Gå til innhold

Hvordan stramme inn på matbudsjettet?

Anbefalte innlegg

Mamta - den gode gamle

Å handle alt av basisvarer på Rema, er en god begynnelse. Ellers handler jeg kjøtt og fisk når det er tilbud og legger i fryseren. Kommer jeg over varer som er nedsatt pga. kort holdbarhetsdato, handler jeg litt ekstra for å fylle fryseren. Vi er to voksne og to barn og bruker sjelden mer enn 4-5000 i mnd. på mat og husholdningsartikler. Sørger likevel for at kjøtt-og fisk er kvalitetsvarer, styrer unna billig kyllingkjøttdeig som er ispedd saltlake feks. Er heldig å få en del fisk fra min far som er ute og fisker i sommerhalvåret. Bruker mest rene kjøtt - og fiskevarer, aldri veldig utblandede fiskeprodukter.

Fortsetter under...

• Svar 100
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Madelenemie

24

• Hønemoren

7

• Lillemus

4

• Elis31

4

Vi er 2 voksne og 2 barn og bruker 7-8000 kr i måneden.Vi har noe vi kunne vært flinkere til, f.eks å handle en gang i uka. Det renner ut i sanden her, for vi bor så beleilig til ift Mega...

Kunne sikkert handla på vår lokale Rema butikk også. Men den er dritkjip, så det gjør vi ikke. Sløvt sikkert, kunne jaffall handla endel av varene der.

Sparetips: Ikke bare kjøp billig og frys, pass på at det i fryseboksen faktisk blir brukt!! Det er ikke få kilo mat i dette landet som blir kastet fordi det har tilbragt for lang tid i en fryseboks.

Styr unna halvfabrikata, og snadder og snop hører til i helgen og ikke resten av uka.

Følger ellers med i tråden for å få gode råd jeg også. :)

Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker, ikke sammenlignbart heller siden jeg bor med to unger ca. halve mnd og sammen med kjæresten resten av tiden og da er det han som betaler. :o)

Men vi handler basisvarene på Rema / Rimi / Kiwi og om det er noe spesielt vi skal ha stikker vi innom Mega eller Ica. Sånn til vanlig i alle fall. Prisforskjellene kan være _store_ på akkurat samme varen!

Jeg benytter meg ofte av tilbud, kjøper gjerne kjøtt som går ut på dato samme dag eller dagen etter til halv pris og hiver i fryseren (og ja, det blir spist!) eller handler når Ica har f.eks. 40% på alt fra Findus eller Gilde, eller tikronerstilbud på alt pålegg fra Stabburet - makrell i tomat holder seg jo nesten i årevis så lenge boksen er uskadet og uåpnet. :o) Tannkrem og håndsåpe til badet f.eks., er det også 10-kronerstilbud på rett som det er og da kjøper jeg 2-3-4 stk så jeg har en stund.

Noen kroner her og noen kroner der, det blir penger av det. :o)

Mamta - den gode gamle

Vi er 2 voksne og 2 barn og bruker 7-8000 kr i måneden.Vi har noe vi kunne vært flinkere til, f.eks å handle en gang i uka. Det renner ut i sanden her, for vi bor så beleilig til ift Mega...

Kunne sikkert handla på vår lokale Rema butikk også. Men den er dritkjip, så det gjør vi ikke. Sløvt sikkert, kunne jaffall handla endel av varene der.

Sparetips: Ikke bare kjøp billig og frys, pass på at det i fryseboksen faktisk blir brukt!! Det er ikke få kilo mat i dette landet som blir kastet fordi det har tilbragt for lang tid i en fryseboks.

Styr unna halvfabrikata, og snadder og snop hører til i helgen og ikke resten av uka.

