Gå til innhold

Hvem er den urimelige

Anbefalte innlegg

Kayia: Du vet jo ikke hvordan denne svigermoren er, så hvordan kan du ha blitt så superglad hvis hun ville passe barnet ditt? Kan jo være hun har en karakter som gjør at svigerdatteren ikke ønsker å bruke henne så mye som barnevakt. En overlater ikke barna sine til hvem som helst.

Hvor sa jeg at jeg hadde blitt superhappy for at denne bestemoren skulle passe mitt barn? Jeg sa at jeg hadde blitt superhappy for at Jrs bestemødre kunne passet han (men går vel ut fra at denne bestemoren er fin& egnet for _deres_ 2-årig, ettersom de fram til i dag har brukt henne både som dagmamma og barnevakt).

Fortsetter under...

• Svar 185
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

25

• Somebodysfool

12

• Lillemus

8

• Mammantil3

6

Jeg tror de aller fleste voksen er enig i at alkohol og barn ikke hører sammen. Det er heller ikke greit å la toåringen ligge alene i huset med kun babycall som barnevakt!

Dersom du mener at dette handler om at hun ikke skal få viljen sin og rett i alt, så avslører du en like umoden side som far i dette forholdet og hans mor.

Nei, det er ikke sånn at alle voksne mener at alkohol og barn ikke kan være på samme sted. Jeg syns det vitner om hysteri å sette merkelapp på andre som mener at noen (jeg sier ikke deg, men eksempelvis meg selv, min mann, min mor, mine svigerforeldre og de aller fleste av mine venner) helt fint kan opptre med fornuft også etter et glass vin.

Fyll og barn derimot, dét er en helt annen sak. Det har jeg da imidlertid til gode å se noen forsvare i tråden også.

Nei, vet det er en del som gjør det sånn,- og så er det heller ikke uvanlig å la være... ;-)

Etter at jeg leste om en familie som mistet to barn i brann på nabogården (dog litt lenger enn en hage imellom, men - fri sikt til huset) har jeg konsekvent latt være å forlate huset mens barna sov.

Ja man kan gjøre seg noen erfaringer som setter en redsel i en, og jeg har heldigvis ingen dårlige erfaringer på dette området. Min jr syklet seg fordervet i altforstor fart som 12-åring, så jeg får helt hetta av å se han gi full gass den dag i dag - også i slalombakken. Herrejemini som han så ut, bevistløs og med kuttet hake dengang :(

''Det er vel ikke bedre at hun skal ha viljen sin, med påfølgende nedrakking og argumentasjon om hvor hjernedød og uansvarlig man er om man tar til orde for det en selv har erfart at går fint vel?''

Når man er uneige på dette området synes jeg det er riktigst å følge den som drikker minst. Spesielt når hun er villig til å la ham drikke så lenge hun får lov å holde seg edru og ta seg av barnet.

Det forundrer meg stadig at det for noen er så livsviktig å drikke at det blir helt krise om noen foreslår å avstå av hensyn til f.eks. små barn.

mvh

For mange inngår alkohol som en naturlig del av hyggelig samvær, og forbindes hverken med ufred eller trøbbel. Uten at vi vet mer enn det som sies av mann og kvinne her, virker det som at mann syns det hadde vært hyggelig å dele dette med kvinne, og det kan jeg - som også har et uproblematisk, ufarlig og ikke-avhengighetsmessig forhold til alkohol forstå. Mannen her i huset og jeg var vant til å opptre sammen på fest, og vi opplevde det som et savn at vi ikke begge var like mye sammen. For mange er denne paralelltilværelsen ikke noe som nødvendigvis styrket er forhold som fra før kan være - og jeg sier kan være - presset pga økonomi, tidsklemma, manglende søvn etc.

Annonse

''Enten må det være en enorm endring av regler og rutiner utelukkende initiert fra mor i huset etter barnefødsler, ellers må dere ha kjent mennene deres dårlig i utgangspunktet :)''

Min mann fant ut av ting i løpet av noen mndr. selv om han ikke hadde snøring på småtråkk i utgangspunktet. :-)

Men jeg behøvde aldri å undervise han om ansvar, forpliktelse og lojalitet. Bare en hel del praktiske ting som jeg tilfeldigvis visste.

mvh

Vi måtte finne ut av ting relativt fra skratsj begge to etter at jeg ble gravid, og jeg hadde fått fnatt om jeg hadde måttet opptre som _hans_ mor i denne situasjonen. Er det noe jeg virkelig ikke har ønsket er det dén rollen hehe... ;-)

Somebodysfool

Det ligger nok både sjalusi og litt følelse av å bo tett bak det hele. Mamma kom vel kanskje litt vel tett innpå en periode, men hun holder mer avstand nå. Men siden min samboer bodde alene noen år sammen med barna hennes og uten nær familie ellers, har hun nok blitt vant med å ikke ha folk tett innpå.

