Gå til innhold

Endometriose, evig smerter!

Anbefalte innlegg

Gjest HjelpVærSåSnill

Hei! Jeg er en jente på 19 år som lurer på en del ting. I begynnelsen av 2009 begynte jeg å få smerter i underlivet, diagnosen lå på sopp i ca et halvt år (hvor jeg var av og sopp drepende medisiner, både med og uten resept.) Også fikk jeg gynekolog time, og hun mente det var baktriell vaginose. Det var det vel kanskje også akkurat da. Men smertene sluttet ikke med denne behandlingen og til slutt mente de at jeg skulle gå til psykolog fordi de mente at dette var psykisk. Jeg ble oppgitt og byttet gynekolog. Fikk en ny en som forteller meg om vestibulitt og vagianisme. Hun mener da at det er dette jeg er plaget av, og siden jeg er desperat etter noe som kan dempe svien foreslår hun at jeg kan prøve å slutte på p-pillen. Jeg får også noen kremer(som jeg forsåvidt hadde prøvd før også.). Jeg merket forskjell og selv om jeg enda har vondt fra tid til annen merker jeg at det ikke er like ekstremt. (Ja, jeg er klar over at det kan være litt stress relatert.) I alle fall, jeg har bestandig har ganske sterke mensen smerter, men de har som regel konsentrert seg bare om akkurat den dagen menstruasjon kommer, så jeg har aldri sett på det som noe særlig unormalt. "Alle" har jo mensensmerter. Men det kan nevnes at en av de første gangene den kom så besvimte jeg(var vel ca 12/13). Ble da innlagt på sykehuset fordi de fryktet blindtarm betennelse. Lå der i 5 dager før de tok ultralyd og fant ut at en cyste hadde eksplodert. Ble da sendt hjem. For ca 2-3 år synes jeg at mensen smertene begynte å "spre" seg utover måneden. Jeg gikk endel til gynekolog igjen, og av en eller annen grunn er de fast bestemt på at jeg må slappe av(fordi da skal det på magisk vis ikke gjøre vondt lengre.) . For noen måneder siden besvimte jeg igjen pga smerter(denne gangen utenfor menstruasjon), ambulansen var der før jeg våknet og jeg havnet igjen på sykehuset. Der var de fast bestemt på at det var blindtarm betennelse. Jeg fortalte de om at disse smertene var ganske vanlig for meg, og at jeg heller trodde at det var en cyste som hadde sprukket. Legen nikket og sa at "jaa, det kan jo sikkert gjøre vondt." så ble jeg sendt hjem igjen. Gynekologen min sier at jeg mest sannsynlig har endometriose, og forer meg opp med p-piller. Men da begynner svien igjen. Hun er fast bestemt på at dette skal fungere, og jeg føler jeg har prøvd ut 10 forskjellige p-piller nå. Jeg gråter meg til en annen behandlig, men har fått klar beskjed om at ingen vil "røre" meg før jeg har gått på p-piller i alle fall 6 mnd(og at det da enda gjør vondt i magen). Jeg har holdt ut i 3mnd hvergang, men jeg klarer ikke svien, magen og ryggen samtidig. Jeg har jo en fulltidsjobb å ta vare på! Og før det var det skolen som måtte lide. Jeg skjønner ikke hvorfor dette er så vanskelig. Er det virkelig bare p-pillene som kan hjelpe meg? Akkurat nå ligger jeg i sengen, fordi at korsryggen verker og magen murrer. Det gjør i alle fall veldig vondt. Jeg har smertestillende, men jeg er nødt til å skåne levra, dette er faktisk hverdagskost. Vet ikke hvor jeg er i syklusen heller, fordi jeg kan ha alt fra 4 ukers til 8. Noen ganger 12 uker. Siste menstruasjon; 27.september. Nå er det den 22.oktober. Men føler ikke at smertene er "sterke nok" ennå til at mensen er rundt hjørnet. Jeg har vært hos fastlegen min som sendte henvisning til et annet litt større sykehus hvor de kanskje har hørt om endometriose før. Mener det litt sarkastisk, men det var faktisk jeg som tipset om at det kanskje var det, og min daværende gynekolog satt seg da på google for å se hva det var. Selv om jeg er glad jeg kommer til en ny plass, så er jeg redd de også skal pakke på meg p-piller. Jeg er så usikker på alt, jeg har bare vondt og jeg er lei av å bli kjørt på legevakten fordi de jeg er med ikke tørr å være alene med meg når jeg har smerter som verst. Min mor synes det ser/høres ut som at jeg føder, og min samboer står på do å spyr. Han får panikk anfall. Sier det bare for å understreke at jeg ikke bare kan "slappe av og synge glade sanger", så blir det borte. Det går ikke! Det gjør ekstremt vondt hvergang mensen kommer. Resten av måneden murrer konstant. Eller så stikker det i eggstokkene. Eller så slår korsryggen seg vrang. Vær så snill, om du har noen råd, et eller annet(så lenge det ikke er p-piller), så skal jeg prøve de ut på det grundigste. Jeg hadde vært så takknemlig, bare noe annet en p-piller. Jeg er desperat.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385039-endometriose-evig-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hulderen

