Gå til innhold

Hvem er den urimelige

Anbefalte innlegg

Gjest sangsol

Hennes svar

Siden jeg sitter med pc'en akkurat nå, svarer jeg.

Forhistorien min kan nok være litt lik din. Hvertfall kommer jeg fra en familie med alkoholikere. Og vi har hatt mange runder på akkurat dette. Han sier han ser hva jeg sier, men for eksempel da vi var på hyttetur med venner mens gutten var baby og jeg sa at jeg ville kose meg med et glass vin den ene kvelden, smuglet han med seg et par øl i veska da han skulle ut å fiske... Altså ble det ikke vin på meg den kvelden likevel.

Dette har ført til at jeg er den som holder meg edru på fester, kosekvelder med venner når det er alkohol i bildet. Har blitt vant med det nå og murrer ikke på dette.

Mitt problem er vel heller at han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.

''...han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.''

Dette er merkelig holding. Tviler sterkt på at vertskap/gjester blir fornærmet fordi man passer sitt barn.

Fortsetter under...

• Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

25

• Somebodysfool

12

• Lillemus

8

• Mammantil3

6

Gjest Par i krig

''Mitt problem er vel heller at han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.

''

Jeg synes du stilte opp, og at han ikke har noen grunn til å bli sur for at du ikke kom tilbake til festen. Men jeg synes heller ikke du har noen ord til å surne fordi han f.eks. ikke dro hjem sammen med deg.

Vi har et annet syn på alkohol. Helt fra barna var små har vi drukket litt begge to også når barna er hjemme eller vi er borte med barna (med mindre en kjører). Drikker oss selvfølgelig ikke fulle med barna, men har altså ingen politikk på at en av oss skal være helt edrue i tilfelle det skulle skje noe.

Hennes svar:

Jeg repektere andres meninger om alkohol, og etter tidligere runder her hjemme på dette området, ser jeg gjennom fingrene på dette punktet.

Det var også greit at han ble igjen. Og siden det var hans foreldre og gjester som han kjenner best, så jeg også på dette som en grunn til at det var jeg som skulle gå hjem.

Men jeg var nok sur på forhånd, fordi det ble sett på som en selvfølge at jeg skulle bli med på festen. Og ble fortalt at jeg skulle stille opp og være blid. Ser at dette høres verre ut enn det egentlig var ment, men samtidig var det ingen optimal oppkjøring til fest.

Jeg er sur i dag fordi jeg får høre at jeg var uhøflig som ikke kom tilbake. Han er sur fordi jeg argumenterer mot dette.

Men alt i alt ligger det nok mer bak. Desverre.

Gjest Par i krig

''...han mener jeg fornærmer de andre gjestene og vertskapet fordi jeg ikke kommer tilbake etter at barnet er i seng.''

Dette er merkelig holding. Tviler sterkt på at vertskap/gjester blir fornærmet fordi man passer sitt barn.

Hennes svar.

Det jeg også har prøvd å fortelle, men han ser ikke argumentene mine der.

Gjest Par i krig

''Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.

''

Litt for mange småbarnsforeldre forventer at andre planlegger måltider etc. som passer for deres barn. Når dette tydelig var en voksenfest, synes jeg ikke dere kan forvente at den skal legges til et tidspunkt som passer en toåring.

Når det er sagt synes jeg hverken mann eller svigermor bør være sur for at du gikk hjem og la barnet til passende tid.

Hennes svar

Jeg er helt enig med deg i dette.

Et av argumentene mine i dag, har vært om vi hadde invitert til en slik fest, hadde vi ikke invitert det paret i venneflokken vår som nettopp har fått barn. De var på middag til oss kvelden før, hvor opplegget var lagt opp rundt dem.

Og det hadde vært helt greit for meg om mann i huset hadde dratt alene på festen. Både fordi han kjenner gjestene best, fordi mora trengte hans hjelp og fordi han hadde lyst på østers.

Problemet er at han ikke ser den siden. Han ser bare at jeg er uhøflig som enten ikke går på fest, eller drar tidlig hjem for å legge barn. Han sier at andre ønsker å være sammen med meg i en festlig setting, men om det er en viktig del av opplegget, burde det vært lagt opp på en litt annen måte. (klager ikke på opplegget, men ønsker jo ikke å bli kalt uhøflig)

Annonse

Gjest Par i krig

''Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.''

Livet for andre enn foreldre legges ikke opp etter en 2 årings døgnrytme. Dvs ingen kan forvente at vertskapet skal styre festen etter 2 åringen.

Alkohol og barn: Etter hvert som barna ble større, valgte vi begge nyte alkohol med måte. Det har faktisk en oppdragende effekt også.

