Gå til innhold

Alt for hyppige mellomblødninger

Anbefalte innlegg

Gjest littlemonster

Hei Mette. Jeg er en kvinne på 32 år, bruker ikke p-piller eller andre medisiner. I et fast forhold. Jeg har i flere år vært plaget av mellomblødninger. Vanligvis blør jeg (inkl. menstruasjonen) i 3-3,5 uker av en måned. Dvs at jeg kun har et par dager som er helt blødningsfrie. "Blødningene" kan variere fra friskt blod, til brunlig utflod (for det meste det) eller brunsvart, tykk utflod. Min fastlege har i disse årene satt med på ymse p-piller og minipiller uten resultat. Blødningene vedvarer uavhengig av om jeg går på p-pille eller ikke. Til sist har jeg blitt henvist til gynekolog. Gynekologen tok celleprøve, klamydia (og andre sykdommer som testes ved underlivsprøve) og prøve fra livmoren (tror iallfall det - den var meget smertefull). Hun tok også ultralyd og kikket på livmorhalsen med mikroskop. Hun anbefalte meg å forsøke "frysebehandling" med forklaring at noen livmorhalser blør lett og at dette kunne "herde" den (eller noe slikt). Til opplysning var alle prøvene fine/negative og hun kunne heller ikke se noe umiddelbart galt. Noen uker etterpå (1 måned og 1 uke siden) gjennomførte jeg frysebehandlingen hos gynekologen. I ukene etterpå hadde jeg rikelig med blank utflod (som hun nevnte at jeg ville få), til tider veldig illeluktende. Ca 2,5 uke etterpå fikk jeg menstruasjonen som ventet (den har alltid vært regelmessig). Problemet er bare at menstruasjonen liksom ikke gikk over, og mine "mellomblødninger" var tilbake - dog i en kraftigere variant enn jeg har vært vant til det siste året. Nå har jeg også fått en kraftig blødning (menstruasjonen? ligner veldig) 1,5 uke tidligere enn ventet. Jeg kjenner at jeg er litt frustrert, for jeg hadde virkelig håpet at denne frysebehandlingen skulle hjelpe. Med mine mellomblødninger, spesielt rundt eggløsning, kan jeg få svært sterke smerter. Jeg kan også få sterke smerter i forbindelse med menstruasjonen, men kan også oppleve smerter i resten av perioden. Høres dette normalt ut? Kan jeg håpe fremdeles at frysebehandlingen kommer til å hjelpe? Hvor lang tid bør jeg gi dette før jeg oppsøker gynekologen igjen? Er det noen alternativer? (p-piller fungerer ikke, som nevnt). Er det også vanlig at menstruasjonen plutselig kommer tidligere (hvis dette er menstruasjonen da... det kan jo være at den kommer neste uke også). Og hva kan disse mellomblødningene være? (noen sykdommer det ikke er testet for??)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385296-alt-for-hyppige-mellombl%C3%B8dninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tydeligvis den tilstand som betegnes ‘erythroplaki’ eller ‘ektopi’. Det er en helt godartet tilstand hvor slimhinnen som er inne i livmorhalsen vokser ut på overflaten. Denne slimhinnen er tynn og blodrik og sprekker lett (for eksempel ved samleie), og det gir blødning. Du er grundig undersøkt for andre tilstander som kunne gi blødning, som infeksjon og kreft. Gynekologen har forsøkt frysebehandling som ikke har hjulpet.

Til dine spørsmål:

• Beskrevne tilstand er en ‘normal-variasjon’, altså noe man ofte ser hos kvinner i fruktbar alder, spesielt hos de som bruker p-pille. Det har ingen hensikt å bytte p-pille merke.

• Hvis frysebehandlingen ikke har hjulpet etter et par måneder, er det usannsynlig at den vil hjelpe.

• Det har ingen vits å komme til gynekologen igjen, men din fastlege bør søke deg til sykehuspoliklinikk som kan tilby laserbehandling. Det kan hjelpe en stund, men det er tendens til at plagen kommer tilbake.

• Det kan være vanskelig å se hva som er mellomblødninger og hva som er uregelmessige menstruasjoner, du bør notere dine blødninger i en kalender med markering av svake-middels- sterke blødninger.

• Smerter har ikke sammenhang med erythroplakien, det kan ha andre årsaker, for eksempel den godartede tilstand endometriose (blodcyster på bukhinne eller eggstokk). Det kan du også ta opp med gynekologen. Tistanden kan bare påvises ved kikkhullsoperasjon (laparoskopi). P-pille kan for eksempel hjelpe. Men det behøver jo ikke å være denne tilstanden. Dette har ikke sammenhang med dine blødninger.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...