Gå til innhold

Hvordan bake brød?

Anbefalte innlegg

''Nå har jeg lest masse om heving, og det virker at jo lengre er bedre. Så kanskje jeg skal lage en deig og heve den til i morra'' Det stemmer. Husk at du ikke trenger å sette deigen varmt om du langtidshever, bruk gjerne kjøleskap. I tillegg kan du redusere gjærmengden betraktelig:) ''Er det en grunn til at du bruker olje?'' Jeg bruker rapsolje for å gjøre deigen smidig, og fordi den både er sunnere enn smør og tåler høye temperaturer godt.Jeg bruker rapsolje til steking av mat også, bortsett fra når jeg steker høstens ferske kantareller eller lager festmat ;-) ''Hvordan virker melk fremfor vann?'' Brødene blir saftigere med surmelk. Vanlig (soya)melk bruker jeg kun når jeg baker finbakst (boller, loff etc). ''De andre ekstra tingene du noen ganger har i, det er sikkert for å få bedre smak?'' Frøene er både supersunne, gode for fordøyelsen og gode på smak. Bjørns havregryn gjør dessuten brødene ekstra saftige og er godt bindemiddel (det merker en godt når en koker havregrøt, sant :) ''Hvorfor bruker du ikke sukker?'' Jeg er en søtmons og prøver derfor å erstatte hvitt rørsukker med honning der det er er mulig;-) ''Du skriver honning, men det er sikkert for smaken?'' Smaken er både bedre på smak og sunnere enn rørsukker. Vinn-vinn altså ;-)

Aha, du har en tanke bak det meste, det liker jeg:-)

Jaja, nå har jeg tenkt og tenkt og lest om baking. Kanskje jeg skulle begynne snart..

Fortsetter under...

• Svar 49
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• cathlin

15

• Madelenemie

10

• Lillemus

6

• Katt-ja

1

Mest aktive i denne tråden

''Det hørtes godt ut med pestosnurrer og tomatsnurrer. Da tilsetter du bare pesto eller tomat i blandingen?''

Jeg vil tro du gjør som når du lager kanelsnurrer. Kjevler ut leiven til et rektangel (etter forheving), smører på tomatsaus + skinke + revet ost, ruller sammen og skjærer i skiver, da blir det pizzasnurrer. :o) Stekes vel omtrent som vanlige boller.

Nemlig. Det får bli i baking 2.0.

''Nå har jeg lest masse om heving, og det virker at jo lengre er bedre. Så kanskje jeg skal lage en deig og heve den til i morra'' Det stemmer. Husk at du ikke trenger å sette deigen varmt om du langtidshever, bruk gjerne kjøleskap. I tillegg kan du redusere gjærmengden betraktelig:) ''Er det en grunn til at du bruker olje?'' Jeg bruker rapsolje for å gjøre deigen smidig, og fordi den både er sunnere enn smør og tåler høye temperaturer godt.Jeg bruker rapsolje til steking av mat også, bortsett fra når jeg steker høstens ferske kantareller eller lager festmat ;-) ''Hvordan virker melk fremfor vann?'' Brødene blir saftigere med surmelk. Vanlig (soya)melk bruker jeg kun når jeg baker finbakst (boller, loff etc). ''De andre ekstra tingene du noen ganger har i, det er sikkert for å få bedre smak?'' Frøene er både supersunne, gode for fordøyelsen og gode på smak. Bjørns havregryn gjør dessuten brødene ekstra saftige og er godt bindemiddel (det merker en godt når en koker havregrøt, sant :) ''Hvorfor bruker du ikke sukker?'' Jeg er en søtmons og prøver derfor å erstatte hvitt rørsukker med honning der det er er mulig;-) ''Du skriver honning, men det er sikkert for smaken?'' Smaken er både bedre på smak og sunnere enn rørsukker. Vinn-vinn altså ;-)

Men, må bare høre, mener du på alvor at deigen hever likebra i kjøleskapet over natta, en på kjøkkenbenken?