Men da de var små, og helt avhengig av oss til det meste, var en av oss edru ved festlige tilsteldninger også.

Hennes svar.

Jeg ser hva du skriver og er helt enig. Dette var heller ikke kilden til krigen vår i dag. Kilden startet på forhånd da jeg fikk beskjed om å stille, og fortsatte da det ble sagt at jeg er uhøflig som ikke kom tilbake.

Når det gjelder alkohol, så har jeg mine spøkelser i skapet. Jeg ser helt klart hva du skriver her også. Men for meg personlig, er det både tryggest og mest riktig personlig at hvertfall en er edru og til stedet for barna. Både under fest og om noe skulle skje. Vi har hatt noen runder på dette området, men siden vi er uenige her, respekterer jeg hans syn og følger mitt eget syn for egen del. :-)

Jeg hadde aldri forlatt en sovende baby i et hus alene, selv med babycall..... Hva om det begynte å brenne?

Kjenner til to familier der huset var overtent på et par minutter - i det ene huset sto det voksne utenfor og en fikk løpt inn for å hente det sovende barnet, og begge ble igjen der inne...... Den andre fam var innendørs da det bare "eksploderte" i brann, men alle kom seg heldigvis ut.

Jeg synes han er urimelig fordi han heller burde sett på det som bra at du og barnet ble med, og at du tok barnet hjem etterpå.

Hadde det vært meg hadde jeg dog sjekka om muligheter for å la barnet sove i vogna si hos besteforeldrene og at dere tok med babyen hjem etter festen. Vet dog at slike ting ikke er like lett med alle babyer, for det hadde ikke gått med alle mine tre ;)

Hennes svar:

Fordi en toåring kan være vanskeligere å legge enn en baby for eksempel. Brukte to timer etter at vi var kommet hjem.

En 2-åring kan være vanskeligere å legge hvis man sjelden lar den sove borte. Kanskje dere trenger litt mer trening der? Kunne kanskje lagt den tidligere også, sånn at det ikke behøvde å ta 2 timer fordi han/hun ble overtrøtt?

Hennes svar

Siden jeg hadde blitt fortalt at jeg skulle stille, valgte jeg å stille og holde barne våkent lenge nok.

Når maten skulle serveres midt i vanlig leggetid, ville jeg vanligvis valgt å la være å gå, eller som vertskap ville jeg valgt å servere mat på et tidspunkt barnet enten er våkent på, eller når det vanligvis sover. Siden vi bor så tett, vet alle når det legges.

''Siden jeg hadde blitt fortalt at jeg skulle stille, valgte jeg å stille og holde barne våkent lenge nok.''

Du ble fortalt at du skulle stille på denne festen? Altså ikke noe vennlig spørsmål med om du hadde lyst? Kjenner det stritter imot i meg når jeg leser dette...

Nå vil jeg svare før jeg har lest de andre svarene, så skal jeg gå igjennom dem etterpå for jeg er spent på hva andre mener også:

Siden jeg ville tenkt og handlet ganske nøyaktig lik Hun, synes jeg han er den urimelige.

Jeg har vært i slike situasjoner flere ganger da barna var veldig små. Trakk meg tilbake veldig tidlig og prioriterte barna. Opplevde heldigvis aldri sure miner fra noen av den grunn. Både barnefaren og familien hans syntes det var helt i orden.

Jeg vil tro at dette mest skyldes familiekulturforskjeller?

Gjest Signe Signatura

Jeg syns barnemoren er den mest urimelige her. Selvfølgelig stiller man på fest når man blir invitert, særlig når man ikke var der de to foregående gangene. Man kan ikke forvente at tidspunkter eller meny tilpasses en toåring. Barnet kunne selvsagt blitt lagt hos farmoren, det hadde vært det enkleste. Eller før man gikk. Selv har jeg ikke problemer med å passe egne barn som sover etter ett eller to glass vin. Jeg kunne også brukt babycall siden det var 'rett over tunet', og gått og sjekket ungen en gang i timen el.

Men at mor (eler far) tar kvelden tidlig er rimelig, man skal jo stå opp med en toåring også.

Om hun var uhøflig mot vertskapet og de andre gjestene? Tja, det var hun kanskje hvis det framgikk tydelig at hun ikke ønsket å være der, at hun 'ofret' seg (og barnet) ved å være tilstede så lenge hun var og at hun stakk av så fort hun kunne.

Selvom ikke vertinnen eller de andre gjestene oppfattet det slik, er det sikkert lik mannen oppfattet det, og derfor han er sur og kaller henne uhøflig.

