hatt i flere år nå, så jeg vet ikke jeg... Og som sagt, på jobbreiser er det ekstremt ille. Men joda, han kommer seg opp på morgenen og klarer jobben. Ekstra ille er det jo når disse reisene kan vare alt fra 1- 3 mnd. med SÅ høyt alkoholforbruk hver dag!! Ikke lett å forklare alt dette med få ord...men...Noen råd/ svar å få? Håper det :-) Takk! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384177-alkohol/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liljana Skrevet 27. september 2012 Del Skrevet 27. september 2012 Alkoholproblemet er hans, ikke ditt. Du kan bare hjelpe ham hvis han er villig til å ta imot hjelp drikkemønsteret er noe han selv må være villig til å endre på det er ingen hjelp i at du overvåker hans dikkevaner. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384177-alkohol/#findComment-3395867 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrra Skrevet 27. september 2012 Forfatter Del Skrevet 27. september 2012 Alkoholproblemet er hans, ikke ditt. Du kan bare hjelpe ham hvis han er villig til å ta imot hjelp drikkemønsteret er noe han selv må være villig til å endre på det er ingen hjelp i at du overvåker hans dikkevaner. Takk for svar. Det har du rett i. Ingen hjelp i overvåking...Han vil det selv, sier han...men trenger støtte fra meg... veel? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384177-alkohol/#findComment-3395876 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Akasia Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 Takk for svar. Det har du rett i. Ingen hjelp i overvåking...Han vil det selv, sier han...men trenger støtte fra meg... veel? Kjære deg, Vær så snill å ikke "gå på" en deal med at du skal være hans krykke underveis. Hvis du fortsetter forholdet med denne mannen, skal du være hans kjæreste, og selvfølgelig være der for ham på samme måte som alle er der for kjæresten sin. Men du skal ikke være hans terapeut, sykepleier, psykolog, behandler eller noe annet. Denne grensa er uhyre viktig. Inngå for all del ikke en avtale med ham om at du skal være et slags "politi" som passer på hvor mye han drikker eller fjerner fristelser. Det blir en sovepute for ham, hvor han egentlig ikke tar ansvar. Den veien han skal gå, er uavhengig av deg. Om han var singel, er veien hans til måtehold/edruskap fortsatt den samme. Google ordet "medavhengighet". Det er et eget begrep innen rusfeltet. Fullt forståelig at familie og venner havner i en medavhengighet og dermed blir muliggjørere for at misbruket fortsetter. Men lang erfaring viser utvetydig at dette bare gjør ting verre for alle parter. Ønsker deg lykke til i forholdet. Skjønner at dette er vanskelig. Men håper du klarer å se hva som er hva, og sette tydelige grenser. Det er det beste både for å ta vare på deg selv og ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384177-alkohol/#findComment-3396184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kyrra Skrevet 28. september 2012 Forfatter Del Skrevet 28. september 2012 Kjære deg, Vær så snill å ikke "gå på" en deal med at du skal være hans krykke underveis. Hvis du fortsetter forholdet med denne mannen, skal du være hans kjæreste, og selvfølgelig være der for ham på samme måte som alle er der for kjæresten sin. Men du skal ikke være hans terapeut, sykepleier, psykolog, behandler eller noe annet. Denne grensa er uhyre viktig. Inngå for all del ikke en avtale med ham om at du skal være et slags "politi" som passer på hvor mye han drikker eller fjerner fristelser. Det blir en sovepute for ham, hvor han egentlig ikke tar ansvar. Den veien han skal gå, er uavhengig av deg. Om han var singel, er veien hans til måtehold/edruskap fortsatt den samme. Google ordet "medavhengighet". Det er et eget begrep innen rusfeltet. Fullt forståelig at familie og venner havner i en medavhengighet og dermed blir muliggjørere for at misbruket fortsetter. Men lang erfaring viser utvetydig at dette bare gjør ting verre for alle parter. Ønsker deg lykke til i forholdet. Skjønner at dette er vanskelig. Men håper du klarer å se hva som er hva, og sette tydelige grenser. Det er det beste både for å ta vare på deg selv og ham. Tusen takk Akasia!! Det gjorde både godt og vondt å lese svaret ditt...men du har så rett så rett i det du skriver! Jeg er i en prosess med meg selv nå, for å klare å "Stå i det". Med det mener jeg; Klare grenser! Si hva jeg føler, og konsekvenser som vil følge av hans valg! (Disse kan jo helle i både positiv og negativ retning, alt avhengig av hva han velger å gjøre!) Men Jeg må klare å gjennomføre det jeg sier. DEN er kinkig, med så sterke følelser som jeg har for han.. Jeg ønsker meg slettes ikke inn i en slik rolle som du beskriver. Den kjenner jeg allerede litt på nå, og det gir igjen følelse av redsel og utrygghet! Så...ja, her blir det en seriøs prat når han kommer hjem fra tur.... Klem og takk igjen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384177-alkohol/#findComment-3396283 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.