Gå til innhold

Akneplager hos 11-åring

Anbefalte innlegg

Hei! Min datter er 11 år og er allerede kraftig plaget av akne i form av store, vonde, skjemmende byller. En god del i ansiktet, men spesielt på bryst og øvre del av rygg. Er det noen form for behandling som kan hjelpe når man er så ung og så plaget? Hva anbefaler du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385448-akneplager-hos-11-%C3%A5ring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nickløsheletida

Min datter er like gammel som din. Legen synes hun var for ung til å begynne på tabletter, så hun fikk to forskjellige ting til å smøre på. Det heter Dalacin og Skinoren. Det hjelper såpass bra at hun kan bruke dette noen år til hun er gammel nok til å begynne på tabletter.

Gjest hos oss

Jeg er veldig enig med Nickløsheletida.

Gå til legen - og hvis hun/ han ikke tar ordentlig tak i det, be om å bli henvist til en hudlege.

Prøv først med reseptbelagte kremer til å smøre på, og hvis det ikke hjelper, så får man prøve tablettkurer av ulik styrke.

Ikke bruk penger på resptfrie midler på parfymeri og apotek, ordentlig acne må behandles med reseptbelagte midler.

Ikke gi opp - gå tilbake til legen når man har prøvd midlene den tilmålte tiden, og prøv andre medisiner hvis det ikke virker godt nok.

Kanskje man må til legen noen ganger, og prøve ulike ting.

Ta knekken på det nå, før det preger ungdomstiden, og før det lager varige arr.

Min datter er like gammel som din. Legen synes hun var for ung til å begynne på tabletter, så hun fikk to forskjellige ting til å smøre på. Det heter Dalacin og Skinoren. Det hjelper såpass bra at hun kan bruke dette noen år til hun er gammel nok til å begynne på tabletter.

Min tålte ikke tablettkuren, han fikk skikkelig diare...

Gjest Nickløsheletida

Min tålte ikke tablettkuren, han fikk skikkelig diare...

Min eldste har gått på tabletter i mange år, men har ikke hørt at hun har fått noen bivirkninger. Riktignok får hun diare av snusen, men det plager visst henne mer at hun får forstoppelse når hun lar være å bruke snus.

Min eldste har gått på tabletter i mange år, men har ikke hørt at hun har fått noen bivirkninger. Riktignok får hun diare av snusen, men det plager visst henne mer at hun får forstoppelse når hun lar være å bruke snus.

Hehe, min får ikke diare av snus, men jeg tror faktisk han har sluttet. Men man kan jo aldri være sikker ;)

Annonse

Jon Langeland, hudlege

Hei ! dette høres ikke så bra ut å gå med , hun kan få arr i huden som blir vanskelig eller umulig å fjerne senere. I tillegg er det veldig plagsomt å gå med. Det du beskriver er ikke bare et kosmetisk problem , det er en hudsykdom som krever ekspertise og behandling, mest sannsynlig med tabletter; enten antibiotikum eller et middel som nedsetter talgproduksjonen så hun kan bli varig bra. Jeg anbefaler dere å ta kontakt med hudlege selv eller etter henvisning fra fastlegen så snart som mulig. Mvh Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...