Gå til innhold

Å sykmelde seg fordi en er sliten

Anbefalte innlegg

Gjest Cinnamongirl

Hvorfor er det ikke "fint nok" å ha en butikkjobb feks?

Vet ikke? Har ikke sagt at jeg er enig i at det ikke er "fint nok".

Men har inntrykk av at flere og flere av lavtlønnede jobber nå blir overtatt av innvandrere - fordi nordmenn ikke vil ha dem lengre. Og jo flere innvandrere som blir feks bussjåfører, jo færre nordmann vil bli bussjåfører, fordi det ikke lengre er "fint nok". Osv.

Fortsetter under...

• Svar 179
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• trollemor;o)

24

• PieLill

13

• tonie

11

• tzatziki1365380058

9

Det er jeg enig i. Jeg kunne egentlig godt tenke meg et mer behagelig liv nå etter hvert. I en periode ihvertfall.

Men da ville jeg aldri ha fått en slik jobb jeg har i dag. Om jeg hadde hatt noen års deltid mener jeg.

Det hadde sikkert vært enklere om jeg var feks sykepleier eller lærer eller jobbet i butikk? Å ta noen år deltid mener jeg.

Jeg er altså også ganske "sliten" - sikker normalt når man har passert 40? Men er ikke typen som sykemelder seg for det om.

Jeg ser heller ikke bort fra at jeg kan tenke meg å jobbe redusert en gang - ikke nå - men kanskje senere. Men som deg tenker jeg at det vil være noe vi skal løse økonomisk i familien:)

Gjest germimate

Men har inntrykk av at flere og flere av lavtlønnede jobber nå blir overtatt av innvandrere - fordi nordmenn ikke vil ha dem lengre. Og jo flere innvandrere som blir feks bussjåfører, jo færre nordmann vil bli bussjåfører, fordi det ikke lengre er "fint nok". Osv.

Neida, jeg sa ikke at du var enig i det - jeg er bare nysgjerrig på hvorfor det er sånn og om du hadde noen tanker om det :)

De som jobbe 100%, men har noen ukers sykemelding i løpet av året, bidrer totalt sett som regel mer enn de som har kun 50% stilling.

Noen utnytter systemet.

Noen bruker sin arbeidsevne så mye de klarer, men må tidvis sykemeldes for å ikke bli varig ufør.

Enkelt å si man bør jobbe 50% om man har råd til det.

Det er mange andre ting man belaster samfunnet med uten og blunke. Hva koster f.eks. samlivsbrudd der det er barn inne i bildet? Hører sjeldent noen si at man får finne seg en samlivspartner man klarer og leve med eller ta regninga selv når det skjærer seg.

Kanskje de som bare jobber 50% ikke burde har rett til mer enn 50% dekning av barnehageplassen siden de ikke bidrar med mer enn 50% til samfunnet. Hvorfor skal de som jobber fullt betale til de som koser seg hjemme?

Kanskje de som pga samlivsbrudd og dårlig samarbeid om ungene, burde betale ekstra for merarbeidet dette påfører barnehage og skoler?

Hvorfor skal vinglepettere få begynne på den ene utdanningen etter den andre på skattebetalernes regning?

Dette er ikke ting jeg nødvendigvis mener. Men før man klager på sykefravær, burde man se litt på andre velferdsordninger også koster flesk.

Samfunnsøkonomisk kan det være mer lønnsomt å ha noen i 100% stilling, med et noe høyt sykefravær fremfor at de jobber redusert og/er delvis uføretrygdes.

I noen yrker er det dessuten svært vanskelig å finne deltidsstillinger.

mvh

Gjest melmøll

Jeg synes lavtlønnsarbeidere blir stigmatisert med de undersøkelsene som legges frem og at lavtlønnede spiser usunnt og trener mindre, barna deres har dårligere skoleprestasjoner og lavere utdanning, osv. Det gjør noe med folks holdninger til lavtlønnsarbeidere. selv om undersøøkelsene viser negativt utslag som gjennomsnitt gjelder det jo ikke alle.

Lønn og arbeidstider kan ha vel så mye å si som statusen til yrket.

Men det er sant at vi har et utdannings- og samfunnssystem som nedvurderer praktisk arbeid og blåser opp verdien av det teoretiserte.

mvh

Annonse

Gjest germimate

Jeg mener jo at om man er for syk til å jobbe fullt så bør man vel heller ha en delvis ufør? Ikke bare akseptere å gå ned i stilling uten noen kompensasjon?

Men snakker da selvfølgelig om sykdom. Ikke bare at man er sliten og vil ha et mer behagelig liv.

Tanken på at noen "utnytter systemet" skremmer meg litt.. hva skulle vi gjort dersom "kassa" til de som virkelig er syke og trenger u.t og sykepenger går tom til slutt fordi det er så mange som utnytter det - hva skal de som virkelig er syke leve av?

Jeg tenker iallefall sånn...

