Gå til innhold

Hvem er den urimelige

Anbefalte innlegg

Gjest Par i krig

Hei,

Vi er et par som desverre har brukt denne fine dagen til å krangle.

Hennes historie:

Svigermor inviterer til østers, god mat og mye god drikke. Hun har fått høre gjennom svigermor at mann må være med å åpne østersene. Ellers blir hun fortalt av mann at svigermor har bestilt østers til kommende helg. Ingen invitasjon, ingen spørsmål om hun har lyst eller om det passer.

Hun og mann har en unge på 2 år sammen. Festen skal være klokka 19.00. Det kommer andre gjester også, men dette er par med voksne barn.

Hun får beskjed om å hvertfall prøve å gi litt på festen. Være tilstede og være hyggelig.

Siden de ikke har mulighet for barnevakt, noe alle vet, så kommer de med barn klokka 19.00. Hun lar være å drikke alkohol, da hun er imot alkohol rundt barn, men respekerer at de andre drikker.

Klarer å pine barnet til å være våkent frem til all mat er servert. Takker da for seg fordi ungen er overtrett. Noe som fører til at det tar to timer å få ungen i seng. Velger derfmed å sitte hjemme alene, fremfor å ta turen over tunet med babycall i lomma.

Hans historie.

Mamma skal holde fest med naboer og venner. Artige folk, som vi ikke treffer for ofte og det er da nesten en selvfølge at vi stiller på fest når de kommer. Har jo gjort dette i alle år. Og mamma klarer ikke åpne østers uten min hjelp.

Merker at kone i hus ikke er all verdens begeistret for opplegget. Noe hun så og si aldri er når det gjelder fest eller invitasjoner fra mine foreldre.

Tilbyr meg å legge ungen. Vet kone ikke er begeistret for alkohol og barn, men jeg kan fint legge barnet etter et glass resevin, ei øl og et glass champagne. Hun sier hun kan legge. For husfredens skyld lar jeg henne gjøre dette, selv om jeg vet at hun ikke kommer tilbake på festen.

Synes dette er uhøflig av henne overfor mine foreldre og resten av gjestene.

Hvem av oss er den urimelige og vanskelige?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385412-hvem-er-den-urimelige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

25

• Somebodysfool

12

• Lillemus

8

• Mammantil3

6

Gjest sangsol

Ingen mulighet for barnevakt er et viktig poeng her, og at en av foreldrene da må være tilgjengelig og aller helst mest mulig edru om det skulle skje noe (feks falsk krupp på natta, som kunne krevd rask kjøring til legevakt).

Så er spørsmålet om legging. Når sover barnet vanligvis? På voksenfest er det "forstyrrende" med små-barn. Kunne barnet sovet i et rom på fest-lokalet- da med baby call og en edru forelder?

Nå ble barnet med, og dere var alle der inntil tiden var inne for å legge barnet. Mor fulgte barnet hjem, og la det. Selvsagt forlater hun ikke barnet alene.

Synes dere begge lager storm i vannglass.

Mor har gitt - med å stille opp, noe som egentlig er helt selvsagt å gjøre. Far har gitt- med å la henne legge for husfredens skyld.

Far får kose seg på festen, slik han ville. Mor gikk hjem da barnet ble trøtt. Forstår ikke helt hvorfor det er uhøflig ovenfor de andre VOKSNE gjestene- som faktisk har barn og vet hva dette dreier seg om?

Med mindre din mor har fester støtt og stadig, og det alltid er barnets mor som må sitte alene hjemme med ungen, synes jeg ikke hun trengte å lage en krangel ut av dette. Høres ut som hun helst vil være hjemme uansett, og problemet er vel mest at hun må bli igjen alene. Det overlever hun fint hvis det bare er snakk om en gang iblant. Men, hvis du har det med å dra ofte ut for å more deg mens hun sitter hjemme alene, ja da skjønner jeg at hun er muggen.

