Gå til innhold

Hvor sunnt er det å ha kontakt med x-er?

Anbefalte innlegg

Gjest Relasjoner mann

Selv om forhold tar slutt, så er det jo noe positivt ifra de relasjonene man har hatt til tidligere kjærester.

Men så er det jo den faren med at følelser kan dukke opp igjen og ting kan rotes til. Man er kanskje ennå litt tiltrukket på ett eller annet nivå av vedkommende.

Er det noen kjøreregler her?

Fortsetter under...

Gjest Ammaline

Jeg har aldri forstått de som vil fortsette som venner etter å ha vært kjærester, og som pleier den relasjonen selv etter at de har nye partnere.

Jeg vil ha minst mulig med mine exer å gjøre, og heldigvis har min kjære den samme innstillingen.

Kjenner en mann som er bestevenn med ex dama si, dette har skapt mye trøbbel i forhold til nye partnere, og han har etter henne ikke hatt et varig forhold.

Når jeg traff min kjære sa han at han var venn med sin ex, jeg trodde da han mente at de var venner i den forstand at de møttes og tilbrakte tid sammen, men oppdaget snart at venner for ham betydde, ikke uvenner :-)

Han hadde absolutt ikke noe mer med henne å gjøre enn nødvendig.

Jeg tror ikke det er noen enkle kjøreregler for vennskap med ex er. Og er begge frie og franke og ikke har noen andre å ta hensyn til, så får hver enkelt nesten finne ut hva som føles bra for dem, med tanke på grensesetting osv.

Gjest sangsol

Ex bør forbli fortid.

Ingen ny kvinne vil like om du stadig vekk omgås eksen. Ville du likt at din nye kvinne ikke har tid til deg, fordi hun skal treffe en eks?

Eks har man en gang hatt følelser for, og trekkene man falt for kan jo fremdeles være hos eksen (selv om man nå også vet av ting man IKKE tiltrekkes av- for det er jo en grunn til at det ble en eks).

Ikke noe vits å leke med ilden. La eks være fortid.

Ex bør forbli fortid.

Ingen ny kvinne vil like om du stadig vekk omgås eksen. Ville du likt at din nye kvinne ikke har tid til deg, fordi hun skal treffe en eks?

Eks har man en gang hatt følelser for, og trekkene man falt for kan jo fremdeles være hos eksen (selv om man nå også vet av ting man IKKE tiltrekkes av- for det er jo en grunn til at det ble en eks).

Ikke noe vits å leke med ilden. La eks være fortid.

Ja, men for meg som har tilbringt omtrent halve livet m han og aldri vært mer enn 14 dager uten å sees, virker det veldig vondt uten kontakt. Men skjønner at det kan bli feil hvis en ønsker mer eller m nye partnere.

Gjest sangsol

Ja, men for meg som har tilbringt omtrent halve livet m han og aldri vært mer enn 14 dager uten å sees, virker det veldig vondt uten kontakt. Men skjønner at det kan bli feil hvis en ønsker mer eller m nye partnere.

Så dersom du går inn i forhold til en ny mann, så er det greit om han vil ha jevnlig kontakt med eksen (fordi han synes det er vondt å ikke se henne)?

Annonse

Jeg tror mange vil forstå dette. At man kan savne eksen som menneske og venn, men ikke som partner. Og at det er vondt (og unødvendig) å miste kontakten med en man har delt mange år med.

Men da forutsetter jeg at ingen av partene vil tilbake til hverandre. Hvis den ene vil det, blir det helt feil.

Likeverdighet!

Dersom begge er på samme linje, kan jeg ikke skjønne at man ikke kan være venner.

Jeg er veldig god venn med min exmann, vi har jo barn sammen og at vi er venner gjør alt mye enklere. Kjekt for ungene at vi faktisk kan delta på deres aktiviteter, prate og ha det hyggelig. Men han er jo en ex, og vi har det bedre begge to når vi ikke bor sammen.

Det er jo umulig å sette opp universelle kjøreregler, mennesker, forhold og exer er forskjellige. Snakke sammen er en grei regel. Og dersom man prioriterer en ex fremfor en ny partner, er det vel et tegn på at den nye partneren ikke er den riktige heller?

I mitt hode er det slutt når det er slutt. For meg ville det vært meningsløst å pleie kontakt med en eks, uavhengig av om jeg hadde en ny partner eller ikke. (Har man felles barn må man selvsagt samarbeide om dem.)

Folk har ulike grenser på dette området. Om det å pleie vennskapet med en eller flere ekser ødelegger for nåværende forhold, får man spørre seg selv om det er verdt det.

mvh

''Men så er det jo den faren med at følelser kan dukke opp igjen og ting kan rotes til. Man er kanskje ennå litt tiltrukket på ett eller annet nivå av vedkommende'' Er ikke dette et signal på at du (om det er deg det gjelder) ikke er helt trygg på følelsene dine? I såfall vil jeg tror det er en dårlig ide å fortsette å mate følelser eller tvil gjennom å opprettholde kontakt. Jeg tror hele prosessen med å legge bak seg bare tar enda lenger tid, og følelsesmessig koster mer. Er forholdet avsluttet og avklart (og dere har mange felles venner) ser jeg nok litt annerledes på det, iallefall så lenge dere begge ikke har nye partnere som opplever dette som et problem. Ikke så klart svar kanskje, men det tror jeg det er umilig å gi i slike spørsmål ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...