Gjest Cinnamongirl

Jeg synes lavtlønnsarbeidere blir stigmatisert med de undersøkelsene som legges frem og at lavtlønnede spiser usunnt og trener mindre, barna deres har dårligere skoleprestasjoner og lavere utdanning, osv. Det gjør noe med folks holdninger til lavtlønnsarbeidere. selv om undersøøkelsene viser negativt utslag som gjennomsnitt gjelder det jo ikke alle.

Akkurat - og det er på en måte slike undersøkelser som er med på å holde meg i 100% jobb...

Gjest Cinnamongirl

Men det er sant at vi har et utdannings- og samfunnssystem som nedvurderer praktisk arbeid og blåser opp verdien av det teoretiserte.

mvh

Ja stemmer - og det er synd for alle dem som kanskje ville ha trives bedre med et praktisk yrke enn å gå mange år på studier for å få et "finere" yrke.

Tenker også her på studenter som gir opp fordi studiet blir for tøft, psykiske problemer, ungdom som "Naver" osv osv.

Tror mange av dem hadde hatt godt av en praktisk jobb jeg.

Gjest germimate

mvh

Av og til så tenker jeg på renholdere og hvor viktig jobb de gjør. Det er noe med at for at de "på toppen" skal få gjort oppgavene sine, så må "bunnen" være ferdig, hvis du skjønner hva jeg mener.

Litt vanskelig å forklare.

Gjest germimate

''Jeg synes lavtlønnsarbeidere blir stigmatisert med de undersøkelsene som legges frem og at lavtlønnede spiser usunnt og trener mindre, barna deres har dårligere skoleprestasjoner og lavere utdanning, osv. Det gjør noe med folks holdninger til lavtlønnsarbeidere. ''

Enig.

Gjest melmøll

Akkurat - og det er på en måte slike undersøkelser som er med på å holde meg i 100% jobb...

Jeg ble så forbanna her i helgen da jeg sto og ventet på banen. De jobbet med å fornye stasjonen der og to barn med sine fedre sa: -se de som jobber der pappa. Pappa svarer at neida, høhø de jobber ikke, de bare hever lønn! Som om han selv aldri har tatt en prat med en kollega i arbeidstiden. Disse folka har jobbet hardt hele helgen, dag og natt med å fliselegge perrongen. Dårlige holdninger føres videre til neste generasjon.

''Og tro meg, det finnes altfor mange av disse....''

Jada, jeg vet at det dessverre er veldig mange som utnytter systemet.

Jeg fikk også slengt i trynet at jeg utnyttet systemet når jeg ble sykmeldt når datteren min var innlagt... Både av arbeidsgiver, kollegaer og venner... Det var ikke noe særlig ok. For jeg var så langt nede da, at jeg klarte ikke å jobbe en periode da

Jeg har full forståelse for at du ble sykemeldt da. De som ikke skjønner det har et problem! Hjelpes... skjønner godt at du var langt nede. Håper det går bra med henne nå!

Annonse

Jeg er delvis sykemeldt fordi jeg er sliten. Har vært det i en måned, og regner med at det tar en stund før jeg er klar for full jobb igjen.

Årsaken til at jeg er sliten er familiære ting med et barn som krever ekstra mye. Jeg har strukket strikken altfor langt i lang tid (flere år), og særlig nå i 2012. I løpet av de siste årene har vi prøvd ut det vi har kunnet av ulike hjelpetiltak - men situasjonen er ikke bedret.

Dette gav seg utslag i ekstremt liten konsentrasjon på jobben. Jeg klarte ikke å utføre arbeidsoppgavene mine tilfredsstillende, klarte ikke å levere innen fristene. Jeg har veldig lite overskudd til å takle uforutsette ting som kommer, både hjemme og på jobb, og jeg klarer i perioder ikke å være en god nok mor for barna mine.

Etter noen uker med lavere tempo, begynner jeg å kjenne at jeg får mer krefter til å jobbe når jeg er på jobb, og litt mer overskudd til å ta meg av barna hjemme. Sammen med psykologhjelp håper jeg på å komme tilbake for fullt om en tid.

Jeg har jobbet i 16 år, og aldri vært sykemeldt før, bortsett fra i forbindelse med et par operasjoner. Det er ikke noen drømmesituasjon å være sykemeldt fordi en er helt på bunnen av slitenhet og oppgitthet - verken på hjemmebane eller på jobben - men noen ganger er det nødvendig.

Hadde jeg ikke gått til legen og spurt om hjelp i september, og kanskje holdt ut til jul - hadde jeg trolig knekt helt sammen og ville måtte hatt 100% sykemelding lenge.

At noen utnytter systemet, er synd. Men å generalisere og si at det er tull og juks med sykemelding fordi en er sliten, er trangsynt og lite empatisk.

*liker*

Som en artig anekdote: For 10 år siden ble jeg påkjørt på sykkel på vei til jobb en mandag morgen. Havnet på akuttmottaket på Ullevål og gikk gjennom all verdens tester. Resultat: kraftig forslått, men ingen skader annet enn det. Jeg ble sykmeldt ut uken. Torsdag hadde jeg fått nok og gikk på jobb. Jeg sitter stort sett foran en skjerm hele dagen, noe jeg fint kan gjøre med noen blåmerker her og der. Ringte NAV og lurte på hva jeg skulle gjøre med papirene mine siden jeg gikk tilbake på jobb tidligere enn det det stod i sykmeldingspapirene fra legen på Ullevål. Det ble helt stille i andre enden av røret, den problemstillingen hadde de visstnok ALDRI vært ute for før.....

haha, kan tenke meg at det var nytt for de ja.

