Gå til innhold

Vonde tunge bryst

Gjest Desperat etter en Løsning

Anbefalte innlegg

Gjest Desperat etter en Løsning

hei jeg er ei kvinne på 36 år. har tre barn 17,11,5 år. jeg har i flere år vært plaget med ømme, vonde bryst. dette starter stort sett 1 til 2 uker etter mens og varer frem til neste mens. Hvor jeg da er smerte fri under mens og uken etter. jeg har fem ukers syklus så stort sett har jeg vondt i brystene 3 til 4 uker. nå synes jeg det blir være og verre for vær gang og det er så ille at jeg ikke kan klemme barna tett inntil meg eller har spesiel aktiv samleie med min man. jeg begynte med p-pille som 13/14 pga kraftig blødninger. brukte det frem til ett år før første føde, begynte på nytt 2år etter, kuttet så ut pga manglende sexlyst 3 år etter. etter 2 fødte skulle jeg prøve hormonspiralen, men måtte fjerne det da det ble mye blødninger og ille luktende ( og da var det så ille at de som sto bak meg på butikken kunne kjenne lykten av råtten fisk, så jeg fjernet den. etter dette har jeg ikke brukt prevensjon. for 2 år siden var jeg inne til kirurgisk inngrep pga celleforandring. alt er normalt etter dette. Men i perioder kan denne fiskelukten komme tilbake, da setter jeg inn en melkesyretablett også blir det borte. det jeg lurer på nå er hvorfor disse brystene bare blir verre og verre? finnes det noe som kan hjelpe meg? det kjennes ut som jeg går med konstant melkespreng og at de er 5 kg tunge. når jeg tar av meg bh må jeg fysisk holde ingen brystene for det er så vondt å sleppe de ned. jeg våkner også om natten de verste dagen.Jeg er også meget plaget med store kviser/konger i lysken og har sluttet med trusler for ett par år siden, disse blir meget aktive i desse periodene. Da bruker jeg Dalacin 10 mg som jeg smører på når jeg kjenner de kommer snikende, dette har fungert veldig godt for meg. Dette ligger også i familien, min mamma og søster sliter også med disse store kvisene. er jeg på tur inn i overgangs alderen eller har hormonene mine løpt løps? fast legen min mener jeg kanskje har pms, men jeg føler at det er kun bryst symtomer jeg har. det er prøvd B6 og hormon prøvene er innenfor det normale. fastlegen har også undersøkt brystene mine.Hun mener at jeg får ta smertestillende på det verste, men jeg er litt anti for alle disse pillene og smertestillende fjerner jo ikke problemet. Jeg merker at jeg også øker i vekt for jeg får jo disse søt sugene og det er jo forsel på å søt spise en uken enn 3til4 uker. Eller har jeg alltid hatt jern mangel, men det har blitt stabilt nå det siste 3/4 året. Ellers frisk og aktiv. håper på snarlig svar og kanskje noen ider for hva jeg kan gjøre for å roe dette ned. Mvh Kristin

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384299-vonde-tunge-bryst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har flere problemer: tunge bryster, kviser i lysken og illeluktende utflod. De har ikke sammenheng og ikke noe med evt begynnende overgangsalder. La oss se på en ting om gangen.

De tunge bryster kan skyldes cyster i brystene, be om en mammografi. Hvis det er cyster kan de punkteres, men kommer ofte igjen. P-piller som inneholder hormonet drospirenon (Yaz eller Yasminelle og Yasmin) kan muligens hjelpe. Ellers er det et hormonpreparat som ikke lenger fås i Norge, Danazol/Danokrine, som kan hjelpe. Det er riktig som din fastlege antyder, at det er et PMS-bilde.

P-pille kan hjelpe mot jernmangel da blødningene blir mindre.

Kviser i lysken er noe som mange sliter med. Unngå trykk av truse, unngå barbering og kanskje nevnte p-piller kan hjelpe? Hvis du ellers er frisk, ikke overvektig og ikke røker, så kan du bruke p-piller. Mon ikke Fucidinsalve hadde vært bedre enn Dalacin?

Utfloden med fiskelukt er sannsynligvis det man betegner ‘bakteriell vaginose’ med en unormal sammensetting av mikrobiologien (bakteriene) i skjeden. Det har ikke noe med bruk av prevensjon å gjøre. Her kan du bruke f.eks. Dalacin krem eller Zidovalgel. Dessverre er det stor risiko for tilbakefall, men da er det bare å ta en ny kur. Din mann skal ikke behandles da det ikke er en seksuelt overført tilstand. Det har tendens til å gi seg med årene.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384299-vonde-tunge-bryst/#findComment-3397273
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...