Gå til innhold

Idrettsskade i skulder

Anbefalte innlegg

Hei! Mann, 36 år. 180cm, 70 kg, ikke spesielt fysisk aktiv tidligere, men har begynt med løping og bryting de to årene. For tre uker siden hadde jeg et uhell på brytetrening. Jeg fikk lå sidelengs på matta og fikk 80 kg over meg rimelig tungt. Avbrøt resten av treninga, og våknet i 3-tida neste morgen da virkningen av noen smertestillende jeg tok var over. Det var da skikkelig vondt og umulig å løfte armen over skulderhøyde. Jeg tro ikke til lege for jeg kunne ikke finne at noe var brukket, og om musklene fikk en strekk, så tenker jeg at det nok ikke var revet av :-) Dette ble gradvis bedre, og dum som jeg var tenkte jeg at jeg kunne delta på litt trening etter en uke. Oppvarming gikk greit uten smerter, men da jeg tok i for å løfte hugg det til i muskelen igjen, som om skaden ble revet opp. Bevegelsen var opp og på skrå innover. Jeg tok tak i motstanderen litt under skulderhøyde for å løfte. Så et forsøk på et løft satte meg en uke tilbake. Nå er det 3 uker siden skaden og 2 uker siden treningen jeg ikke skulle vært på. Når jeg våkner om morgenen eller etter å ha sovet på sofaen en times tid, så er jeg stiv og øm i skulderen og på forsiden av brystet. Tror det sitter mest i nærheten av kragebeinet. Stivheten forsvinner i løpet av noen timer. Jeg kan fint løfte armen over hodet uten at det gjør vond, men det er helt umulig å prøve på 1 pushup. Stående mot vegg (dvs med veldig lav belastning) går det greit. Kroppsheving i stand med undertak går fint uten smerte. Med overtak så kjenner jeg at det kan være greit å stoppe etter 1 til 2 løft. Hvor lenge kan jeg forvente at det skal ta før jeg kan trene for fullt igjen? Ren styrketrening kan jeg jo regulere intensiteten på, men på brytematta blir det fort 100% uansett. Jeg må vel trene meg opp forsikrig igjen. Kan jeg gå ut fra at alt som ikke gjør vondt er ok? Er det noe vits å ta noe slags betennelsesdempende? Jeg bruker ikke noe smertestillende for skulderen nå, bare de første dagene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/384536-idrettsskade-i-skulder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...