Gi hverandre klem nå. Peace and love!:)

Med mindre din mor har fester støtt og stadig, og det alltid er barnets mor som må sitte alene hjemme med ungen, synes jeg ikke hun trengte å lage en krangel ut av dette. Høres ut som hun helst vil være hjemme uansett, og problemet er vel mest at hun må bli igjen alene. Det overlever hun fint hvis det bare er snakk om en gang iblant. Men, hvis du har det med å dra ofte ut for å more deg mens hun sitter hjemme alene, ja da skjønner jeg at hun er muggen.

Gi hverandre klem nå. Peace and love!:)

Jeg fikk samme inntrykk som deg - at mor i utgangspunktet ikke har lyst til å dra til svigermor og da skjønner jeg ikke hvorfor hun surner i utgangspunktet.

Det ligger nok mer bak her, tror jeg.

Jeg fikk samme inntrykk som deg - at mor i utgangspunktet ikke har lyst til å dra til svigermor og da skjønner jeg ikke hvorfor hun surner i utgangspunktet.

Det ligger nok mer bak her, tror jeg.

Ja, det virker sånn. Så hvorfor er barnemor muggen? Lever hun for tett innpå svigermonsteret, er hun sur fordi han "velger" sin mor og ikke henne, eller er han en partyprins som ikke vil være hjemme hos sine nærmeste i helgene? Eller kanskje noe helt annet? Interessant, interessant. Dette må vi til bunns i!:)

Annonse

Gjest En flik

Jeg tror dette bare er en del av en større historie. Hvis det bare handlet om akkurat dette, så ville man vel bare lagt toåringen på farmors rom, alle hadde spist og kost seg, og båret / trillet en sovende toåring hjem ettepå, rett over tunet. Eller latt han sove over der.

Jeg var ikke alltid så flink til å ta ting lettvint med førstemann jeg heller, det tenkte jeg mye på når nr to og tre kom, hvor mye vi egentlig burde vært med på når vi bare hadde en, og kunne latt han sove i en vogn eller reiseseng og vi kunne vært mer sosiale sammen.

Og ja, jeg vet at noen er mindre lettlagte, og må ha rutiner, men hos farmor, som er nabo, så må det være greit.

Med mindre det ligger mye mer bak.

Gjest Par i krig

Ingen mulighet for barnevakt er et viktig poeng her, og at en av foreldrene da må være tilgjengelig og aller helst mest mulig edru om det skulle skje noe (feks falsk krupp på natta, som kunne krevd rask kjøring til legevakt).

Så er spørsmålet om legging. Når sover barnet vanligvis? På voksenfest er det "forstyrrende" med små-barn. Kunne barnet sovet i et rom på fest-lokalet- da med baby call og en edru forelder?

Nå ble barnet med, og dere var alle der inntil tiden var inne for å legge barnet. Mor fulgte barnet hjem, og la det. Selvsagt forlater hun ikke barnet alene.

Synes dere begge lager storm i vannglass.

Mor har gitt - med å stille opp, noe som egentlig er helt selvsagt å gjøre. Far har gitt- med å la henne legge for husfredens skyld.

Far får kose seg på festen, slik han ville. Mor gikk hjem da barnet ble trøtt. Forstår ikke helt hvorfor det er uhøflig ovenfor de andre VOKSNE gjestene- som faktisk har barn og vet hva dette dreier seg om?

Hennes svar:

Er nok storm i vannglass, men stormen kommer av uenigheter genrelt og da ble dette dråpen som fikk det til å renne over.

Problemet med en to-åring, fremfor en baby for er vaner og rutiner rundt legging.

Jeg føler som du sier at begge stilte opp på sin måte, men at han forlanger for mye i forhold til meg når det gjelder å stille opp. Han ville blitt fornærmet om gjester gikk tidlig. Jeg sier at det er barnet som styrer dette. Kvelden før hadde vi gjester. Disse har en baby, dermed fikk de bestemme både tidspunkt de ville komme på og til dels mat, med tanke på amming. Ble ikke fornærmet over at de dro litt tidligere enn de pleier, da det var helt naturlig å dra da i forhold til amming og nattastell for baby.

