Gå til innhold

Tempen hopper, mangler jeg nok progrestreon

Anbefalte innlegg

Tidligere i år har jeg opplevd 2 spontanaborter. Den siste syklusen har jeg vært flink med å måle tempen hver dag. Etter eggløsning har tempen hoppet veldig. 2 dager lav og en dag høy osv. Har hørt at dette kan være et tegn på at en produserer lite østrogen og progrestreon. Kan dette påvirke mine aborter??? Er det noe jeg kan spise for å hindre dette eller må jeg igjennom en fullstendig utreding før noe kan gjøre?? Skal jeg få en utredning må jeg jo igjennom 3 spontanaborter, håper jeg kan finne en løsning slik at jeg slipper en ny abort. Kan ellers nevne at jeg er 28 år og lever et sunt og normalt liv.

Håper noen kan hjelpe

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Forholdene utenfor graviditet sier ikke noe sikkert om hvordan der er når du er gravid. Hvis du først er gravid, så vil eggstokken vanligvis produsere tilstrekkelig progesteron i et normalt svangerskap. Det er ikke vanlig å starte utredning eller behandling etter to aborter, det regner man som 'hendelig uhell'. For å få hormoner må du til lege, jeg råder deg til å prøve igjen og ønsker lykke til. Se vedlegg.

Utredning ved gjentatte aborter (habituelle aborter)

Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.)

Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor.

Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Hei! Jeg har som deg hatt to spontanaborter tidligere i år (egentlig missed abortions - ultralyd i uke 10 viste begge ganger et foster som hadde dødd i uke 8). Jeg syntes også det var helt urimelig å måtte prøve en gang til uten noe som helst tiltak. Ble lei av alle svar om at ingen ting gjøres før etter tre aborter. Er nå gravid igjen. Gikk til privat gynekolog og uttrykte et sterkt ønske om å gjøre ett eller annet. Legen foreslo Progesteron tilskudd. Han legger ikke skjul på at dette vet de egentlig for lite om, ingen har klart å dokumentere at det hjelper. Dette fordi de ikke har noen normalverdi under svangerskap å sammenligne med. Mens noen avviser at Progesterontilskudd har noen effekte, mener andre at det KAN hjelpe. Og det holder for meg. Det er dyrt å gå privat, og medisinene er dyre. Har du en grei lege/gynekolog i det offentlige bør du prøve vedkommende først. Hvis ikke - gå privat og insistér. Jeg er nå i uke 9. Uansett hvordan det går vil jeg aldri få vite om Progesterontilskuddet hadde noen effekt. Jeg er selvfølgelig kjempenervøs, men det hjelper i alle fall på min psyke å gjøre noe. Lykke til!

Cecilie

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...