Gå til innhold

Kan man merke at man får diabetes?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tørste. At du drikker mye, tisser mye, og fremdeles er tørst.

I tillegg (når det virkelig er ille) så lukter pusten din aceton (neglelakksfjerner).

Hvis du har mistanke om dette så kom deg til legen for å få målt langtidsblodsukkeret (HbA1c) og fastende blodsukker.

Diabetes er en sykdom som du vil ha normal forventet levetid HVIS du har medisiner. Uten medisiner vil du miste nyrer, øyner og tær.

Med vennlig hilsen

I tillegg (når det virkelig er ille) så lukter pusten din aceton (neglelakksfjerner).

Hvis du har mistanke om dette så kom deg til legen for å få målt langtidsblodsukkeret (HbA1c) og fastende blodsukker.

Diabetes er en sykdom som du vil ha normal forventet levetid HVIS du har medisiner. Uten medisiner vil du miste nyrer, øyner og tær.

Med vennlig hilsen

Mister vel synet, ikke øynene?

Med vennlig hilsen

Har du diabetes?

Annonse

Ja, og umedisinert diabetes er en av hovedårsakene til amputasjoner osv.

Kom deg til legen, bli testet, og så vet du hva du har å forholde deg til. :-)

Med vennlig hilsen

Fastlegen min sa til meg at man vil ikke merke at man får diabetes. Enten så har men det eller ikke.

Fastlegen min sa til meg at man vil ikke merke at man får diabetes. Enten så har men det eller ikke.

Det er feil.

For det første er det en glidende overgang til Diabetes type 2, noen har det ikke, og noen har det, men en del er tvilstilfeller.

Videre, man kan selvsagt ha diabetes 2 (mild/tvil) uten å legge merke til det, men etterhvert som det progredierer så vil man merke sterk tørste og/eller at man "svimer av".

Med vennlig hilsen

Sukk, jeg blir så forb... når jeg hører slikt!

Jo, det er riktig at veldig mange går rundt med udiagnostisert diabetes type 2. Ikke fordi man ikke merker noe, men fordi det er en lavstatussykdom hos legene, og det testes dessverre ikke ofte nok blodsukker. Mange kjenner veldig godt at noe er galt med kroppen, men for type 2-diabetikere er det ikke nødvendigvis denne rivende tørsten eller hyppig tissing som er største problemet. Det er ofte mye mer diffust over mange år.

Slitenhet, uvelhet (særlig når man har spist noe søtt, uten at man klarer å sette det i sammenheng med maten/godteriet), generelt dårligere allmentilstand er symptomer som veldig sjelden fanges opp hos fastlegen.

Det er svært mange type 2-ere som først får diagnosen når de har fått et hjerteinfarkt og havner på sykehuset. Dessverre!

Det Sør beskriver er symptomer som passer godt på de som får type 1. De som får denne varianten vil bli svært syke om de går udiagnostisert over tid, og disse symptomene kobles fortere mot diabetes. Dessuten er hovedandelen av de som får type 1 under 25 år, men det er også de på 50 som får det.

Så om du mistenker at du kan ha diabetes, så må du sørge for å få testet deg. Nå er det snart verdens diabetesdag, 14. november, da vil det være mulig å måle blodsukkeret på veldig mange apotek i hele landet. Gjør det, den dagen er det helt gratis og du vil få svar på om du ligger innenfor normalen (4-8) på 5 sekunder.

Senskader for de to typene diabetes er ulike, men ingen av dem hører til i kategorien "hyggelige".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...