Gå til innhold

Kreativitet og psykisk sykdom henger sammen.

Anbefalte innlegg

Hmmmm joda de er anerkjente, men på hvilken måte?

Hva mener du? Tja, Ive har designet iPhone, Finne har designet bestikk som er innkjøpt av MoMa i NY, Harket/ Furuholmen har skrevet, produsert og framført musikk som både gikk til topps i USA og England etc etc - det holder i massevis for å benevnes som annerkjent for meg, men ikke for deg eller? :)

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• fineline

11

• tonie

10

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• PieLill

2

Mest aktive i denne tråden

Hva mener du? Tja, Ive har designet iPhone, Finne har designet bestikk som er innkjøpt av MoMa i NY, Harket/ Furuholmen har skrevet, produsert og framført musikk som både gikk til topps i USA og England etc etc - det holder i massevis for å benevnes som annerkjent for meg, men ikke for deg eller? :)

Joda det er nok for meg, men jeg vet fint lite om deres helse.

Jeg tror ikke jeg helt forstår hva du mener med hvorfor de er anerkjente? Hvis jeg ser på vennelisten min på Facebook har jeg flere som er anerkjente kunstnere. Det er skrivende folk, billedkunstnere, skuespillere og musikere, blant annet. Alle "er noen" innenfor det de driver med, og de har høstet anerkjennelse både fra publikum og kritikere. Vunnet piser osv. Ingen av dem har hatt mer psykiske plager enn folk flest. Som jeg har sagt før her, jeg kjenner også mange som sliter stort, men de aller fleste er helt midt på treet når det gjelder psykisk helse, både av de kjente og de mer ukjente. De psyke synes bare så veldig mye mer...

Det er vitenskapelig bevist at kunstnere sliter mer psykisk. Du kan ha meninger i bøtter og spann, men det hjelper ikke. Det å ha venner på facebooklista beviser ikke noe statistisk.

Joda det er nok for meg, men jeg vet fint lite om deres helse.

Man kan selvfølgelig aldri si aldri, men alle disse og flere til jobber hver dag, hele dager, har ryddig økonomi, struktur i dagen og om de sliter er det neppe mer enn hvem som helst annen udiagnostisert person. Jeg nevnte dem fordi de er eksempler på mennesker som jobber systematisk med kreativitet, og ikke slik myten om kreative beskriver dem/ tilværelsen deres.

Det er vitenskapelig bevist at kunstnere sliter mer psykisk. Du kan ha meninger i bøtter og spann, men det hjelper ikke. Det å ha venner på facebooklista beviser ikke noe statistisk.

Jeg tror at vi om noen år ser ganske annerledes på kreativitet, så det bryr meg ikke så mye. Jeg blir bare litt irritert av alt dette snakket om lidende kunstnere. De fleste har det helt fint, er oppegående, sterke, sunne og friske.

Annonse

Jeg tror at vi om noen år ser ganske annerledes på kreativitet, så det bryr meg ikke så mye. Jeg blir bare litt irritert av alt dette snakket om lidende kunstnere. De fleste har det helt fint, er oppegående, sterke, sunne og friske.

Vi ser allerede annerledes på kreativitet ;-) Jeg får lyst til å lese artikkelen for å sjekke om det er journalistene som har brukt begrepet på en mytisk måte, eller om også psykologen som har skrevet artikkelen gjør det samme.

Det var da en svært uheldig valg av overskrift både av NRK og forskning.no, og jeg får lyst til å lese artikkelen. Jeg stiller meg tvilende til at det er belegg for å si at det er en positiv sammenheng mellom kreativitet og psyksisk sykdom, og blir nyskjerrig på hvorvidt dette er en tabloidisering av at "det er en opphoping av psykisk sykdom innenfor enkelte kreative yrker".

Spesielt påfallende er det at studien bl.a har definert "kreative yrker" diamentralt motsatt av det eksempelvis sosiologen Richard Florida gjør, som klassifiserer så og si alle som ikke jobber "på gulvet" eller i primærnæring i kategorien kreative bransjer. Like pussig valg det og, men også det passer konklusjonen godt ;-)

I denne studien ser jeg hverken produktutviklere, gründere, designere, reklamebransje eller arkitekter nevnt med et ord, og blir mistenksom mht hvorvidt det å inkludere dem i kategorien kreative yrker ville svekket konklusjonen, hehe? Eller mener psykologer/ psykiatere at overfornevnte grupper ikke er kreative?

Gjetter at det de egentlig har belegg for å si er at det er en overopphoping av psykiske diagnoser blant en del innen kreative yrker jeg ;-)

''I denne studien ser jeg hverken produktutviklere, gründere, designere, reklamebransje eller arkitekter nevnt med et ord, og blir mistenksom mht hvorvidt det å inkludere dem i kategorien kreative yrker ville svekket konklusjonen, hehe? Eller mener psykologer/ psykiatere at overfornevnte grupper ikke er kreative?''

dette reagete jeg også på. Jeg er gift med en software-utvikler (ingeniør), og blant hans kolleger er det ikke særlig mange psykisk syke såvidt jeg vet. Allikevel er det et ekstremt kreativt yrke.

