Gå til innhold

Sier dere mutter og fatter?

Anbefalte innlegg

Ja både kjedelig og veldig ikke-erotisk.

Hvordan er dette med mamma og mor på engelsk? Er det ikke sånn at småunger sier mummy?

''Hvordan er dette med mamma og mor på engelsk? Er det ikke sånn at småunger sier mummy?''

Neppe. Ikke til mamma i alle fall. Mummy betyr mumie. Mommy derimot. ;o)

Fortsetter under...

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Babette

11

• Lillemus

7

• flisa

5

• meg__123!

3

Mest aktive i denne tråden

''Men jeg har ikke noe behov for noen "mamma" lenger, heller. Omsorgsansvaret snur seg på et tidspunkt, og det har det definitivt gjort i vårt tilfelle''

Min mor sa mamma og pappa frem til de døde. Dette har ikke noe med behov å gjøre.

Jo, jeg tror hva man kaller dem kan ha sammenheng med hva slags forhold man har til foreldrene sine.

Og som tonie så treffende sier: det er ikke alle mødre som er mamma-typen. Og tilsvarende: ikke alle døtre som har behov for å ha noen mamma-forhold til moren sin.

Jo, jeg tror hva man kaller dem kan ha sammenheng med hva slags forhold man har til foreldrene sine.

Og som tonie så treffende sier: det er ikke alle mødre som er mamma-typen. Og tilsvarende: ikke alle døtre som har behov for å ha noen mamma-forhold til moren sin.

Jeg tror det har ganske mye å si hva slags dialekt man snakker også. Her jeg bor sier nesten ingen mor og far, og de fortsetter å si mamma og pappa etter at de er voksne også. (nei, jeg bor ikke i Oslo)

Jeg tror det har ganske mye å si hva slags dialekt man snakker også. Her jeg bor sier nesten ingen mor og far, og de fortsetter å si mamma og pappa etter at de er voksne også. (nei, jeg bor ikke i Oslo)

Jeg innbiller meg også at det har litt med sosiale lag å gjøre, at mor og far er vanligere blant overklassen?

Uansett synes jeg mor og far er pent og seriøst. Min mor sa selv at hun heller ville hete mor enn mamma.

Vet også om mange mormorer som insisterer på å hete mor for barnebarna. De føler seg nok litt unge til å være bestemødre.

Men dette gjelder bare mormorer, ikke farmorer. (Det heter vel ikke mormødre og farmødre?)

Annonse

Gjest Nickløsheletida

Jeg vet ikke hva du mener med mamma-forhold til moren sin. Jeg tror de som sier mamma har det samme forholdet til dem som de som sier mor. Vi har vel mer et venninneforhold, tror jeg.

Gjest Nickløsheletida

''Jeg tror det har ganske mye å si hva slags dialekt man snakker også. Her jeg bor sier nesten ingen mor og far, og de fortsetter å si mamma og pappa etter at de er voksne også. (nei, jeg bor ikke i Oslo)''

Samme her og jeg kommer heller ikke fra Oslo. Der jeg kommer fra, sier de mamma og pappa, stort sett.

Gjest Nickløsheletida

Jeg innbiller meg også at det har litt med sosiale lag å gjøre, at mor og far er vanligere blant overklassen?

Uansett synes jeg mor og far er pent og seriøst. Min mor sa selv at hun heller ville hete mor enn mamma.

Vet også om mange mormorer som insisterer på å hete mor for barnebarna. De føler seg nok litt unge til å være bestemødre.

Men dette gjelder bare mormorer, ikke farmorer. (Det heter vel ikke mormødre og farmødre?)

''Uansett synes jeg mor og far er pent og seriøst''

Rart hvor forskjellig man kan se det. Jeg synes det høres litt formelt og gammelmodig ut.

''Uansett synes jeg mor og far er pent og seriøst''

Rart hvor forskjellig man kan se det. Jeg synes det høres litt formelt og gammelmodig ut.

Formelt er jeg enig i.

Men heller klassisk enn gammeldags. Når det er sagt, synes jeg gammeldags også kan være fint.

