Øyvind Skrevet 12. november 2001 Del Skrevet 12. november 2001 Hei, for omtrent 3 måneder siden var jeg hos tannlegen og fikk boret et hull. Hullet ble fylt med en plastplombe (er det det heter?). Jeg fikk opplyst at tannen kunne være øm/vond i alt fra noen dager til noen måneder etterpå. Det var helt indivduelt sa tannlegen. Ja, tannen er vond fortsatt. Men, kun når jeg tygger akkurat der hvor hullet har blitt fylt. F.eks. hvis jeg får et korn/brødsmule der og tygger til; da får jeg en plutselig og kortvarig smerte i tannen. I begynnelsen (noen uker etter tannlegebesøket) gikk jeg tilbake og forklarte det hele, men ble beroliget med at det var vanlig. Men, nå er jeg skeptisk igjen. Skal det virkelig være ømt i så lang tid etterpå? Jeg møtte tannlegen tilfeldigvis her om dagen, og da sa hun at jeg bare måtte komme tilbake hvis ubehaget vedvarte; da måtte hun kanskje ta ut plomben og sette inn en ny. Nå lurer jeg, som tidligere nevnt, om det _er_ vanlig med ubehag så lang tid etterpå. Jeg lurer også på om det å evt. ta ut og sette inn en ny plombe kan ødelegge tannen ytterligere. Burde jeg også vurdere å bytte tannlege? Og må den nye tannlegen da ha data'ene/røntgenbildene av tennene mine fra den gamle tannlegen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38526-vondt-i-plastfylling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Johannessen, Tannlege Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Slike smerter er desverre vanlig. Plasfyllinger trekker seg ørlite sammen etter at de blir laget og dette kan gi smertefulle spenninger i tannen. Dersom smerten vedvarer slik du beskriver bør fyllingen eventuelt skiftes. Ofte må pasientene gå noen tid med midlertidig fylling for å se tannen an. Årsaken kan også ligge i at tannen rett og slett har en betent nerve som følge av mange plomberinger over tid. Røntgenbildene er dine og de kan du ta med deg når du måtte ønske det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38526-vondt-i-plastfylling/#findComment-145804 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.