Gjest Par i krig

Jeg tror dette bare er en del av en større historie. Hvis det bare handlet om akkurat dette, så ville man vel bare lagt toåringen på farmors rom, alle hadde spist og kost seg, og båret / trillet en sovende toåring hjem ettepå, rett over tunet. Eller latt han sove over der.

Jeg var ikke alltid så flink til å ta ting lettvint med førstemann jeg heller, det tenkte jeg mye på når nr to og tre kom, hvor mye vi egentlig burde vært med på når vi bare hadde en, og kunne latt han sove i en vogn eller reiseseng og vi kunne vært mer sosiale sammen.

Og ja, jeg vet at noen er mindre lettlagte, og må ha rutiner, men hos farmor, som er nabo, så må det være greit.

Med mindre det ligger mye mer bak.

Hennes svar:

Du har rett i at det ligger mer bak. Var dråpen som fikk begeret til å renne over.

Ellers så er ikke toåringen like lett å legge som han var som baby.

Men å bli fortalt at jeg har fornærmet de andre gjestene og vertskapet, ser jeg ingen grunn til.

La meg spørre, (av egen erfaring med slike følelser) dette med mammaens tanker om barn og alkohol.

Her har det i alle år vært slik at jeg har vært den som må være edru pga barna. Fordi han (faren) er komplett betong i skallen og ute av stand til å sette seg inn i flere ting. Det at man ikke kan kjøre bil med to glass champagne innabords. Og tanken på at dersom noe skjer, slik at man må kjøre bil er så slitsom, at det å ta et glass bare er å plage seg selv. At hans ide om to glass champagne i virkeligheten er halvsnytt og snøvl.

Nå har jeg en lang bakgrunnshistorie ang alkohol og er derfor litt sær. Men dersom det faktisk er slik, at din frue mener at barn og alkohol ikke hører sammen, i den grad at det SKAL være en edru person tilstede. Ikke bare halvsnytte folk i nabohuset. Og at denne jobben konsekvent faller på henne selv. Fordi alle himler på øynene og mener hun er kjip, kjedelig og nevrotisk (himle med øynene til saken)

Så har jeg full forståelse for at hun blir furt. For da får hun aldri muligheten til å slappe av selv. Da deler ikke du ansvaret med henne men legger alt på henne med begrunnelse at hun er hysterisk.

Kan dette ha noe for seg?

Gjest Par i krig

Ja, det virker sånn. Så hvorfor er barnemor muggen? Lever hun for tett innpå svigermonsteret, er hun sur fordi han "velger" sin mor og ikke henne, eller er han en partyprins som ikke vil være hjemme hos sine nærmeste i helgene? Eller kanskje noe helt annet? Interessant, interessant. Dette må vi til bunns i!:)

Hennes svar.

:-)

Ligger mer bak ja.

Også svigermonsteret. Når jeg sier at man går over tunet for å komme hjem, så sier det seg selv at det kan bli tett til tider.

Svigermor er ei frisk dame som holder mange fester. Men vi blir ikke invitert hver gang.

Partyprins er han ikke, men helt ærlig husker jeg ikke sist vi var hjemme sammen ei helg. Han reiser i jobb, reiser med hobby og tar en og annen tur på hytta med kamerater. Men for meg var ikke dette et problem denne helga.

For meg var det et problem å bli fortalt at jeg skulle stille opp, uten å bli spurt om det passet eller ikke.

Akkurat denne festen har svigermor holdt hvertfall tre ganger tidligere mens jeg har bodd her.

Første gang gikk jeg gravid. Valgte å ikke gå, da rå østers, rått hjortekjøtt og alkohol ikke er å anbefale gravide å spise å drikke. Da er det lettere å sitte hjemme alene, enn å sitte sammen med en gjeng å føle seg alene.