Om vi skulle reise på hotell hver gang mamma steller i stand til fest, ville økonomien vår sprukket totalt.

Jeg synes min samboer kunne blitt lenger på festen. Nå har hun dratt for å legge guttungen hver gang vi har vært på fest hos mamma. For meg blir det en unnskyldning for å komme seg bort. Og det er uhøffelig overfor de andre.

Jeg synes du skal slutte å tenke på hva naboer tenker. Jeg kan love deg at de tenkte at mor var den eneste voksne av dere to og moren din.

Man lar ikke en toåring ligge alene i huset mens dere drikker i nabohuset.

Bli voksen, gutt.

Vi måtte finne ut av ting relativt fra skratsj begge to etter at jeg ble gravid, og jeg hadde fått fnatt om jeg hadde måttet opptre som _hans_ mor i denne situasjonen. Er det noe jeg virkelig ikke har ønsket er det dén rollen hehe... ;-)

Jeg opptråtte ikke som hans mor, men tidvis som hans instruktør i en del praktiske anliggender. Helt greit så lenge jeg ikke trengte å oppdra ham mhp forpliktelse, innsats og lojalitet.

Han var da og er forsatt en super pappa. :-)

mvh

Kanskje han burde vist hvor lojaliteten ligger? Hos sin mor eller samboer?

Jeg tror de aller fleste synes hun har et ganske voksent syn på saken. At hun ikke vil drikke flere mengder alkohol i samvær med barnet viser at hun er langt mer moden enn samboeren.

At han synes det er greit å feste i nabohuset med kun babycall som barnevakt er sjokkerende. Hva med brann f.eks?

At han også er bekymret for hva mamma og naboene vil synes om at samboeren legger barnet sitt og blir hjemme med han -siden de ikke har barnevakt- forteller om en ekstrem umodenhet for far.

Jeg synes ikke mor fremstiller seg selv som et offer. Der er det nok du som overtolker og drar forhastede konklusjoner.

Du virker å være en litt dømmende person for å si det mildt! På tide å møte seg selv i døra?

''Jeg tror de aller fleste synes hun har et ganske voksent syn på saken. At hun ikke vil drikke flere mengder alkohol i samvær med barnet viser at hun er langt mer moden enn samboeren. At han synes det er greit å feste i nabohuset med kun babycall som barnevakt er sjokkerende. Hva med brann f.eks?'' Så ulikt man kan tolke en uttalelse du. Jeg har lest at hun har vokst opp i et alkoholisert hjem, og pr i dag har en alkoholisert bror. Hennes søster giftet seg med en alkoholiker. Hun har mange dårlige alkoholerfaringer som gjør at hun har det synet hun har. Det har ingenting - i mine øyne - med voksen eller moden å gjøre. Å si at "de fleste mener at" er dessuten i beste fall en feilbeskrivelse her.

Jeg er dessuten ikke tilgenger å være så innmari firkantet som jeg oppfatter at du oppfordrer til mht relasjonen rundt en kjernefamilie. Jeg tror det er lurt av en del sønner eller døtre (og jeg sier IKKE at det er tilfelle i denne saken) ikke går så hardt ut mot sin tidligere familie, spesielt ikke der det er opphetet diskusjon. Å markere grenser behøver ikke å bety avvisning og demonstrativ bort-vendelse.

Jeg opptråtte ikke som hans mor, men tidvis som hans instruktør i en del praktiske anliggender. Helt greit så lenge jeg ikke trengte å oppdra ham mhp forpliktelse, innsats og lojalitet.

Han var da og er forsatt en super pappa. :-)

mvh

Godt, regnet med det :) Det var det toårs-utsagnet jeg reagerte på sånn i utgangspunktet. Dersom nybakte fedre må inn i en to års omvendelses/ innføringsprosess er noe riv ruskende galt spør du meg ;)

Gjest Signe Signatura

Kanskje han burde vist hvor lojaliteten ligger? Hos sin mor eller samboer?

Jeg tror de aller fleste synes hun har et ganske voksent syn på saken. At hun ikke vil drikke flere mengder alkohol i samvær med barnet viser at hun er langt mer moden enn samboeren.

