Gå til innhold

Forhold med uerfaren introvert, erfaringer?

Anbefalte innlegg

Gjest tålmodighetsprøve80

Jeg har møtt en mann gjennom jobb, og har det på mange måter godt med han. Problemet er at han både har lite erfaring med damer og er veldig innadvendt. For eksempel gir han meg aldri komplimenter, så jeg aner ikke hva han synes om meg. Han får ikke til å snakke om følelser heller, så jeg får aldri bekreftet det jeg håper han føler for meg. Som om ikke det var nok, liker han ikke å ha noe særlig kontakt de dagene vi ikke møtes, og jeg er en del ute og reiser, dvs. mange dager går jeg og lengter etter å ha noen å snakke med og noen som bryr seg, men han styrer med seg og sitt.

For meg er det å gi hverandre komplimenter og være åpne om hvilke følelser man har for hverandre en betydelig del av et forhold, og uten det forsvinner mine egne følelser i stor grad, og jeg føler meg utrygg. Jeg har forsøkt å få han til å åpne seg opp, men kanskje på feil måte? Han er åpen om at han er veldig uerfaren med damer og ber meg være litt tålmodig, og vil ikke gi slipp på meg.

Hva er DOL-folkets erfaringer mht forbedringspotensiale / fremtidsutsikter i slike tilfeller? Er det håp, eller er vi for forskjellige på viktige områder?

Fortsetter under...

Gjest sosionauten

Å forvente at en annen person i stor grad skal endre personlighet og væremåte er ofte urealistisk. Uansett motivasjon, og uansett dine egenskaper som samtalepartner og eventuelle terapeutiske ferdigheter. Tenk med deg selv hvor vanskelig du har for å endre egne uvaner, atferd, tanker og personlighetstrekk..

MÅ du ha all bekreftelse fra denne mannen? Eller kan du få det annet steds fra? Fra deg selv? Fra omverdenen ellers?

Kan du være konkret på hva du ønsker fra han?

Kanskje har du truffet gullfuglen.. Du har funnet en snill og trofast mann og kanskje du skal sette pris på nettopp det og ikke ønske deg noe annet? :)

Jeg har også en sånn kjærest. :o) Komplementer? Glem det. Snakk om følelser? Nope, kun hvis jeg drar det i gang, men ordene flommer ikke ut av ham da heller.

Det andre året vi var sammen (det første var vi jo så forelsket at han nok var mer "løsmunnet") slet jeg litt med dette skal jeg innrømme. Men etter noen samtaler om det så har jeg innsett at det er bare sånn han er og at han har andre måter å vise at han elsker meg på. :o) Men jeg erter ham fremdeles med av og til å spørre om "er det noen endring eller?" etter at han lovte å si fra om det ble noen endring i hva han føler for meg - å si at han elsker meg er vanskelig nemlig. :o)

Gjest tålmodighetsprøve80

Å forvente at en annen person i stor grad skal endre personlighet og væremåte er ofte urealistisk. Uansett motivasjon, og uansett dine egenskaper som samtalepartner og eventuelle terapeutiske ferdigheter. Tenk med deg selv hvor vanskelig du har for å endre egne uvaner, atferd, tanker og personlighetstrekk..

MÅ du ha all bekreftelse fra denne mannen? Eller kan du få det annet steds fra? Fra deg selv? Fra omverdenen ellers?

Kan du være konkret på hva du ønsker fra han?

Kanskje har du truffet gullfuglen.. Du har funnet en snill og trofast mann og kanskje du skal sette pris på nettopp det og ikke ønske deg noe annet? :)

Jeg har tenkt mye på dette, og ja, jeg kan få mange behov dekket andre steder. Et par ting må derimot være på plass. Hvis han elsker meg så må han si og vise det etter hvert slik at jeg ikke lenger er i tvil, uansett hvor skummelt det måtte være for han. Jeg må også merke at han ser meg når jeg har pyntet meg for han. Det hadde i tillegg vært en stor fordel for min tenning om jeg kan høre at han nyter det og liker det han ser. Uten at dette er på plass kommer usikkerheter bare til å vokse og ta overhånd. Da vil jeg ikke føle at han virkelig vil ha meg, uansett hvor trofast han er.

Jeg har også en sånn kjærest. :o) Komplementer? Glem det. Snakk om følelser? Nope, kun hvis jeg drar det i gang, men ordene flommer ikke ut av ham da heller.

