Gå til innhold

Symtomer etter hysterektomi ?

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne 49 år.

Hei. Jeg fjernet livmor for snart et år tilbake (hadde sterk mens og flere ganger dysplasi i cervix) Eggstokkene ble bevart. Utover mot sommeren ble jeg tiltagende nervøs og mistet selvtilitt på jobben min i helsevesenet. Det kunne føles som om jeg ikke taklet situasjoner jeg taklet før, og at armene mine skalv mye.( De skalv også til en viss grad når jeg var hjemme.) Jeg var redd for at dette skulle bli observert på arbeidsplassen, noe som forsterket skjelvingen da jeg var der. Siden jeg jobber med mennesker var det vanskelig å stå over dem som et skjelvende aspeløv. Jeg valgte å sykemelde meg. Jeg søkte i sommer på en annen jobb som jeg skal starte i om en måned. Fastlegen satte meg på effexor depot 75 mg x 1,som jeg nå har brukt i fire uker. Jeg føler meg mer i kontroll og hendene er mindre skjelvne, men blir trett og har litt bomullsfølelse i hodet. (Jeg har også vært til samtale hos psykolog, som jeg ble henvist til samtidig). Da jeg var til kontroll hos gynekologen sist uke, mente han at situasjonen min med nerver og skjelving kan komme av fall i hormonproduksjon, (selv om jeg har beholdt eggstokkene? ) og han ønsker at jeg prøver progynova 1 mg pr. dag, og slutte med effexor depot. Jeg er svært spent på ny jobb om en måned, og vet at nedtrapping med effexor kan ta tid (?) Jeg vil helst ikke være midt i nedtrappingen i den nye jobben, er også redd for dette med nerver og skjelving, Samtidig ønsker jeg å prøve progynova, men jeg må vente på mammografi først, sa gynekologen. Jeg vet ikke hvor lang ventetid det blir. Hvordan kan jeg løse dette på en best mulig måte? Yrket mitt er med mennesker og består dels av fin-motorikk, ellers ville det ikke vært så stort problem. (Jeg har ikke hatt hetetokter etter fjerning av livmor, men søvnproblemer, slitenhet og som sagt nerver, skjelving og tap av selvtillit.) Kan jeg evt. overlappe bruk av effexor depot og progynova noen måneder, eller bør de helst ikke brukes samtidig ?? Håper på svar, vennlig hilsen kvinne 49 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385232-symtomer-etter-hysterektomi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke opplagt sammenhang mellom dine symptomer og evt overgangsalder, men det kan ikke skade å forsøke progynova (østrogen) en stund. Har gynekologen tatt hormonprøver? Det ville være et godt utgangspunkt, men sier ikke alt. Det er ingen grunn til å vente på mammografi. Det er ikke vanlig å utføre mammografi på kvinner før 50 år,uansett om de bruker hormon eller ei, så det behøver du ikke å vente på. Jeg synes ikke du skal slutte med Effexor, det er ikke noe i veien for å kombinere med progynova. Jeg går ut fra at ditt stoffskifte er sjekket? Nå er det mange kokker inn i bildet og risiko for ‘søl’, men jeg synes som sagt at det er Ok å prøve østrogen. Jeg håper du får det bedre og ønsker deg lykke til med ny jobb.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...