At han synes det er greit å feste i nabohuset med kun babycall som barnevakt er sjokkerende. Hva med brann f.eks?

At han også er bekymret for hva mamma og naboene vil synes om at samboeren legger barnet sitt og blir hjemme med han -siden de ikke har barnevakt- forteller om en ekstrem umodenhet for far.

Jeg synes ikke mor fremstiller seg selv som et offer. Der er det nok du som overtolker og drar forhastede konklusjoner.

Du virker å være en litt dømmende person for å si det mildt! På tide å møte seg selv i døra?

Det er greit at du ( og andre) mener det. Jeg er uenig og mener at mange dømmer mannen for hardt her (inkludert samboeren). Jeg mener ikke at den ideelle løsningen ville være å drikke før barnet sov, eller la det ligge alene i nabohuset, men at det kunne legges på et gjesterom. Dette er hos en farmor som har vært dagmamma for h*n og er nabo. Nå løste det seg jo helt greit, men mannen er snurt fordi samboer er så negativ og lite løsningsorientert. Samboer er snurt fordi hun føler seg løsningsorientert og ansvarlig. At hun har barn fra før og at han var kjip en julaften er ikke voksent argumentert syns jeg. Det er uttalelsene og holdningene de er uenige om, ikke egentlig handlingene ( er mitt inntrykk). Neste gang kan hun overbevise ham om at det er greit at hun går hjem, men at hun gleder seg villt til barnet blir stort og de kan more seg sammen. Men det er ikke sant, er det vel?

For mange inngår alkohol som en naturlig del av hyggelig samvær, og forbindes hverken med ufred eller trøbbel. Uten at vi vet mer enn det som sies av mann og kvinne her, virker det som at mann syns det hadde vært hyggelig å dele dette med kvinne, og det kan jeg - som også har et uproblematisk, ufarlig og ikke-avhengighetsmessig forhold til alkohol forstå. Mannen her i huset og jeg var vant til å opptre sammen på fest, og vi opplevde det som et savn at vi ikke begge var like mye sammen. For mange er denne paralelltilværelsen ikke noe som nødvendigvis styrket er forhold som fra før kan være - og jeg sier kan være - presset pga økonomi, tidsklemma, manglende søvn etc.

''For mange inngår alkohol som en naturlig del av hyggelig samvær, og forbindes hverken med ufred eller trøbbel.''

Mens andre har mer trøblete assosiasjoner og forhold til alkohol. Derfor er det for meg vanskelig å forstå hvordan det går an å lage ramaskrik av at noen ikke drikker. Eller ennå verre, ikke ønsker å servere alkohol i eget hjem. (Det siste er ikke relevant for problemstillingen til ts, bare nevnt som eksempel.)

Kvinne-ts har et sterkt ønske om at barnet har minst en edru forelder/omsorgsperson. Hvorfor blir det da så forbasket viktig for ham å både drikke ôg legge småttisen, når mor sier hun kan holde seg edru og ta leggingen?

Ja, alkohol kan sikkert være hyggelig. Men hvorfor er det for noen så forbasket uunnværlig? Jeg opplever sjeldent så mye toleransemoralisme og innblanding i mine valg som når jeg lar være å drikke alkohol uten å skjule det.

mvh

Annonse

Godt, regnet med det :) Det var det toårs-utsagnet jeg reagerte på sånn i utgangspunktet. Dersom nybakte fedre må inn i en to års omvendelses/ innføringsprosess er noe riv ruskende galt spør du meg ;)

''Dersom nybakte fedre må inn i en to års omvendelses/ innføringsprosess er noe riv ruskende galt spør du meg ;)''

Noen må det. Og noen tar ikke poenget før de blir deltidsfedre...

Svært mange samlivsbrudd skjer i løpet av barnets 2 første leveår. (Flest det første året om jeg ikke husker feil.)

mvh

Det er greit at du ( og andre) mener det. Jeg er uenig og mener at mange dømmer mannen for hardt her (inkludert samboeren). Jeg mener ikke at den ideelle løsningen ville være å drikke før barnet sov, eller la det ligge alene i nabohuset, men at det kunne legges på et gjesterom. Dette er hos en farmor som har vært dagmamma for h*n og er nabo. Nå løste det seg jo helt greit, men mannen er snurt fordi samboer er så negativ og lite løsningsorientert. Samboer er snurt fordi hun føler seg løsningsorientert og ansvarlig. At hun har barn fra før og at han var kjip en julaften er ikke voksent argumentert syns jeg. Det er uttalelsene og holdningene de er uenige om, ikke egentlig handlingene ( er mitt inntrykk). Neste gang kan hun overbevise ham om at det er greit at hun går hjem, men at hun gleder seg villt til barnet blir stort og de kan more seg sammen. Men det er ikke sant, er det vel?