Jeg jobber også i et miljø med mange musikere og kunstnere, her er det kanskje litt flere som sliter, men ikke ekstremt mange i forhold til "vanlige" folk.

Har ikke lest artikkelen, men hvor mange flere "kreative" sliter psykisk enn "normale" mennesker?

Vi ser allerede annerledes på kreativitet ;-) Jeg får lyst til å lese artikkelen for å sjekke om det er journalistene som har brukt begrepet på en mytisk måte, eller om også psykologen som har skrevet artikkelen gjør det samme.

Gjør det! Det er noe som ikke stemmer her:)

''I denne studien ser jeg hverken produktutviklere, gründere, designere, reklamebransje eller arkitekter nevnt med et ord, og blir mistenksom mht hvorvidt det å inkludere dem i kategorien kreative yrker ville svekket konklusjonen, hehe? Eller mener psykologer/ psykiatere at overfornevnte grupper ikke er kreative?''

dette reagete jeg også på. Jeg er gift med en software-utvikler (ingeniør), og blant hans kolleger er det ikke særlig mange psykisk syke såvidt jeg vet. Allikevel er det et ekstremt kreativt yrke.

Jeg jobber også i et miljø med mange musikere og kunstnere, her er det kanskje litt flere som sliter, men ikke ekstremt mange i forhold til "vanlige" folk.

Har ikke lest artikkelen, men hvor mange flere "kreative" sliter psykisk enn "normale" mennesker?

Jeg kjenner også kreative næringer godt, og deler din erfaring. Nå tror jeg at mange som skaper er over snittet sensitive, og det gjør nok at man kan være i større fare for å å gå på en smell, og i tillegg tror jeg at det i tidligere tider var lettere å "bli kunstner" om man ikke taklet struktur. Bransjen slik jeg kjenner den har gjennomgått en enorm endring, og krav til leveranser, tempo og evnet til å jobbe strukturert og målrettet er en suksessfaktor. Denne tendensen ser man på tvers av bransjer, men jeg antar at den er økende jo mer økonomisert feltet er (dvs at omgivelser og en selv forventer salg).

Ser forresten at forskere var nevnt særskilt, og det jeg vet er at Ph.D'er oftere har hatt kontakt med psykisk helsevern enn andre yrkesgrupper. Årsaken sies å være mangel på struktur rundt Ph.D'er, mangelfull god veileding, tidspress, prestasjonspress og påfølgende depresjon. Etter min mening vil ikke løsningen være å ønske andre mennesketyper inn i disse åremålsstillingene, men å rydde opp i foreldede og tildels dårlige strukturer rundt stipendiatene.

Definerer du deg selv som kunstner?

Man kan selvfølgelig aldri si aldri, men alle disse og flere til jobber hver dag, hele dager, har ryddig økonomi, struktur i dagen og om de sliter er det neppe mer enn hvem som helst annen udiagnostisert person. Jeg nevnte dem fordi de er eksempler på mennesker som jobber systematisk med kreativitet, og ikke slik myten om kreative beskriver dem/ tilværelsen deres.

Jeg er en kreativ person, men jeg er ikke kunstner. Det er viktig å skille imellom begreper. Jeg er ikke sikker på at jeg definerer alle de du nevnte som kunstnere, men om de er kreative er et annet spørsmål.

For å forstå forskningsartikler må man ha noen kunnskaper om forskning. De som ikke bryr seg om forskning bør flytte inn i skogen og leve langt fra sivilisasjonen.

Jeg er en kreativ person, men jeg er ikke kunstner. Det er viktig å skille imellom begreper. Jeg er ikke sikker på at jeg definerer alle de du nevnte som kunstnere, men om de er kreative er et annet spørsmål.

For å forstå forskningsartikler må man ha noen kunnskaper om forskning. De som ikke bryr seg om forskning bør flytte inn i skogen og leve langt fra sivilisasjonen.

Javel, men her handler det om kreativitet, ikke om kunstnere som evt er autodidakte eller ikke.

Undersøkelsen konkluderer (ifølge artikkelen) at kreativitet og psykisk sykdom henger sammen, samt at det er flere med psykisk sykdom i kreative yrker. Det er dette jeg er svært tvilende til.

Imidlertid tror jeg svært mange - og kanskje spesielt autodidakte kunstnere sliter mer enn snittet.

Annonse

Definerer du deg selv som kunstner?

Det er nå det er utdannet som, men jeg jobber bare deltid med egen kunst for tiden. Jeg ser ikke på meg selv som kunstner akkurat nå. Jeg er mer en kunstformidler. Hvorfor vil du vite det?