Andre gang hun inviterte, inviterte hun i min jobbehelg. Altså jeg jobbet 12 timers vakter. Festen begynte før jeg kom hjem, og igjen, det er ikke så gøy å komme på en fest som allerede er igang og man må forlate tidlig fordi man skal på jobb igjen tidlig neste morgen.

Gjest Par i krig

La meg spørre, (av egen erfaring med slike følelser) dette med mammaens tanker om barn og alkohol.

Her har det i alle år vært slik at jeg har vært den som må være edru pga barna. Fordi han (faren) er komplett betong i skallen og ute av stand til å sette seg inn i flere ting. Det at man ikke kan kjøre bil med to glass champagne innabords. Og tanken på at dersom noe skjer, slik at man må kjøre bil er så slitsom, at det å ta et glass bare er å plage seg selv. At hans ide om to glass champagne i virkeligheten er halvsnytt og snøvl.

Nå har jeg en lang bakgrunnshistorie ang alkohol og er derfor litt sær. Men dersom det faktisk er slik, at din frue mener at barn og alkohol ikke hører sammen, i den grad at det SKAL være en edru person tilstede. Ikke bare halvsnytte folk i nabohuset. Og at denne jobben konsekvent faller på henne selv. Fordi alle himler på øynene og mener hun er kjip, kjedelig og nevrotisk (himle med øynene til saken)

Så har jeg full forståelse for at hun blir furt. For da får hun aldri muligheten til å slappe av selv. Da deler ikke du ansvaret med henne men legger alt på henne med begrunnelse at hun er hysterisk.

Kan dette ha noe for seg?

Hennes svar

Siden jeg sitter med pc'en akkurat nå, svarer jeg.

Forhistorien min kan nok være litt lik din. Hvertfall kommer jeg fra en familie med alkoholikere. Og vi har hatt mange runder på akkurat dette. Han sier han ser hva jeg sier, men for eksempel da vi var på hyttetur med venner mens gutten var baby og jeg sa at jeg ville kose meg med et glass vin den ene kvelden, smuglet han med seg et par øl i veska da han skulle ut å fiske... Altså ble det ikke vin på meg den kvelden likevel.

Dette har ført til at jeg er den som holder meg edru på fester, kosekvelder med venner når det er alkohol i bildet. Har blitt vant med det nå og murrer ikke på dette.

Mitt problem er vel heller at han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.

Annonse

Hennes svar

Forhistorien min kan nok være litt lik din. Hvertfall kommer jeg fra en familie med alkoholikere. Og vi har hatt mange runder på akkurat dette. Han sier han ser hva jeg sier, men for eksempel da vi var på hyttetur med venner mens gutten var baby og jeg sa at jeg ville kose meg med et glass vin den ene kvelden, smuglet han med seg et par øl i veska da han skulle ut å fiske... Altså ble det ikke vin på meg den kvelden likevel.

Dette har ført til at jeg er den som holder meg edru på fester, kosekvelder med venner når det er alkohol i bildet. Har blitt vant med det nå og murrer ikke på dette.

Mitt problem er vel heller at han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.

''Mitt problem er vel heller at han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.''

Det er ikke ditt problem, det er hans problem dersom han virkelig synes det. Jeg hadde heller ikke forlatt et barn i søvn. Men vet aldri om det oppstår en ulmebrann eller noe annet som han ikke hører via babycallen.

Gjest Elextra

Hennes svar:

Fordi en toåring kan være vanskeligere å legge enn en baby for eksempel. Brukte to timer etter at vi var kommet hjem.

''Fordi en toåring kan være vanskeligere å legge enn en baby for eksempel. Brukte to timer etter at vi var kommet hjem.

''

Men du sa jo dette var fordi barnet var overtrøtt. Om barnet sov i samme hus kunne det vel legges tidligere, slik at sovnet før det var overtrøtt, og foreldrene også fikk mer ro til å hygge seg i selskapet.

Uansett om mor skulle ha med barnet hjem, skjønner jeg ikke hvem hun er snill mot ved å holde barnet ved bordet til det er overtrøtt.