Følger ellers med i tråden for å få gode råd jeg også. :)

Godt poeng å sørge for at tilbudsmaten i fryseren faktisk blir brukt! ;-)

''Vi har noen rike venner, de er veldig gjerrige på mat, da vi skulle på hytte tur ville de bare kjøpe billige merker eks europris, de gikk liksom etter pris i butikken heller enn kvalitet og interesse. Jeg foreslo å handle på Meny, for bedre utvalg, men min venn sa " billigere på Rema''

I dag gikk jeg innom en skikkelig fiskebutikk for å kjøpe med meg hjem reker. De kostet 239 kr. kiloen. Det synes jeg ble for mye, selv om de sikkert er veldig gode så jeg droppet det.

Jeg dro så til Kiwi heller og kjøpte reker til 29 kr kiloen. Jeg fikk reker, loff, majones, pinnekjøtt til helga, kålarabi, poteter, rødkål til samme prisen jeg ville betalt bare for rekene på fiskebutikken :-)

Da synes jeg det er morsomt å være prisbevisst. Jeg vet hvor mye jeg må jobbe for lønna mi. Jeg synes forresten også det er bedre utvalg på Meny, så jeg velger det hvis jeg skal ha noe spesielt.

Jeg setter grensen for å spare penger ved frosne reker altså.

De smaker jo ingenting!

;)

Annonse

Vanskelig å svare på det første, jeg er enslig og tror jeg bruker i underkant av 3000 kroner på dagligvarer pr mnd, men det er da inkl alt av godteri og såpe og alt annet man får i dagligvarebutikker.

Tips til å stramme inn... jeg må det selv også, nå... Jeg spiser havregryn med melk til frokost nesten hver dag. Det er sunt og billig og holder blodsukkeret jevnt, tror jeg, blir ikke fort sulten etterpå. Unngå svinn! Uansett hva du kjøper og hvor dyrt det er, så er det aller dyrest om du må kaste det. Velg store forpakninger, men ikke så store at det ikke blir spist opp. Frys ned i porsjonsstørrelser. Sørg for å ha alt du trenger til matlagingen, slik at du får brukt opp alt før det blir skjemt. Lag bare så mye som husholdningen trenger til måltidet; om det blir mat til overs, prøv å få brukt det opp senere, ikke tving det i dere. Ikke kjøp de dyreste brødene, frukten, grønnsakene, det finnes nesten alltid et billigere alternativ. Unngå ferdigblandinger, feks müsli og havregrøt er det en voldsom stigning i pris fra om du lager det selv. Spis fet fisk, grønnsaker og frukt, da kan du droppe kosttilskudd. Bruk mer bønner og linser! En god proteinkilde, og lett å like og spise. Du kan få store sekker med bønner, linser, ris - og popcorn! - til en billig penge i innvandrerforretningene. First price og andre billigmerker kan være svært varierende i kvalitet, sjekk det ut, det er også smak og behag. Kjøp kjøtt i Sverige om du drar dit. Skjær ned på godteri, snacks, brus, kutt ut alkohol og tobakk.

Det kan kanskje også være noe å spare på å flytte noen kafebesøk hjem. Det er ofte svært populært. Variasjon er viktig, også her.

Det kan være nyttig, men krevende å føre spesifisert regnskap i en mnds. tid. Altså på detaljnivå melk, brød, sjokolade, grønnsakblanding etc. Hver krone skal gjøres regnskap for. Da får man oversikt over hva pengene går til og kan gjøre en bedre vurdering av om det er verdt det.

Ellers:

- Sett opp et realistisk budsjett og hold dere stramt til det.

- Storhandle en gang i uka. Planlegg måltidene.

- Skriv huskelapp og hold dere til den. (Unntak er gode tilbud på mat dere vet blir spist.)

- Unngå impulskjøp.

- Ikke kjøp ferdigmat og halvfabrikata. Lag mat fra grunnen.

- Vit hvilke butikker som har gode priser på hva.

- Sørg for at minimalt med mat kastes.

Synes Hellstrøm har gitt mange gode tips på hvordan man kan tilberede sunn og velsmakende mat til en billig penge.

mvh

Vanskelig å svare på det første, jeg er enslig og tror jeg bruker i underkant av 3000 kroner på dagligvarer pr mnd, men det er da inkl alt av godteri og såpe og alt annet man får i dagligvarebutikker.

