Gå til innhold

Lokalt lønnsoppgjør

Anbefalte innlegg

Gjest begrunnelse?

Jobber i en kommunal bedrift, og resultatet av det lokale lønnsoppgjøret er klart. Det jeg stusser på, er at uansett resultat har de som har fått lønnspålegg fått det samme likelydende brevet. Der står det kort og greit at etter det sentrale oppgjøret var lønna sånn og slik, og etter det lokale får man et tillegg på x antall kroner.

Når noen blir tilgodesett med kroner 0, noen med et par tusen og andre med det mangedobbelte, skal ikke arbeidsgiver kunne vise til bakgrunnen for vedtaket? Det er ingen som har fått vite hvilke kriterier som er lagt til grunn, enten man er blitt tilgodesett eller ikke.

Eksempel: To av mine kolleger har samme utdanning, lik ansiennitet og lik stillingsbeskrivelse. Den ene har fått åtte ganger mer enn den andre. Ingen av dem har fått vite begrunnelsen for dette.

Er dette normal praksis? Er denne praksisen hjemlet i noe lovverk? Går det an å kreve å få vite hva ledelsen har tatt utgangspunkt i når "pengesekken" ble fordelt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385411-lokalt-l%C3%B8nnsoppgj%C3%B8r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan være flere grunner for dette. Noen kan ha søkt om å få av potten og grunngitt dette. Andre kan ha bedt sine tillitsvalgte om å forhandle for seg. Følgelig blir den som hverken søker eller er organisert sittende med lite/ingenting.

I min bedrift blir vi kalt inn til lønnssamtale og forklart hvorfor det er gjort slik og sånn i år. Veldig ok synes jeg.

Jeg er nestleder i min fagorganisasjon, og de lokal forhandlingene jobber vi knallhardt for å få hevet lønna for våre medlemmer. Derfor fikk de noen få prosent mer enn de som ikke gjorde noe. Andre har sikkert fått opp lønna på grunn av skjevheter fra før etc. Lønn er personlig, -noen bidrar også mer enn andre, og det skal synes i lønnsposen.

Annonse

Gjest begrunnelse?

Jeg er nestleder i min fagorganisasjon, og de lokal forhandlingene jobber vi knallhardt for å få hevet lønna for våre medlemmer. Derfor fikk de noen få prosent mer enn de som ikke gjorde noe. Andre har sikkert fått opp lønna på grunn av skjevheter fra før etc. Lønn er personlig, -noen bidrar også mer enn andre, og det skal synes i lønnsposen.

''Lønn er personlig, -noen bidrar også mer enn andre, og det skal synes i lønnsposen.''

Det kan jeg være enig i, men burde ikke de det gjelder få vite hva de belønnes for?

Gjest begrunnelse?

Kan være flere grunner for dette. Noen kan ha søkt om å få av potten og grunngitt dette. Andre kan ha bedt sine tillitsvalgte om å forhandle for seg. Følgelig blir den som hverken søker eller er organisert sittende med lite/ingenting.

Jeg har ikke oversikt over hvem av kollegene mine som evt. har søkt om lønnsøkning, men jeg vet konkret at den som fikk mest av de to i eksempelet jeg kom med, ikke har gjort det. H*n ble meget overrasket over resultatet.

De fleste på min arbeidsplass er medlemmer av samme organisasjon, også begge de to i eksempelet.

Det er vanlig å få en begrunnelse når man får lønnsbrevet, evt. en lønnssamtale. Hvis man ikke får det, kan man jo evt. be om det. Men arbeidsgiver har rett til, og ofte plikt til, å gi lønn etter individuelle kriterier. Dvs. at ikke bare utdanning, ansiennitet og stilling spiller inn, men arbeidsinnsats, produktivitet, ansvar m.m. I stat og kommune er systemet gjerne litt mer rigid enn i det private, men jeg tror likevel den lokale potten kan deles ut individuelt. Men begrunnelse bør man få!

Gjest begrunnelse?

Jeg synes også dette høres merkelig ut. Rart av en bedrift å gjøre slik, særlig uten å gi noen begrunnelse til de ansatte. Sånt kan da umulig skape et godt arbeidsmiljø.