Tja..mine foreldre har ikke passet på meg siden jeg var omtrent 18 år og flyttet hjemmefra, og det er lenge siden. De siste årene har jeg snarere passet på dem. Men jeg kaller dem fremdeles mamma og pappa.

Vi har et godt forhold, altså, så kanskje det er av betydning.

Annonse

Min er heller ikke mamma-typen. Men jeg har ikke noe behov for noen "mamma" lenger, heller. Omsorgsansvaret snur seg på et tidspunkt, og det har det definitivt gjort i vårt tilfelle.

Samtidig ser det ut til at voksne barn har vanskelig for å bli voksne, så vår generasjon har litt å bale med både oppover og nedover.

Ja, sånn ser det ut fra her jeg står også.

Gjest Nickløsheletida

Tja..mine foreldre har ikke passet på meg siden jeg var omtrent 18 år og flyttet hjemmefra, og det er lenge siden. De siste årene har jeg snarere passet på dem. Men jeg kaller dem fremdeles mamma og pappa.

Vi har et godt forhold, altså, så kanskje det er av betydning.

''Tja..mine foreldre har ikke passet på meg siden jeg var omtrent 18 år og flyttet hjemmefra, og det er lenge siden. De siste årene har jeg snarere passet på dem. Men jeg kaller dem fremdeles mamma og pappa''

Det samme her, bare at jeg var 16.

''Vi har et godt forhold, altså, så kanskje det er av betydning''

Kan godt være at det er slik ja.

min mor sa altså mor og far til sine foreldre og de kommer definitivt IKKE fra øvre sosiale lag. Vi snakker tjukkeste husmanns-slekt. Derimot var(er) mor og far vanlig i deres dialekt.

I den delen av landet der jeg har vokst opp er mamma og pappa mer vanlig, i alle sosiale lag.

min mor sa altså mor og far til sine foreldre og de kommer definitivt IKKE fra øvre sosiale lag. Vi snakker tjukkeste husmanns-slekt. Derimot var(er) mor og far vanlig i deres dialekt.

I den delen av landet der jeg har vokst opp er mamma og pappa mer vanlig, i alle sosiale lag.

Ja, både dialekt og sosiale forskjeller kan ha betydning.

Men ingen tendenser vil jo stemme i alle tilfeller. Det vil alltid finnes variasjoner, uansett hva vi snakker om. Like fullt kan noe være vanligere i en gruppe enn i en annen.

''Hvordan er dette med mamma og mor på engelsk? Er det ikke sånn at småunger sier mummy?''

Neppe. Ikke til mamma i alle fall. Mummy betyr mumie. Mommy derimot. ;o)

Engelsk = mummy. Amerikansk = mommy.

Det vanligste er meg betjent at de kutter y-endingen når de blir voksne, og sier mum/mom. Iallefall i min svigerfamilie.

Jeg syns "Jeg skal ringe mamma" er helt greit og sier det selv innimellom, mens "Jeg skal bare ringe mamma'n (min)" høres, ja - småbarnslig (evt bortskjemt?) ut i mine ører også ;-) Nå omtaler samme frøken seg som prinsesse, og soverommet hjemme hos foreldrene som prinsessesuiten hehe, så "mamma'n min"-sjargongen inngår således i en kontekst... ;-D

''Nå omtaler samme frøken seg som prinsesse, og soverommet hjemme hos foreldrene som prinsessesuiten hehe, så "mamma'n min"-sjargongen inngår således i en kontekst.''

Auda. Voksne folk som omtaler seg selv sånn framstår ikke som særlig voksne for meg. :/

Jeg sier mor eller fornavnet, får meg ikke til å si mamma etter at jeg ble voksen. Det samme gjelder for mine søsken. Vi er skjønt enige om at "mamma og pappa" høres barnslig ut.

Samboeren min sier fadern og modern.

Noen ektepar kaller hverandre mor og far.

Haha - jeg blir sint når gubben min kaller meg "mor". Og da vi hadde undulat og han snakket til fuglen og omtalte meg som "mamma" til fuglen -da ble jeg forbanna, og det skjønte han - haha. Jeg er vel for helvete ikke mora til en fugl! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...