Tips til å stramme inn... jeg må det selv også, nå... Jeg spiser havregryn med melk til frokost nesten hver dag. Det er sunt og billig og holder blodsukkeret jevnt, tror jeg, blir ikke fort sulten etterpå. Unngå svinn! Uansett hva du kjøper og hvor dyrt det er, så er det aller dyrest om du må kaste det. Velg store forpakninger, men ikke så store at det ikke blir spist opp. Frys ned i porsjonsstørrelser. Sørg for å ha alt du trenger til matlagingen, slik at du får brukt opp alt før det blir skjemt. Lag bare så mye som husholdningen trenger til måltidet; om det blir mat til overs, prøv å få brukt det opp senere, ikke tving det i dere. Ikke kjøp de dyreste brødene, frukten, grønnsakene, det finnes nesten alltid et billigere alternativ. Unngå ferdigblandinger, feks müsli og havregrøt er det en voldsom stigning i pris fra om du lager det selv. Spis fet fisk, grønnsaker og frukt, da kan du droppe kosttilskudd. Bruk mer bønner og linser! En god proteinkilde, og lett å like og spise. Du kan få store sekker med bønner, linser, ris - og popcorn! - til en billig penge i innvandrerforretningene. First price og andre billigmerker kan være svært varierende i kvalitet, sjekk det ut, det er også smak og behag. Kjøp kjøtt i Sverige om du drar dit. Skjær ned på godteri, snacks, brus, kutt ut alkohol og tobakk.

Det kan kanskje også være noe å spare på å flytte noen kafebesøk hjem. Det er ofte svært populært. Variasjon er viktig, også her.

''Unngå ferdigblandinger, feks müsli og havregrøt er det en voldsom stigning i pris fra om du lager det selv.''

De ferdige havregrøt-greiene er sykt dyre! En pakke lettkokte havregryn koster vel knapt en tier? I de ferdig-greiene er det vel bare tilsatt noe dritt + masse sukker + kanskje noen få blåbær eller noe sånt? Helt enig med deg - lag havregrøten selv og dropp sukkeret, jeg hiver oppi en spiseskje med eplesyltetøy og det blir kjempegodt og passe søtt for meg. Forleden dag puttet jeg oppi noen biter med tørket frukt som jeg skar i småbiter først og lot dem koke med - det ble alt for søtt!

Jeg vet ikke hvor mye jeg bruker, ikke sammenlignbart heller siden jeg bor med to unger ca. halve mnd og sammen med kjæresten resten av tiden og da er det han som betaler. :o)

Men vi handler basisvarene på Rema / Rimi / Kiwi og om det er noe spesielt vi skal ha stikker vi innom Mega eller Ica. Sånn til vanlig i alle fall. Prisforskjellene kan være _store_ på akkurat samme varen!

Jeg benytter meg ofte av tilbud, kjøper gjerne kjøtt som går ut på dato samme dag eller dagen etter til halv pris og hiver i fryseren (og ja, det blir spist!) eller handler når Ica har f.eks. 40% på alt fra Findus eller Gilde, eller tikronerstilbud på alt pålegg fra Stabburet - makrell i tomat holder seg jo nesten i årevis så lenge boksen er uskadet og uåpnet. :o) Tannkrem og håndsåpe til badet f.eks., er det også 10-kronerstilbud på rett som det er og da kjøper jeg 2-3-4 stk så jeg har en stund.

Noen kroner her og noen kroner der, det blir penger av det. :o)

Jeg synes slike 10 kroners tilbud ofte er lureri, at det ofte er rundt 10 kroner det koster ellers?

Hei!

Akkurat der der man.

Vi bruker nokså likt.

Vi er 7 mennesker.

Så selvsagt noen tusen mer, jeg sløse absolutt ikke, selv om jeg nå har levert alle kvitteringer til min mann, og dermed vet jeg hva som er vårt matbudsjett.

Er det ikke din erfaring også, at går man inn i en matbutikk skal det ikke mange varene til før det er 800 kr, en ost koster jo 100 kr i vertfall osv...vitaminer 100 kr boksen, te 150 kr, kaffebønner 200 kr osv...