Det andre året vi var sammen (det første var vi jo så forelsket at han nok var mer "løsmunnet") slet jeg litt med dette skal jeg innrømme. Men etter noen samtaler om det så har jeg innsett at det er bare sånn han er og at han har andre måter å vise at han elsker meg på. :o) Men jeg erter ham fremdeles med av og til å spørre om "er det noen endring eller?" etter at han lovte å si fra om det ble noen endring i hva han føler for meg - å si at han elsker meg er vanskelig nemlig. :o)

''Men jeg erter ham fremdeles med av og til å spørre om "er det noen endring eller?" etter at han lovte å si fra om det ble noen endring i hva han føler for meg - å si at han elsker meg er vanskelig nemlig. :o)''

Må le litt. Minner meg om det ex mannen min sa til par terapeuten vår. Jeg har jo sagt at jeg elsker henne, og har jeg sagt det, gjelder det til jeg sier noe annet. Og ja, det var sikkert 10 år tidligere han sa det:-)

Og når terapeuten påpekte at han var en mann av få ord, sa han bastant. Ja hun får høre etter, jeg sier det bare en gang og da regner jeg med at hun har hørt det. Ler... ja nå kan jeg le av det.

Leser at kjæresten din har andre egenskaper som veier opp, noe min ex mann manglet. Iallfall i forhold til meg.

Han har det godt i dag, med ny samboer som ikke trenger så mye som jeg gjør.

''Men jeg erter ham fremdeles med av og til å spørre om "er det noen endring eller?" etter at han lovte å si fra om det ble noen endring i hva han føler for meg - å si at han elsker meg er vanskelig nemlig. :o)''

Må le litt. Minner meg om det ex mannen min sa til par terapeuten vår. Jeg har jo sagt at jeg elsker henne, og har jeg sagt det, gjelder det til jeg sier noe annet. Og ja, det var sikkert 10 år tidligere han sa det:-)

Og når terapeuten påpekte at han var en mann av få ord, sa han bastant. Ja hun får høre etter, jeg sier det bare en gang og da regner jeg med at hun har hørt det. Ler... ja nå kan jeg le av det.

Leser at kjæresten din har andre egenskaper som veier opp, noe min ex mann manglet. Iallfall i forhold til meg.

Han har det godt i dag, med ny samboer som ikke trenger så mye som jeg gjør.

''Leser at kjæresten din har andre egenskaper som veier opp, noe min ex mann manglet. Iallfall i forhold til meg''

Det har han så absolutt og vi har det utrolig godt sammen. :o)

Annonse

Som en erfaren introvert er jeg dessverre litt pessimistisk på deres vegne.

Introversjon (og ekstroverjson) er hardkodet personlighet, og ikke så lett å endre. Jeg tror du kommer til å slite deg ut i evige forsøk på å få hans oppmerksomhet. Tilsvarende vil han bli sliten og lei av å ikke klare å leve opp til dine ønsker og drømmer om mer kontakt og stimulans.

''Hvis han elsker meg så må han si og vise det etter hvert slik at jeg ikke lenger er i tvil, uansett hvor skummelt det måtte være for han. Jeg må også merke at han ser meg når jeg har pyntet meg for han...''

Du virker temmelig fastlåst på hvordan man skal vise følelser. Har du forsøkt å legge merke til hvordan han viser at han er glad i deg i stedet for å henge deg opp i det som for deg korrekt ordbruk?

Noen snakker i handling og små ord. Det gjør dem ikke mindre oppriktige, snarere tvert imot.

Hvordan tror du det er for ham om han stadig opplever at du underkjenner hans måte å vise følelser på?

Virker som du krever en forandring av hans grunnleggende personlighet. Forhold som fordrer slikt er sjeldent liv laga. Det beste er å belage seg på at han er slik han er, eller droppe hele prosjektet.

mvh

Hei!

Hvis du er utålmodig bør du ikke tenke mer på forholdet,

men hvis du er tålmodig kan jo det hele gå bra :-)

Selv levde min mann i mange år med meg,. jeg viste ikke at et forhold/ekteskap innebærer å gi komplimenter/ stille merkelige spørsmål om det opplagte osv...

Etter at jeg fikk vite dette, endret jeg på det, jeg skrev det opp i min agenda, først i en bok, nå på min iphone, det kommer en liten varsling der, "si jeg elsker deg", men nå husker jeg det bedre.

Jeg forstår meg lite/ingenting på romantikk, dette måtte også forklares av min psykiater i detalj, når jeg forstod systemet innrettet jeg meg så etter det. Jeg vil ikke si jeg forstår det, men noen ting bare gjør man når man vet man skal det for sin kjære.

Kanskje trenger din venn en innføring/oppskrift på hvordan det hele skal være for deg/evt er i et forhold. Jeg vet jo ikke, jeg har selv en form for autisme, det gjorde meg til tider og gjør fortsatt at jeg rett og slett ikke vet hva min mann vil/forventer/krever osv alt for å ha det bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...