Gjest jobb mindre

Vi hadde nok hatt råd til at jeg gikk deltid - det har vært ganske hardt å gå fullt men nå begynner ungene å bli så store at det er bedre.

Pga at jeg har arbeidet fullt har jeg i dag en god jobb med god lønn.

Jeg mener ikke at mine barn på død og liv må jobbe fullt - jeg syns det egentlig er et altfor travelt liv. Men har selv følt at samfunnet har "krevd" det på en eller annen måte.

I tillegg var jeg skoleflink og ønsket å utnytte evnene mine.

Spørsmål jeg stiller meg:

Ønsker jeg å være i stand til å hjelpe ungene mine økonomisk når de blir større - JA å etablere seg i disse tider krever jo det. Slutter jeg å jobbe fullt vil vi nok ikke ha råd til det.

Ønsker jeg at barna mine skal ha foreldre med god økonomi - JA slik at vi kan gi dem de beste muligheter

Ønsker jeg å være et godt forbilde? - JA - på den måten at også jenter kan utnytte sine evner, ta høyere utdannelse osv. Men - som sagt - gjerne i et yrke der det er akseptert å gå deltid i noen år. (Det er det ikke i min bransje).

Interressante problemstillinger uansett.

Jeg har ikke en mann som tjener mye mer enn meg - hadde jeg hatt en vanvittig rik mann så hadde nok også jeg gått deltid.

Når ungene blir større? De må da kunne klare seg selv en gang de også? Jeg har stått på egen ben siden jeg var 19 år. Har ikke fått en krone omtrent av mine foreldre etter den alderen. Vi kan ikke føde på våre barn resten av livet. De må klare seg selv en gang de også.

De som jobbe 100%, men har noen ukers sykemelding i løpet av året, bidrer totalt sett som regel mer enn de som har kun 50% stilling.

Noen utnytter systemet.

Noen bruker sin arbeidsevne så mye de klarer, men må tidvis sykemeldes for å ikke bli varig ufør.

Enkelt å si man bør jobbe 50% om man har råd til det.

Det er mange andre ting man belaster samfunnet med uten og blunke. Hva koster f.eks. samlivsbrudd der det er barn inne i bildet? Hører sjeldent noen si at man får finne seg en samlivspartner man klarer og leve med eller ta regninga selv når det skjærer seg.

Kanskje de som bare jobber 50% ikke burde har rett til mer enn 50% dekning av barnehageplassen siden de ikke bidrar med mer enn 50% til samfunnet. Hvorfor skal de som jobber fullt betale til de som koser seg hjemme?

Kanskje de som pga samlivsbrudd og dårlig samarbeid om ungene, burde betale ekstra for merarbeidet dette påfører barnehage og skoler?

Hvorfor skal vinglepettere få begynne på den ene utdanningen etter den andre på skattebetalernes regning?

Dette er ikke ting jeg nødvendigvis mener. Men før man klager på sykefravær, burde man se litt på andre velferdsordninger også koster flesk.

Samfunnsøkonomisk kan det være mer lønnsomt å ha noen i 100% stilling, med et noe høyt sykefravær fremfor at de jobber redusert og/er delvis uføretrygdes.

I noen yrker er det dessuten svært vanskelig å finne deltidsstillinger.

mvh

hihi - helt enig med deg.

Gjest jobb mindre

Når ungene blir større? De må da kunne klare seg selv en gang de også? Jeg har stått på egen ben siden jeg var 19 år. Har ikke fått en krone omtrent av mine foreldre etter den alderen. Vi kan ikke føde på våre barn resten av livet. De må klare seg selv en gang de også.

Det barna trenger er jo heller voksne som har tid til de og som kan hjelpe de til å klare seg selv.

Jeg er 20% sykemeldt pga smerter i nakke og skuldre. Legen vil jegjobbe så mye som mulig. Ei arbeidskollega har vært 100%sykemeldt lenge pga hodepine. Sier hun klarer ikke å jobbe pluss å være der for barna så mye. Når jeg sa til legen at jeg hadde mere overskudd til barna no som jeg jobbet 80% sa han at det i seg selv ikke er grunn til sykemelding. Og at hans kone tar permisjon fra jobb for å være med barna. Greit nok det men det har ikke vi råd til.

Men det er feil å sykemelde seg for å få mer tid/overskudd til barna. Helt feil!

Hvis det er en grunn til at man er slikten da, feks begynnende kronisk sykdom?

Bør man gå ned i stilling da heller enn å holde ut så lenge man kan i 100% jobb?

Mange kvinner (for dette gjelder vel ikke menn?) som vil tape vanvittig mye penger i så fall...

Når en er sykemeldt år etter år etter år burde en finne en ny jobb, eller redusere stillingen sin. helt klart!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...