Gjest Stress-nissen Skrevet 29. september 2012 Del Skrevet 29. september 2012 Hei. Jeg er ei ung dame på 21år. Fikk vite at jeg hadde pcos når jeg var 16 år. Jeg har en BMI på 27, sliter med å gå ned i vekt, men har et sunt kosthold og er veldig aktiv. Jeg har vært gift i snart 3 år og nå skal jeg snart til gynekolog for å få hjelp med å bli gravid. Jeg lurer på hvor lang tid det tar før man blir gravid? Kan psykisk helse påvirke om man får hjelp til å bli gravid? Har bipolar lidelse, men har fått orden på livet og jeg har mye familie rundt meg. Er det vanlig at det går mange år før man blir gravid? Er veldig spent og stresset, og jeg vet at jeg burde stresse ned, men jeg vet ikke hva jeg skal være forberedt på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384256-hormonkurer-tid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 1. oktober 2012 Del Skrevet 1. oktober 2012 Det som er viktig er om dine menstruasjoner er regelmessige (mellom 25 og 35 dager fra første til første dag), det tyder på at du har eggløsning. Går det lenger tid mellom menstruasjonene kan det bety sviktende eggløsning og det er ofte enkelt å sette i gang med tabletter. BMI på 27 er ikke så verst et utgangspunkt, men ellers er vektreduksjon viktig for PCOS-damer med hensyn til å bli gravid. Hvis det er eggløsning (av seg selv eller ved tablettbehandling) skulle det gå greit med å bli gravid (ca 30% sjanse hver måned), ellers kan det bli aktuelt med prøverørsbehandling. Det kommer også an på din manns sædkvalitet. Det med stress har ikke så veldig stor betydning hvis du har normale menstruasjoner. Man skal være veldig psykisk syk før man ikke får behandling. Din alder med 21 år er et bra utgangspunkt for å bli gravid, men den lave alder gjøre også at du ikke kommer først i køen for behandling. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384256-hormonkurer-tid/#findComment-3397254 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.