Jeg hadde gjerne sett at flere løsrev kreativitetsbegrepet litt fra kunstneriske aktiviteter. Sånn som det er nå brukes det nesten bare om slikt. Skulle nesten tro at en kvinne som sitter hjemme og strikker og scrapper etter ferdige oppskrifter på fritida er mer kreativ en en som gjør oppfinnelser og skaper store nye ting. Det er jo helt feil.

Men les hva det står ang årsaken da:

"Vi kan bare spekulere på årsakene til at det er slik. Men noe av forklaringen ligger sikkert i at det er et presset liv å leve av sitt forfatterskap"

Selv om man finner en korreasjon, har man altså ikke kunnet bevise noen årsak.

Det er nå det er utdannet som, men jeg jobber bare deltid med egen kunst for tiden. Jeg ser ikke på meg selv som kunstner akkurat nå. Jeg er mer en kunstformidler. Hvorfor vil du vite det?

Jeg hadde gjerne sett at flere løsrev kreativitetsbegrepet litt fra kunstneriske aktiviteter. Sånn som det er nå brukes det nesten bare om slikt. Skulle nesten tro at en kvinne som sitter hjemme og strikker og scrapper etter ferdige oppskrifter på fritida er mer kreativ en en som gjør oppfinnelser og skaper store nye ting. Det er jo helt feil.

Jeg er ikke privat interessert i om du definerer deg som kunstner, men bare slo det frem. Det er mye forvirring rundt begrepene kreativ og kunstnerisk.

En kvinne som strikker kan virkelig være kreativ i mine øyne, men jeg har større problemer med de som driver med scrapping. Er ikke engang sikker på at jeg vet hva det er.

Javel, men her handler det om kreativitet, ikke om kunstnere som evt er autodidakte eller ikke.

Undersøkelsen konkluderer (ifølge artikkelen) at kreativitet og psykisk sykdom henger sammen, samt at det er flere med psykisk sykdom i kreative yrker. Det er dette jeg er svært tvilende til.

Imidlertid tror jeg svært mange - og kanskje spesielt autodidakte kunstnere sliter mer enn snittet.

Autodidakte er ikke et vanlig begrep og mange vil få problemer med å forstå hva du mener. Det er stor forvirring rundt begreper og etter min forståelse så er det forskjell på kunstnerisk og kreativ, og det er de kunstnere -ekte kunstnere- som er mer utsatt for psykiske problemer. Hvis jeg leser en forskningsartikkel så sjekker jeg ut begrepsforklaring.

Forskning har vist uten tvil at kunstnere er mer utsatt for psykiske lidelser.

Jeg er ikke privat interessert i om du definerer deg som kunstner, men bare slo det frem. Det er mye forvirring rundt begrepene kreativ og kunstnerisk.

En kvinne som strikker kan virkelig være kreativ i mine øyne, men jeg har større problemer med de som driver med scrapping. Er ikke engang sikker på at jeg vet hva det er.

Haha. Scrapping er vel å sette sammen ulike papirdeler og pynt til kort. Det er vel kreativt i en eller annen grad med mindre de bare kopierer det andre har gjort...

Men jeg ser jo ikke på det som spessielt kreativt.

Autodidakte er ikke et vanlig begrep og mange vil få problemer med å forstå hva du mener. Det er stor forvirring rundt begreper og etter min forståelse så er det forskjell på kunstnerisk og kreativ, og det er de kunstnere -ekte kunstnere- som er mer utsatt for psykiske problemer. Hvis jeg leser en forskningsartikkel så sjekker jeg ut begrepsforklaring.

Forskning har vist uten tvil at kunstnere er mer utsatt for psykiske lidelser.

Autodidakt betyr selvlært, altså at vedkommende er ikke utdannet kunstner. En utdannet kunstner er sikkert det samme som du legger i "ekte kunstner"? Ellers viser jeg til det jeg skrev isted: Journalisten skriver at artikkelforfatter har belegg for å si at kreative personer oftere enn andre får en psykisk diagnose, og det er altså det jeg betviler, nettopp fordi kreativitet utøves innenfor så mange andre bransjer enn de som tradisjonelt har blitt omtalt som "kunstnere".

Autodidakt betyr selvlært, altså at vedkommende er ikke utdannet kunstner. En utdannet kunstner er sikkert det samme som du legger i "ekte kunstner"? Ellers viser jeg til det jeg skrev isted: Journalisten skriver at artikkelforfatter har belegg for å si at kreative personer oftere enn andre får en psykisk diagnose, og det er altså det jeg betviler, nettopp fordi kreativitet utøves innenfor så mange andre bransjer enn de som tradisjonelt har blitt omtalt som "kunstnere".

En utdannet kunstner er ikke nødvendigvis en ekte kunstner. Hvor har du det fra at jeg mener det?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...