Stemningen har ikke vært den beste, nei. Mange er både skuffet og opplever dette som forskjellsbehandling.

Jeg for min del har ikke søkt om lønnsøkning, og ble overrasket over at jeg i det hele tatt fikk noe. Samtidig lurer jeg på hva som ligger til grunn både for lønnsøkninga mi og ikke minst størrelsen på den.

Gjest begrunnelse?

Det høres merkelig ut, dette hadde jeg nok tatt opp og bedt om en forklaring på.

Kan jeg be den tillitsvalgte om å ta det opp med ledelsen? Syns det er litt ugreit å gjøre det selv, det hviskes jo allerede om betydningen av "trynefaktor" her på jobben...

''-noen bidrar også mer enn andre, og det skal synes i lønnsposen''

Samtidig er det vel få ting som gir grobunn for mer misnøye, misunnelse og sinne blandt arbeidstagkrene enn åpenlys forskjellsbehandling.

Da har jeg mer sans for den ordningen mange private bedrifter bruker, hvor lønn er hemmelig og en sak mellom ledelsen og hver enkett arbeidstaker gjennom personlige forhandlinger.

Jeg har ikke oversikt over hvem av kollegene mine som evt. har søkt om lønnsøkning, men jeg vet konkret at den som fikk mest av de to i eksempelet jeg kom med, ikke har gjort det. H*n ble meget overrasket over resultatet.

De fleste på min arbeidsplass er medlemmer av samme organisasjon, også begge de to i eksempelet.

''H*n ble meget overrasket over resultatet.''

Det _ kan_være skuespill. Men da har jo uansett den tillitsvalgte som har forhandlet på vegne av flere svaret på det dere lurer på.

Annonse

Samtidig er det vel få ting som gir grobunn for mer misnøye, misunnelse og sinne blandt arbeidstagkrene enn åpenlys forskjellsbehandling.

Da har jeg mer sans for den ordningen mange private bedrifter bruker, hvor lønn er hemmelig og en sak mellom ledelsen og hver enkett arbeidstaker gjennom personlige forhandlinger.

Helt enig :)

Hos oss (skole) ble man enige om hvilke kriterier som skulle ligge til grunn for lønnsøkning under det lokale oppgjøret. Det kunne f.eks. være at lederen for spes.ped.teamet skulle få mer, at kontaktlærere som hadde ekstra mange spesialelever skulle få mer, de over 60 som fikk lite under lønnsoppgjøret skulle få mer etc. Vi hadde faste kriterier slik at ingen skulle tro at det handla om trynefaktor. Veldig greit synes jeg :)

Gjest Juniana

"Lønn er personlig"

Ikke i følge politikerne/skatteetaten...

Gjest Juniana

Det kan være at vedkommende som har fått høyere lønnsøkning, har hatt en privat lønnsforhandling med styrer/leder. Om de blir enige om høyere lønn, blir de ofte bedt om å ikke snakke om dette med sine kolleger.

Høres ut på grensen til hva som er lovlig i det offentlige, men det er faktisk lov. Jeg har selv jobbet i kommunen i 12 år og vet at dette forekommer.

Når det er sagt, så synes jeg at vi som jobber i det offentlige burde bli mye flinkere til privat lønnsforhandling. Det handler om å vise hva du er god for og hva du er verdt!

Gjest Juniana

''Da har jeg mer sans for den ordningen mange private bedrifter bruker, hvor lønn er hemmelig og en sak mellom ledelsen og hver enkett arbeidstaker gjennom personlige forhandlinger.''

Helt enig! Derfor er det gale at alle kan gå inn å sjekke lønnen din hos skatteetaten!

Gjest Juniana

''Eksempel: To av mine kolleger har samme utdanning, lik ansiennitet og lik stillingsbeskrivelse. Den ene har fått åtte ganger mer enn den andre. Ingen av dem har fått vite begrunnelsen for dette.''

Tipper hun som hr fått mest lønnsøkning vet godt hvorfor hun har fått mer, men vil ikke si det. og det har hun rett til. Lønn er en privat ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...