''Det er uttalelsene og holdningene de er uenige om, ikke egentlig handlingene,...''

Nå er det ofte en tett sammenheng mellom ord, holdninger og handlinger. Dette er etter min mening symptomer på ting som har gått seg surt over tid. Når ting ikke ordnes opp i og de negative sporene i stedet tråkkes opp gang på gang, blir alt stående. Deriblant hans mammadalting på juleaften.

Han gjør sannsynligvis ting på en slik måte at det blokkerer for at hun kan få et positivt forhold til festlighetene. Bare å kommandere henne på fest fremfor å spørre om hun vil, er motivasjonsdreper som få.

At de ikke ser det likt å skaffe andre barnevakter fordi farmor kan bli sjalu er mer enn alarmerende.

Lurer på hvor mange av hennes ønsker å aktiviteter som har blitt prioritert de sist 12 mndr kontra hvor mange av hans.

Om manns første lojalitet og prioritet ikke udelt går til henne, men mamsen, har han ingen ting å klage på viss hun er negativ. Første krav til en mann som vil bo på tunet til mamma og pappa, er at han har kappet navlestrengen og står last og brast med sin utkårede. Dette innebærer at han setter grenser for sin mamma når hun trenger det.

mvh

''Jeg tror de aller fleste synes hun har et ganske voksent syn på saken. At hun ikke vil drikke flere mengder alkohol i samvær med barnet viser at hun er langt mer moden enn samboeren. At han synes det er greit å feste i nabohuset med kun babycall som barnevakt er sjokkerende. Hva med brann f.eks?'' Så ulikt man kan tolke en uttalelse du. Jeg har lest at hun har vokst opp i et alkoholisert hjem, og pr i dag har en alkoholisert bror. Hennes søster giftet seg med en alkoholiker. Hun har mange dårlige alkoholerfaringer som gjør at hun har det synet hun har. Det har ingenting - i mine øyne - med voksen eller moden å gjøre. Å si at "de fleste mener at" er dessuten i beste fall en feilbeskrivelse her.

Jeg er dessuten ikke tilgenger å være så innmari firkantet som jeg oppfatter at du oppfordrer til mht relasjonen rundt en kjernefamilie. Jeg tror det er lurt av en del sønner eller døtre (og jeg sier IKKE at det er tilfelle i denne saken) ikke går så hardt ut mot sin tidligere familie, spesielt ikke der det er opphetet diskusjon. Å markere grenser behøver ikke å bety avvisning og demonstrativ bort-vendelse.

''Å markere grenser behøver ikke å bety avvisning og demonstrativ bort-vendelse.''

Men å markere grenser betyr alltid en større eller mindre grad av konflikt. I noen familier fullt håndterbar, i andre familier ulevelig.

I mitt hode er årsaken til demonstrativ og avvisende grensesetting at den som setter grensene står svakt pga egen utrustning og/eller mulighetene omgivelsene gir for grensesetting.

Stoler man på at grensene blir respektert, er ikke så sterke virkemidler nødvendig. Er man derimot uttrygg eller vet av erfaring at grenser vil krenkes, bygger man Berlinmurer.

mvh

Gjest Signe Signatura

''Det er uttalelsene og holdningene de er uenige om, ikke egentlig handlingene,...''

Nå er det ofte en tett sammenheng mellom ord, holdninger og handlinger. Dette er etter min mening symptomer på ting som har gått seg surt over tid. Når ting ikke ordnes opp i og de negative sporene i stedet tråkkes opp gang på gang, blir alt stående. Deriblant hans mammadalting på juleaften.

Han gjør sannsynligvis ting på en slik måte at det blokkerer for at hun kan få et positivt forhold til festlighetene. Bare å kommandere henne på fest fremfor å spørre om hun vil, er motivasjonsdreper som få.

At de ikke ser det likt å skaffe andre barnevakter fordi farmor kan bli sjalu er mer enn alarmerende.

Lurer på hvor mange av hennes ønsker å aktiviteter som har blitt prioritert de sist 12 mndr kontra hvor mange av hans.