Har de ikke tatt laproskopi på deg? Det er den eneste sikre måten å diagnosistere endometriose. Jeg er ingen ekspert, men jeg er enig med deg i at smertene dine høres ut som endometriose. Og jeg er sjokkert over at en gynekolog ikke kjenner til det.

Endometriose kan forsøkes opereres bort, men det beste er å stoppe veksten/få tilbakegang ved å hindre menstruasjon. Tar du P-pillene på en slik måte at du ikke år blødning? Mange er uten blødning ved hormonspiral, kunne det vært noe? Det er vankligere å sette inn spiral hos en som ikke har født, men det er fullt mulig.

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan forstå av ditt meget lange brev er at du har to symptomer. Det ene er sårhet/svie ved skjeden som forverres av p-pille. Det kan tyde på at det foreligger vestibulitt som er vanskelig å behandle, men hvor stopp med p-pille ofte kan bedre tilstanden.

Så er det smerter som øker ved menstruasjon, men som er konstant til stede. Det har ført til akutt innlegelse. Det kan meget vel være endometriose og da er førstebehandling p-pille tatt uten pause så du slipper menstruasjoner. Da du ikke tåler p-pille, kan du i stedet forsøke gestagen, for eksempel p-sprøyte, men få den satt hver måned i starten for å stoppe menstruasjonene. På et eller annet tidspunkt bør det nok foretas en laparoskopi, det må du diskutere med din gynekolog.

Jeg håper inderlig at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette H Moen

Mette Moen, Gynekolog

Det jeg kan forstå av ditt meget lange brev er at du har to symptomer. Det ene er sårhet/svie ved skjeden som forverres av p-pille. Det kan tyde på at det foreligger vestibulitt som er vanskelig å behandle, men hvor stopp med p-pille ofte kan bedre tilstanden.

Så er det smerter som øker ved menstruasjon, men som er konstant til stede. Det har ført til akutt innlegelse. Det kan meget vel være endometriose og da er førstebehandling p-pille tatt uten pause så du slipper menstruasjoner. Da du ikke tåler p-pille, kan du i stedet forsøke gestagen, for eksempel p-sprøyte, men få den satt hver måned i starten for å stoppe menstruasjonene. På et eller annet tidspunkt bør det nok foretas en laparoskopi, det må du diskutere med din gynekolog.

Jeg håper inderlig at du kan få hjelp. Vennlig hilsen Mette H Moen

PS

Det er ikke sikkert at gynekologen googler, det kan være han/hun ser i 'Veileder for gynekologer' hvor det står behandlingsforslag som er oppdaterte. Det skal du bare føle som en trygghet at legen sjekker dagens rutiner

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...