Gå til innhold

Jeg tror jeg trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Gjest Pernille78

Det er tre år siden jeg fødte et velskapt barn. Siden har jeg vært usikker med hensyn til å få barn nr to, fordi denne fødselen var så hard. Barnet var stort, tungt, og måtte tas med vacuum helt til sist, før de i all hast måtte forsøke å gjennopplive et barn som ikke pustet ordentlig... det er vondt alt sammen, jeg minnes fødselen med tårer og angst...

Så har jeg et spørsmål, er det sant at dersom det går minst 6 år mellom to fødsler, er det som å oppleve enda en førstegangsfødsel? Dette har jeg hørt, men jeg forsøker å trøste meg med at har man født en gang, kan aldri kroppen innvendig bli den samme, den må være slappere, og neste fødsel må være bedre, uansett hvor lang tid det går.

Jeg har lyst på føere barn, men har også lyst til å vente noen år først, fordi jeg er usikker på mye... Men gjør det vondt verre og vente?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38499-jeg-tror-jeg-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke fagperson, men etter min mening er dette bare en myte. Hvorfor skulle skillet gå akkurat ved 6-7 år, liksom?

Jeg har født to ganger med 8,5 år mellom. Den første startet med vannavgang, jeg fikk ikke rier, men måtte settes på drypp halvannet døgn senere. Fødselen tok 12 timer og endte med tangforløsning fordi babyen fikk for lite oksygen (navlestrengen lå rundt halsen). Jeg ble derfor klippet ganske kraftig og mistet mye blod.

Den andre fødselen startet også med vannavgang og babyen hadde navlestrengen rundt halsen denne gangen også, men her stopper all likhet. Junior kom helt av seg selv 2 1/2 time etter at vannet hadde gått, de rakk ikke å spørre om jeg ville ha smertestillende engang. Men den aller største forskjellen var min egen form etterpå - jeg kunne sitte, gå på do og i det hele tatt alt mulig uten ubehag etpar dager etterpå, og var så sprek som bare det. En drøy uke senere fylte jeg 40 år...

Ikke la minnene fra forrige fødsel være avgjørende, og ikke tro at du går ut på dato!

Trine Endsjø, jordmor

Det aller mest sansynlige er at du vil oppleve at fødsel nr. 2 går både raskere og er mindre dramatisk enn den første. Det er ikke riktig at det går noen grense etter 6 år, med tanke på at du da skal være som førstegangsfødende igjen. Det er viktig at du i ditt neste svangerskap får god oppfølging med samtaler så du får bearbeidet de vonde opplevelsene fra forrige fødsel. Hvis du virkelig kvier deg for å bli gravid igjen, synes jeg du skal kontakte overjordmor på sykehuset der du fødte, med en forespørsel om å få en gjennomgangssamtale om fødselen din. Skriv et brev og fortell hvordan du opplevde situasjonen. Du blir sansynligvis møtt med respekt og forståelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...