Gjest Susann Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Jeg har skrevet en mail til deg på innlegget ditt lenger nede angående totalt foreliggende morkake! (Noe som også skjedde meg) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38545-til-undrer-litt-angtforelmorkake/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest undrer litt Skrevet 13. november 2001 Del Skrevet 13. november 2001 Tusen takk for tilleggsinfo. Jeg velger å tro at den flytter på seg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38545-til-undrer-litt-angtforelmorkake/#findComment-145810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 14. november 2001 Del Skrevet 14. november 2001 Min hoved-kommenter til ditt innlegg, Susann, ser du under totalt forliggende morkake (undrer litt). I tillegg til det som allerede er sagt, vil jeg også minne deg og andre som måtte lure om at faget som heter obstetrikk/fødselslære ikke er et fag hvor det finnes et sett med fasitsvar. Ingen svangerskap og ingen fødsler er like. Det går heller ikke an å si noe bastant i forhold til den ene eller andre problemstillingen. F.eks. kan man på et spørsmål om blødning i svangerskapet velge å si at de fleste slike tilfeller er helt ufarlige og truer hverken barnet eller utviklingen av svangerskapet. På den annen side, kan man også si at blødninger representerer en av de alvorligste komplikasjonene som kan oppstå i svangerskapet, hvor både mor og barns liv står i fare. Begge deler er faktisk sant. Vi som helsepersonell vet verdien av å ikke skremme opp folk unødig, men man skal heller ikke unnlate å komme med viktig informasjon som kan forhindre at man tar signaler på alvor. Hvis du velger å påstå at jeg driver med feilinformasjon, så vil jeg gjerne få vite hva du har opplevd som problematisk. Jeg tilstår at jeg som alle andre, kan oppleve at det går litt fort i svingene innimellom, og jeg vet også at det til stadighet blir sluppet ut informasjon, f.eks. artikler i media, som går meg hus forbi. Jeg vet at det for en stund siden var noen som var interessert i å få vite om stort sukkerinntak kunne gi svangerskapsforgiftning. Dette er noe som det spekuleres i, men som ikke er opplest og vedtatt som noen sannhet. Denne debatten har ikke jeg fått med meg, så jeg kan godt tilstå at jeg misforsod et innlegg og trodde det ble siktet til svangerskapsdiabetes. Senest i dag leste jeg i Dagbladet at forskere lurer på om det er en sammenheng mellom svangerskapsforgiftning og tidspunkt for forventet nedkomst. Her ble også kostholdsteorier og andre mulige påvirkninger framsatt som mulige årsakssammenhenger. Det betyr ikke nødvendigvis at dette er faktorer som i den store sammenheng blir sett på som vesentlige når det gjelder denne alvorlige lidelsen. Jeg vil med dette belyse litt av de problemene man står overfor som fagmenneske. Etterhvert må man venne seg til at brukerne/pasientene kan veldig mye om svangerskap eller div. sykdommer, men det betyr ikke at vi som har jobbet med faget i noen år, plutselig er blitt lite troverdige fordi vi ikke får med oss alt som måtte røre seg innen fagområdet. Jeg er helt åpen for diskusjon og håper å høre fra deg hvis det er noe du eller andre skulle ønske å drøfte. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38545-til-undrer-litt-angtforelmorkake/#findComment-146129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.