Gå til innhold

Hvorfor blir kjøttet jeg lager seigt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva slags kjøtt er det da? På hvor høy temperatur stekte du det og hvor lenge?

Reinsdyrskav. Jeg stekte det opp slik det stod på posen, og hadde på forhånd stekt sopp og løk, og hadde det i en gryte, tilsatte vann, koke opp, så skulle det stå å trekke først 10 minutter, deretter skulle man ha oppi noe mer, og så skulle det trekke 5 minutter til. Det ble seigt. Nå satte jeg det i ovnen på 200 grader. Vet ikke om det hjelper?

"en pose med kjøtt" er litt lite spesifikt, og sannsynligvis en viktig grunn til at kjøttet ditt blir seigt. Forskjellig type kjøtt må nemlig behandles på ulike måter.

Hva slags kjøtt var det du kjøpte?

Reinsdyrskav i småbiter, som jeg stekte opp og hadde i en gryte. Deretter tilsatte jeg vann og kokte opp, så skulle det stå og trekke en stund. Det ble seigt.

Annonse

Reinsdyrskav. Jeg stekte det opp slik det stod på posen, og hadde på forhånd stekt sopp og løk, og hadde det i en gryte, tilsatte vann, koke opp, så skulle det stå å trekke først 10 minutter, deretter skulle man ha oppi noe mer, og så skulle det trekke 5 minutter til. Det ble seigt. Nå satte jeg det i ovnen på 200 grader. Vet ikke om det hjelper?

Åh, reinsdyrskav er godt!

Ser at kjøttet bør ligge i romtemperatur i ca. 30 minutter før steking, for at det ikke skal kjøle ned stekepanna og bli "kokt" istedenfor stekt. Det skal brunes raskt på sterk varme.

Rart det ble seigt!

Åh, reinsdyrskav er godt!

Ser at kjøttet bør ligge i romtemperatur i ca. 30 minutter før steking, for at det ikke skal kjøle ned stekepanna og bli "kokt" istedenfor stekt. Det skal brunes raskt på sterk varme.

Rart det ble seigt!

Det lå ca en halvtime..... Hm. Jeg ikke god på kjøtt og fisk.

Men altså, hvis det kokes blir det seigt?

''Men altså, hvis det kokes blir det seigt?''

Jeg er usikker, men jeg husker enkelte reinsdyrskav-måltid som barn, da var kjøttet veldig seigt altså. Kanskje det har noe med kvaliteten på kjøttet å gjøre.

Jeg er usikker, men jeg husker enkelte reinsdyrskav-måltid som barn, da var kjøttet veldig seigt altså. Kanskje det har noe med kvaliteten på kjøttet å gjøre.

Ja, kanskje kjøttet er dårlig. Nå står det og koker i ovnen. Satte ned varmen. Det aner meg at det ikke blir helt bra av det heller.

Bedre lykke neste gang.

Gjest mormora

Det må kokes lenge.

La det putre, så blir det mørt. Ikke bry deg om koke/steketid det står på pakken.

Suppekjøtt (bibringe eller høyrygg) koker jeg alltid i minst to timer.

Jeg har ikke mye erfaring med skavet viltkjøtt, men hvis du lar det stå og småkoke, blir det mørt og godt til slutt.

Annonse

Finnbiff skal trekkes etter oppkok, ikke kokes. Har ikke laga det på lenge, men minnes det som et "gjenstridig prosjekt" som krevde mer trekketid enn det som sto på posen.. Debuterte med retten for ca 20 år siden for å imponere familie fra Sør-Amerika, og vi tygde i vei :-/

Direkte mørt blir det neppe, og det virker om du følger standardoppskrift som f.eks denne?:

http://www.matprat.no/tradisjon/tradisjonelle-oppskrifter/finnbiff

Lykke til og bon appetitt ;-)

Finnbiff skal trekkes etter oppkok, ikke kokes. Har ikke laga det på lenge, men minnes det som et "gjenstridig prosjekt" som krevde mer trekketid enn det som sto på posen.. Debuterte med retten for ca 20 år siden for å imponere familie fra Sør-Amerika, og vi tygde i vei :-/

Direkte mørt blir det neppe, og det virker om du følger standardoppskrift som f.eks denne?:

http://www.matprat.no/tradisjon/tradisjonelle-oppskrifter/finnbiff

Lykke til og bon appetitt ;-)

Takk, men hva menes med å trekke, egentlig? Er det som når man koker fisk, at man tar kaserollen av plata og lar det stå?

Det må kokes lenge.

La det putre, så blir det mørt. Ikke bry deg om koke/steketid det står på pakken.

Suppekjøtt (bibringe eller høyrygg) koker jeg alltid i minst to timer.

Jeg har ikke mye erfaring med skavet viltkjøtt, men hvis du lar det stå og småkoke, blir det mørt og godt til slutt.

Da er det ennå håp.

Takk, men hva menes med å trekke, egentlig? Er det som når man koker fisk, at man tar kaserollen av plata og lar det stå?

Å trekke kjøtt / fisk er å nesten koke, helt mot kokepunktet - altså ikke med bobler, kun 'sirkulasjon' i vannet.

*Kremt*, husmora Angustia is leaving the building ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...