Gjest Bekymrede meg Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Hei! Jeg er en jente på 25 som begynner å bli litt bekymret her. Jeg ble diagnosert med PCO som 16 åring pga uteblivende menstruasjon. Jeg er overvektig. Jeg fikk tilslutt menstruasjon, men da meget uregelmessig, 1-2 ganger pr år. I fjor begynte menstruasjonen å komme mer regelmessig ca 1 gang pr mnd, men i veldig varierende mengde og varighet. Etter forrige mens, ca 1 uke siden, gikk blødningene over til å være det som for meg virker som utflod, men med blod i. Hva kan dette skyldes? Jeg begynner å bli redd for at jeg kan ha livmorhalskreft eller noe tilsvarende, men har lest at dette ikke forekommer i personer som ikke er seksuel aktive. Jeg er fremdeles jomfru. Hva kan dette skyldes? Kan det være en side av PCO? Eller tror du det er noe mer alvorlig? Hva bør jeg gjøre??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384375-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Ved PCOS er det unormalt samspill mellom hypofysen (som utsender signaler) og eggstokken (som modner og løsner eggene samt produserer hormonene østrogen og progesteron). Det fører til at hormonbalansen kan komme i ulage og det medfører uregelmessige blødninger. Altså er ditt symptom mest av alt relatert til at du har PCOS. Som du selv er inne på, så er risiko for livmorhalskreft meget liten, i og med at du ikke har hatt samleie. Jeg synes du skal be din fastlege om å henvise deg til gynekolog som kan utrede deg på nytt og evt. regulere dine blødninger med hormon (sannsynligvis hormonet gestagen tatt i ca 12 dager per måned). Hvordan er det med din vekt? Det er viktig å holde den så normal som mulig. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/384375-bl%C3%B8dningsforstyrrelser/#findComment-3398014 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.