Gå til innhold

hjelp til å skaffe arbeid

Anbefalte innlegg

Gjest jobbsøker

Jeg har en sønn som sliter med å komme inn på arbeidsmarkedet.

Han er sjenert, og har dårlig tro på seg selv.

Han har en liten jobb, men det er bare noen få timer 1-2 kvelder pr uke.

Han er 23 år. Og har altså de siste to årene hatt denne jobben, og han virker faktisk redd for å prøve noe annet.

Han har vært i kontakt med Nav, jeg ble veldig overasket over hvor lite hjelp de faktisk tilbød ham.

Han meldte seg som jobbsøker og la ut cv, Noe mer ble det ikke ut av det. Cv en lå ute, og han hørte ingen ting, hverken fra Nav eller fikk noen jobbtilbud.

(Han har fullført videregående det vi i gamle dager kalte allmenn, men med vekt på IT, og et år på høyskole,men hoppet av der.)

han søkte på skole i år, men kom ikke inn.

Er det helt slutt på individuell hjelp fra NAV? Jeg husker jeg som purung gikk til Nav og lurte på om de kunne hjelpe med med å skaffe arbeid. Etter en hyggelig samtale, gikk det tre dager før jeg fikk en telefon og et jobbtilbud. De skaffet både meg og venninnen min jobb, opptil flere ganger.

Nå er det bare å fylle ut en elektronisk søknad.

Jeg er klar over at man må stå på selv, søke på arbeid osv. Men nå er det slik at han sliter med den biten, og trenger åpenbart hjelp. Han er flink til å arbeide, når han først er i en jobb han mestrer.

Hvordan går jeg/han/vi frem? Kan han få litt mer konkret hjelp til dette?

Noen som kan gi oss noen tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384312-hjelp-til-%C3%A5-skaffe-arbeid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, NAV driver da ikke med jobbformidling! Har ingen tips, eller... kanskje han burde søke polsk statsborgerskap, det skrikes etter utenlandsk arbeidskraft i våre dager, og alle får jobb, bare de ikke kan norsk.

Gjest Ladytron

Er det noe spesielt han ønsker å jobbe med? Isåfall, hva med å skaffe praksisplass via NAV? Det blir noen måneder med dårlig betalt, men da får han arbeidserfaring og er sikkert litt mer attraktiv på arbeidsmarkedet i etterkant. Hvis det er noe spesielt han vil jobbe med kan han prøve å få praksisplass innen det feltet...

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Arbeidspraksis+ordin%C3%A6r

Gjest Omskolert

Min erfaring er at NAV prioriterer de som allerede har hatt en jobb og går på dagpenger. De er i intr i å få disse tilbake i jobb for å slippe å lønne dem mens (mange av dem) driver dank hjemme. De er nødt å takke ja til ett av tre tilbud fra NAV, hvis ikke mister de retten til dagpenger.

Selv gikk jeg på dagpenger i nærmere ett år før Nav hjalp meg med å omskolere meg og skaffe meg en jobb. Jeg hadde til da vært aktiv arbeidssøker selv, men uten hell.

Annonse

Gjest noen tanker

Min erfaring er at NAV prioriterer de som allerede har hatt en jobb og går på dagpenger. De er i intr i å få disse tilbake i jobb for å slippe å lønne dem mens (mange av dem) driver dank hjemme. De er nødt å takke ja til ett av tre tilbud fra NAV, hvis ikke mister de retten til dagpenger.

Selv gikk jeg på dagpenger i nærmere ett år før Nav hjalp meg med å omskolere meg og skaffe meg en jobb. Jeg hadde til da vært aktiv arbeidssøker selv, men uten hell.

Det med 1 av 3 er bare tull. Er ikke en regel i det hele tatt. Sier en nei til en jobb, skal en i utgangspunktet miste dagpengene.

Nei, det stemmer ikke. Har snakket med flere som jobbe rmed dagpenger om dette. Kan heller ikke finne noe i folketrygdloven kapittel 4 om dette.

Det er iallfall hva jeg har fått vite. Jeg er nylig blitt arbeidsledig, og var i møte med nav i forrige uke. Rart om de skulle feilinformere meg om dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...