Annonse

Gjest Elextra

Jeg syns barnemoren er den mest urimelige her. Selvfølgelig stiller man på fest når man blir invitert, særlig når man ikke var der de to foregående gangene. Man kan ikke forvente at tidspunkter eller meny tilpasses en toåring. Barnet kunne selvsagt blitt lagt hos farmoren, det hadde vært det enkleste. Eller før man gikk. Selv har jeg ikke problemer med å passe egne barn som sover etter ett eller to glass vin. Jeg kunne også brukt babycall siden det var 'rett over tunet', og gått og sjekket ungen en gang i timen el.

Men at mor (eler far) tar kvelden tidlig er rimelig, man skal jo stå opp med en toåring også.

Om hun var uhøflig mot vertskapet og de andre gjestene? Tja, det var hun kanskje hvis det framgikk tydelig at hun ikke ønsket å være der, at hun 'ofret' seg (og barnet) ved å være tilstede så lenge hun var og at hun stakk av så fort hun kunne.

Selvom ikke vertinnen eller de andre gjestene oppfattet det slik, er det sikkert lik mannen oppfattet det, og derfor han er sur og kaller henne uhøflig.

''Om hun var uhøflig mot vertskapet og de andre gjestene? Tja, det var hun kanskje hvis det framgikk tydelig at hun ikke ønsket å være der, at hun 'ofret' seg (og barnet) ved å være tilstede så lenge hun var og at hun stakk av så fort hun kunne. Selvom ikke vertinnen eller de andre gjestene oppfattet det slik, er det sikkert lik mannen oppfattet det, og derfor han er sur og kaller henne uhøflig.

''

Tror du er inne på noe her. Antakelig var det ikke det at hun gikk hjem som var feil, men derimot at hun ga inntrykk av å ha strukket seg langt som hun gjorde, i og med at hun helst ikke ville vært på festen i det hele tatt.

Likevel deler jeg ikke helt din oppfatning om at hun var den urimelige - jeg synes det må være helt greitt at en av foreldrene går hjem med barnet i passende tid på en slik fest.

Jeg hadde heller aldri gått i fra barnet hjemme, selv om det er rett over et tun.

Jeg tror egentlig ikke det er det han reagerer på. Du virker veldig negativ til hele opplegget med svigers.

Det er mange fester familien inviterer til jeg overhode ikke har lyst til å gå i. Og det er ganger det passer svært dårlig også, men man går så sant man får det til.

Jeg har aldri spurt min partner om det passer, og han har aldri spurt meg. Vi rett og slett informerer hverandre og så drar vi som regel. For meg virker det ikke naturlig å spørre partneren min om det passer, eller å bli spurt.

Men det er klart det er ganger det ikke lar seg gjøre, noe kommer i veien osv. Men vi lager ikke noe ut av det.

Nei, jeg tror dette dreier seg om en gjentakende motvilje fra din side som han irriterer seg over.

Jeg synes egentlig ikke denne saken er noe å krangle om i det hele tatt.

Jeg har mer enn en gang tatt barna og reist tidligere fra et selskap, ingen som en gang blunker over det.

Men jeg kan nok tenke meg det hadde blitt annerledes hvis jeg gang på gang viste motvilje. Da kan det virke provoserende at du gjør det, og det blir lagt ting i dette som ikke er tilfelle.

Men jeg tar det faktisk som en selvfølge at partneren min blir med i selskap så sant han kan. Og jeg tar det også som en selvfølge at han gjør det uten å føle at jeg trer noe ned over hodet hans.

Og selvfølgelig gjør jeg det for ham også. Men kan vel si at 90% av gangene har jeg ikke så overstrømmes lyst :-)

Men det er jo slik det er.

Gjest Par i krig

Jeg hadde heller aldri gått i fra barnet hjemme, selv om det er rett over et tun.

Jeg tror egentlig ikke det er det han reagerer på. Du virker veldig negativ til hele opplegget med svigers.

Det er mange fester familien inviterer til jeg overhode ikke har lyst til å gå i. Og det er ganger det passer svært dårlig også, men man går så sant man får det til.

Jeg har aldri spurt min partner om det passer, og han har aldri spurt meg. Vi rett og slett informerer hverandre og så drar vi som regel. For meg virker det ikke naturlig å spørre partneren min om det passer, eller å bli spurt.

Men det er klart det er ganger det ikke lar seg gjøre, noe kommer i veien osv. Men vi lager ikke noe ut av det.

Nei, jeg tror dette dreier seg om en gjentakende motvilje fra din side som han irriterer seg over.