Gjest Par i krig

''Fordi en toåring kan være vanskeligere å legge enn en baby for eksempel. Brukte to timer etter at vi var kommet hjem.

''

Men du sa jo dette var fordi barnet var overtrøtt. Om barnet sov i samme hus kunne det vel legges tidligere, slik at sovnet før det var overtrøtt, og foreldrene også fikk mer ro til å hygge seg i selskapet.

Uansett om mor skulle ha med barnet hjem, skjønner jeg ikke hvem hun er snill mot ved å holde barnet ved bordet til det er overtrøtt.

Hennes svar

Siden jeg hadde blitt fortalt at jeg skulle stille, valgte jeg å stille og holde barne våkent lenge nok.

Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.

Gjest Elextra

Hennes svar

''Mitt problem er vel heller at han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.

''

Jeg synes du stilte opp, og at han ikke har noen grunn til å bli sur for at du ikke kom tilbake til festen. Men jeg synes heller ikke du har noen ord til å surne fordi han f.eks. ikke dro hjem sammen med deg.

Vi har et annet syn på alkohol. Helt fra barna var små har vi drukket litt begge to også når barna er hjemme eller vi er borte med barna (med mindre en kjører). Drikker oss selvfølgelig ikke fulle med barna, men har altså ingen politikk på at en av oss skal være helt edrue i tilfelle det skulle skje noe.

Gjest Elextra

Hennes svar

Siden jeg hadde blitt fortalt at jeg skulle stille, valgte jeg å stille og holde barne våkent lenge nok.

Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.

''Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.

''

Litt for mange småbarnsforeldre forventer at andre planlegger måltider etc. som passer for deres barn. Når dette tydelig var en voksenfest, synes jeg ikke dere kan forvente at den skal legges til et tidspunkt som passer en toåring.

Når det er sagt synes jeg hverken mann eller svigermor bør være sur for at du gikk hjem og la barnet til passende tid.

Hennes svar.

:-)

Ligger mer bak ja.

Også svigermonsteret. Når jeg sier at man går over tunet for å komme hjem, så sier det seg selv at det kan bli tett til tider.

Svigermor er ei frisk dame som holder mange fester. Men vi blir ikke invitert hver gang.

Partyprins er han ikke, men helt ærlig husker jeg ikke sist vi var hjemme sammen ei helg. Han reiser i jobb, reiser med hobby og tar en og annen tur på hytta med kamerater. Men for meg var ikke dette et problem denne helga.

For meg var det et problem å bli fortalt at jeg skulle stille opp, uten å bli spurt om det passet eller ikke.

Akkurat denne festen har svigermor holdt hvertfall tre ganger tidligere mens jeg har bodd her.

Første gang gikk jeg gravid. Valgte å ikke gå, da rå østers, rått hjortekjøtt og alkohol ikke er å anbefale gravide å spise å drikke. Da er det lettere å sitte hjemme alene, enn å sitte sammen med en gjeng å føle seg alene.

Andre gang hun inviterte, inviterte hun i min jobbehelg. Altså jeg jobbet 12 timers vakter. Festen begynte før jeg kom hjem, og igjen, det er ikke så gøy å komme på en fest som allerede er igang og man må forlate tidlig fordi man skal på jobb igjen tidlig neste morgen.

Neste gang svigermor skal ha østersfest synes jeg dere skal takke nei fordi dere skal på kosetur for deres egen lille familie. På hotell:)

Gjest sangsol

Hennes svar

''Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.''

Livet for andre enn foreldre legges ikke opp etter en 2 årings døgnrytme. Dvs ingen kan forvente at vertskapet skal styre festen etter 2 åringen.

Alkohol og barn: Etter hvert som barna ble større, valgte vi begge nyte alkohol med måte. Det har faktisk en oppdragende effekt også.

Men da de var små, og helt avhengig av oss til det meste, var en av oss edru ved festlige tilsteldninger også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...