Om manns første lojalitet og prioritet ikke udelt går til henne, men mamsen, har han ingen ting å klage på viss hun er negativ. Første krav til en mann som vil bo på tunet til mamma og pappa, er at han har kappet navlestrengen og står last og brast med sin utkårede. Dette innebærer at han setter grenser for sin mamma når hun trenger det.

mvh

Hun ønsker at begge er hjemme, edru, og at barnet blir lagt med henne liggende ved siden av. De har nok gjort det slik ganske mange ganger de siste 12mnd, og i hvertfall de to forrige gangene farmor inviterte til østersfest. Hun ønsker ikke å omgås svigers noe særlig, å gå på kaffebesøk er et ork hun gjør motvillig. Er det så rart han kunne ønske at hun hadde hatt LYST til å være en stund på denne festen? Det gjør han da ikke til uansvarlig, illojal, evig ungkar og Fleksnes.

Hun ønsker at begge er hjemme, edru, og at barnet blir lagt med henne liggende ved siden av. De har nok gjort det slik ganske mange ganger de siste 12mnd, og i hvertfall de to forrige gangene farmor inviterte til østersfest. Hun ønsker ikke å omgås svigers noe særlig, å gå på kaffebesøk er et ork hun gjør motvillig. Er det så rart han kunne ønske at hun hadde hatt LYST til å være en stund på denne festen? Det gjør han da ikke til uansvarlig, illojal, evig ungkar og Fleksnes.

''Hun ønsker at begge er hjemme, edru, og at barnet blir lagt med henne liggende ved siden av.''

Det kan jeg ikke se å ha lest i denne tråden. Hvor har du det fra?

Hun ønsker at barnet blir lagt av en som er edru. Hun er villig til å være den edru personen. Hun/de er iferd med å gjøre om leggerutinen slik at de _ikke_ trenger å legge seg sammen med barnet. (Slike omlegginger kan selvsagt være krevende og det kan bli mange skritt tilbake om prosessen forstyrres.)

Hun ønsker ikke å la barnet være alene i tomt hus selv om de er i nabohuset. Og hun ønsker å slippe å få kjeft for at hun innretter seg deretter.

Dessuten ønsker hun å bli spurt om å gå på fest i stedet for å få beskjed om at dit skal du gå.

Hun ønsker å kunne bruke andre enn bare svigermor til barnevakt, men dette har så langt blitt blokkert fordi svigermor har oversikt over gårdstunet og kan bli sjalu. (Barnevakt hadde vært løsningen for at alle kunne få det ideelt denne kvelden.) Hun ser også ut til å ønske at svigermor skal være noe mindre invaderende. Hvilket jeg godt forstår.

Om han fortsetter å ture på slik han gjør, kan det godt hende at hun har mistet all lyst på de tingene han presser henne til når barnet blir så gammelt at de kan gjøre det uten problemer.

mvh

''For mange inngår alkohol som en naturlig del av hyggelig samvær, og forbindes hverken med ufred eller trøbbel.''

Mens andre har mer trøblete assosiasjoner og forhold til alkohol. Derfor er det for meg vanskelig å forstå hvordan det går an å lage ramaskrik av at noen ikke drikker. Eller ennå verre, ikke ønsker å servere alkohol i eget hjem. (Det siste er ikke relevant for problemstillingen til ts, bare nevnt som eksempel.)

Kvinne-ts har et sterkt ønske om at barnet har minst en edru forelder/omsorgsperson. Hvorfor blir det da så forbasket viktig for ham å både drikke ôg legge småttisen, når mor sier hun kan holde seg edru og ta leggingen?

Ja, alkohol kan sikkert være hyggelig. Men hvorfor er det for noen så forbasket uunnværlig? Jeg opplever sjeldent så mye toleransemoralisme og innblanding i mine valg som når jeg lar være å drikke alkohol uten å skjule det.

mvh

Jeg tror ikke vi er så uenige der kanskje, iallefall om jeg leser deg rett. Jeg forstår hverken at det er mulig å lage et ramaskrik av naturlig og kontrollert bruk av alkohol eller selvvalgt avholdenhet. Jeg har tre- fire totalavholdende på jobb, og jeg tror ikke de (iallefall ikke i jobbsammenheng) opplever å måtte forsvare det, på samme måte som vi som drikker alkohol ikke må forsvare dét.

Det jeg imidlertid ikke tror vi er enige om er hvem som må føye den andre når dette er holdninger hos to i et par. Jeg leser deg dithen at den som bruker alkohol bør føye den som er avholds, men det er ikke logisk eller riktig for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...