Jeg synes egentlig ikke denne saken er noe å krangle om i det hele tatt.

Jeg har mer enn en gang tatt barna og reist tidligere fra et selskap, ingen som en gang blunker over det.

Men jeg kan nok tenke meg det hadde blitt annerledes hvis jeg gang på gang viste motvilje. Da kan det virke provoserende at du gjør det, og det blir lagt ting i dette som ikke er tilfelle.

Men jeg tar det faktisk som en selvfølge at partneren min blir med i selskap så sant han kan. Og jeg tar det også som en selvfølge at han gjør det uten å føle at jeg trer noe ned over hodet hans.

Og selvfølgelig gjør jeg det for ham også. Men kan vel si at 90% av gangene har jeg ikke så overstrømmes lyst :-)

Men det er jo slik det er.

Hun svarer.

Ser hva du skriver og på et vis har du nok rett. Hvertfall slik han beskriver meg. Med tanke på at jeg har dratt tidlig fra flere fester, eller ikke møtt, på grunn av jobb eller graviditet.

Men, jeg sier aldri til ham at vi skal i selskap til min familie da og da. Jeg informere ham om at vi er bedt og spør om han har lyst å dra. Har han ikke lyst, tvinger jeg ham ikke med.

Nå skal det også sies at invitasjonene fra svigermor kommer støtt og stadig. Både kaffe, lunsj, middag og fester. Stiller opp på noen av dem, men kan ikke gå på alt. Men samtidig slår det meg at alle festene starter i leggetida til guttungen. Som sagt til andre, så forventer jeg ikke særbehandling, men hadde heller ikke blitt fornærmet om mine gjester ikke hadde kunnet komme av samme grunn. Eller om det var viktig at de kom, ville jeg lagt opp til et tidspunkt det kunnet passet bedre for dem.

Gjest Par i krig

Hun svarer.

Slik du beskriver det, er nok slik han oppfatter det. Oppfatter meg uhøflig fordi jeg trekker på det når det gjelder fester hos svigermor.

Forskjellen på oss, er at jeg har barn fra før. Jeg har venner som har hatt barn og har barn nå. Jeg er vant med at enten ber man folk på fest når de har mulighet for barnevakt eller man legger opp festen slik at det passer for barn i forhold til mat eller leggetider.

Han er voksen, har enten vært mye sammen med ungefrie venner og nå har de nærmeste vennene hans voksne barn, så han er ikke vant med å ta hensyn til slike ting.

Siden vi ser forskjellig på dette med alkohol og barn, har det blitt til at jeg er den som edru og tar meg av legging.

Gjest Par i krig

En 2-åring kan være vanskeligere å legge hvis man sjelden lar den sove borte. Kanskje dere trenger litt mer trening der? Kunne kanskje lagt den tidligere også, sånn at det ikke behøvde å ta 2 timer fordi han/hun ble overtrøtt?

Hun svarer.

Toråingen er vanligvis en unge som er lett å legge, men en skade ved fødsel har ført til at vi har gitt ham en uvane med at vi må ligge ved siden av ham når han legger seg. Er midt i avvenning av dette nå, siden han ikke plages av skaden lenger, men det krever en viss form for rutine. Og med tanke på å skulle ligge på et rom i huset til svigermor, mens de andre spiser middag, forlyster ikke. Har faktisk gjort det ved andre anledninger, men det er ikke artig å sitte for seg selv å spise rester, mens de andre fester videre. Da er det lettere å holde seg hjemme og la andre kose seg.

Hun svarer.

Toråingen er vanligvis en unge som er lett å legge, men en skade ved fødsel har ført til at vi har gitt ham en uvane med at vi må ligge ved siden av ham når han legger seg. Er midt i avvenning av dette nå, siden han ikke plages av skaden lenger, men det krever en viss form for rutine. Og med tanke på å skulle ligge på et rom i huset til svigermor, mens de andre spiser middag, forlyster ikke. Har faktisk gjort det ved andre anledninger, men det er ikke artig å sitte for seg selv å spise rester, mens de andre fester videre. Da er det lettere å holde seg hjemme og la andre kose seg.

Det kan rett og slett være veldig mye styr med en 2-åring når man skal bort og spise på kvelden, men jeg får et inntrykk av at enten så er du litt vanskelig å ha med å gjøre fordi du i utgangspunktet er litt negativt innstilt til svigers, ELLER så er han en smule arrogant og overkjørende?

Jeg synes i alle fall det er feil av ham å tenke at du er uhøflig fordi du må hjem og legge ungen. Det er det nok ingen av de andre gjestene som synes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...