Men, må bare høre, mener du på alvor at deigen hever likebra i kjøleskapet over natta, en på kjøkkenbenken?

Skal du prøve langhev må deigen stå kjølig, ellers overhever den og faller sammen igjen. Så ja - ved heving over natten må du minske gjærmengden ganske mye og sette deigen kaldt.

Ja langtidsheving foregår i kjøleskap med plast over deigen for å unngå skorpe. Men bruk tørrgjær, ikke ordentlig levende gjæær da, er usikker på om den dør eller ikke (men det kan sikkert en eller annen her inne fordelle oss om ;-)

Ja langtidsheving foregår i kjøleskap med plast over deigen for å unngå skorpe. Men bruk tørrgjær, ikke ordentlig levende gjæær da, er usikker på om den dør eller ikke (men det kan sikkert en eller annen her inne fordelle oss om ;-)

Google sier at man skal bruke ingrediensene kalde til kaldheving, da gjærsoppen utvikler seg saktere i kaldt miljø. Og ingrediensene varme/romtempererte til varmheving.

Da lurer jeg på om jeg skal bruke kaldt vann til vanlig gjær når deigen skal kaldheve. Hm.

Annonse

Google sier at man skal bruke ingrediensene kalde til kaldheving, da gjærsoppen utvikler seg saktere i kaldt miljø. Og ingrediensene varme/romtempererte til varmheving.

Da lurer jeg på om jeg skal bruke kaldt vann til vanlig gjær når deigen skal kaldheve. Hm.

Jeg løser opp tørrgjæren i litt mer enn lunka vann (ca 40 grader) og blander dette i kaldt vann ja. Det skal jo i kjøleskapet, så dersom man bruker varmt vann starter jo gjæringsprosessen mens deigen avkjøles, sant.

Jeg har gjort dette til både pizzadeig og foccatia, men ikke til brød. Burde uansett funke like godt der :)

Gjest annlovinda

Hei!

Byggmel selger alle butikker og det er nærringsrikt :-)

Det er best å ikke bruke akkurate mål, det blir som med fargene noe må man føle, se, lukte og kjenne.

Men ca 6-7 dl vann til en to liters brødform er fint å beregne,

Ja hvetemel må til for å ikke lage brød som gir angst, jeg mener slike man kan drepe en mann med :-)

Vil du ha mål eller ikke?

Jeg vil gjerne ha mål, om det er mulig :)

Tørrgjær blandes i melet, fersk gjær blandes i fingervarm melk.

Jeg bruker 1 pk gjær til 0,5 l melk/vann, men du trenger ikke mer enn to pakker til 1,5 l væske, da blir det fort gjærsmak på brødene.

Brød blir gjerne tyngre jo mer grovt mel du har i. Jeg liker godt forskjellige frø i, havremel og/eller havregryn er også godt, det gjør brødet saftig.

Jøss så mye gjær du bruker? Jeg tror du kan prøve å halvere, bare sånn for å ha det prøvd...;-)

Gjest luftslott

Jeg bruker ofte naturell yoghurt når jeg baker, 1 l yoghurt og 5 dl vann. Syns brødene blir mye mer saftige da. Rører ut gjæren i noe av yoghurten først, lar det være kjøleskapskaldt og bruker kaldt vann siden jeg bruker kjøkkenmaskin til eltinga og det da blir noe varme under elting.

Jøss så mye gjær du bruker? Jeg tror du kan prøve å halvere, bare sånn for å ha det prøvd...;-)

Eller kanskje jeg bruker 1 pose tørrgjær på en liter væske? husker sannelig ikke jeg... Brød baker jeg aldri (det er det kjæresten som tar seg av), men jeg baker jo boller ganske ofte og burde huske det, men det gjør jeg altså ikke, men tror jeg bruker to poser på en liter melk.

Eller kanskje jeg bruker 1 pose tørrgjær på en liter væske? husker sannelig ikke jeg... Brød baker jeg aldri (det er det kjæresten som tar seg av), men jeg baker jo boller ganske ofte og burde huske det, men det gjør jeg altså ikke, men tror jeg bruker to poser på en liter melk.

Høres ut som kjæresten redder deg fra å gå og smake gjær etter lunsj... ;-)

Annonse

Jeg løser opp tørrgjæren i litt mer enn lunka vann (ca 40 grader) og blander dette i kaldt vann ja. Det skal jo i kjøleskapet, så dersom man bruker varmt vann starter jo gjæringsprosessen mens deigen avkjøles, sant.

Jeg har gjort dette til både pizzadeig og foccatia, men ikke til brød. Burde uansett funke like godt der :)

Jeg trodde ikke tørrgjær var like bra som den ferske.

Jeg bruker ofte naturell yoghurt når jeg baker, 1 l yoghurt og 5 dl vann. Syns brødene blir mye mer saftige da. Rører ut gjæren i noe av yoghurten først, lar det være kjøleskapskaldt og bruker kaldt vann siden jeg bruker kjøkkenmaskin til eltinga og det da blir noe varme under elting.

Mye rart man kan ha i brød skjønner jeg.

Har utsatt bakeprosjektet til i morra, da det bli en del å fordøye.

Men takk skal dere ha for delt kunnskap om de grunnleggende strukturene og prinsippene til brødbaking.

Jeg trodde ikke tørrgjær var like bra som den ferske.

Den ferske er nok å foretrekke mht å få fluffye brød, men jeg er ganske var på gjærsmak og foretrekker tørrgjær. Ikke syns jeg brødene blir mindre fluffy heller - det handler mest om tålmod på hevefronten ;-)

Jeg hadde ikke tenkt å drepe noen;-)

Nei, takk, trenger ikke mål:-)

Hei!

Jeg bakte de i går.

Jeg tok til to 2 liters former, 1, 5 liter vann, olivenolje, salt og gjær.

Så 1,5 liter byggeml og 1,5 liter hvetemel ca.

Brødene blir ganske lyse og lette og faller ikke fra hverandre.

Bygg er spesielt næringsrikt og noe man kan lage spesielle drikker av til syke med dårlig matlyst. Jeg syns derfor man kan gjøre de litt mindre grove, når næringsinnholdet holder seg ogh smaken er utrolig god, bygg smaker veldig godt.

De bør heve i to omganger, en i bakebollen og til sist i formene.

Jeg stekte de i går nederst i ovnen i ca 40 nei kanskje 5 min.

Når jeg er trøtt og lat, tar jeg bare bittelitt gjær, dvs ca 5 gr knar deilgen en gang, til ganske fast, lager to brødemner har i brødformene og steker neste morgen på 200 grader :-)

Jeg foretrekker lage om kvelden, da får barna en varm skive før de legger seg, de liker dette brødet, og de får ikke vondt i magen sånn som de får av kjøpesbrød.

Jeg vil gjerne ha mål, om det er mulig :)

Hei!

Jeg bakte de i går.

Jeg tok til to 2 liters former, 1, 5 liter vann, olivenolje, salt og gjær. Så 1,5 liter byggemel og 1,5 liter hvetemel ca.

Brødene blir ganske lyse og lette og faller ikke fra hverandre. Bygg er spesielt næringsrikt og noe man kan lage spesielle drikker av til syke med dårlig matlyst. Jeg syns derfor man kan gjøre de litt mindre grove, når næringsinnholdet holder seg ogh smaken er utrolig god, bygg smaker veldig godt.

De bør heve i to omganger, en i bakebollen og til sist i formene. Jeg stekte de i går nederst i ovnen i ca 40 nei kanskje 5 min. Når jeg er trøtt og lat, tar jeg bare bittelitt gjær, dvs ca 5 gr knar deigen en gang, til ganske fast, lager to brødemner har i brødformene og steker neste morgen på 200 grader :-)

Jeg foretrekker lage om kvelden, da får barna en varm skive før de legger seg, de liker dette brødet, og de får ikke vondt i magen sånn som de får av kjøpesbrød.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...