''Er det ikke din erfaring også, at går man inn i en matbutikk skal det ikke mange varene til før det er 800 kr, en ost koster jo 100 kr i vertfall osv...vitaminer 100 kr boksen, te 150 kr, kaffebønner 200 kr osv...''

Det er abslutt min erfaring. Men tenker at man kan spare mye med å planlegge innkjøpene, handle max to ganger i uken. Og ikke bare ta alt man har lyst på ;)

Kanskje du kan finne Helstrøms sitt program på tv3. Han var hos en enslig mor og de lagde all mat fra grunnen av. Frøs ned osv. Men jeg husker ikke hva bortsett fra Frossen Ribbe ;)

Matbudsjettet skulle bli på 4000 men de brukte vist langt under 3000 etter at han hadde vært der.

Annonse

Jeg synes slike 10 kroners tilbud ofte er lureri, at det ofte er rundt 10 kroner det koster ellers?

Tja, det er ikke alltid nedsatt så mye, men noen få kroner - og det er jo kjekt å ha såpe og tannkrem stående så man ikke plutselig går tom. :o) Og koster det noen kroner mindre enn vanlig så gjerne for meg.

Hva synes du er billig av kjøttvarer i Sverige for tiden?

Jeg synes det var billigere der før, sparer ikke så mye på kjøttvarer lenger er min erfaring. Handler på Nordbysenteret når vi handler i Sverige.

Karbonadedeigen er jo billigere, men synes den norske er bedre. Kyllingfileter likeså. Når det gjelder svinekjøtt, f.eks. koteletter er det like billig her, det samme gjelder oksekjøtt.

Karbonadedeig kjøper vi i ferskvareavdeling, den er av importkjøtt og veldig bra.

Kyllingfileter: Kjøper kun de som har 99 % kyllingkjøtt, de er ikke billigst, men best. De billigste har 59 (!) % kyllingkjøtt, resten av vann... :-(

Flesk. Bruker nå bare Tulip sitt flesk, fordi det har minst vann. Bruker aldri bacon, det billigst er fullt av vann og uspiselig.

Vi kjøper også tigerreker i Sverige, og passer på når det er tilbud på f.eks. koteletter (ferskvaredisk).

Ellers er det jo slett ikke alt man sparer på å kjøpe i Sverige, popcorn er f.eks. billigere i Norge. Brus også, med mindre man vil ha bokser.

Ost er også billigere i Sverige, forresten, og hårfarge. :-)

Dessuten kjøttpålegg i store kvanta.

Karbonadedeig kjøper vi i ferskvareavdeling, den er av importkjøtt og veldig bra.

Kyllingfileter: Kjøper kun de som har 99 % kyllingkjøtt, de er ikke billigst, men best. De billigste har 59 (!) % kyllingkjøtt, resten av vann... :-(

Flesk. Bruker nå bare Tulip sitt flesk, fordi det har minst vann. Bruker aldri bacon, det billigst er fullt av vann og uspiselig.

Vi kjøper også tigerreker i Sverige, og passer på når det er tilbud på f.eks. koteletter (ferskvaredisk).

Ellers er det jo slett ikke alt man sparer på å kjøpe i Sverige, popcorn er f.eks. billigere i Norge. Brus også, med mindre man vil ha bokser.

Ost er også billigere i Sverige, forresten, og hårfarge. :-)

Dessuten kjøttpålegg i store kvanta.

Der vi handler, Nordby på Nordbysenteret er det den samme karbonadedeigen de har i kjøttdisken som er pakket ferdig og blir nok aldri gammel i disken. Denne karbonadedeigen er helt grei, bruker den til alt, jeg, i stedet for kjøttdeig også til div. retter og kjøttkaker. Synes allikevel den norske virker "renere", men som sagt, bruker den svenske for prisforskjellen er stor.

Ingen av oss har nevnt meieriprodukter, det er jo mye billigere i Sverige enn i Norge. Melka var vel omtrent halv pris i sommer. Osten er vel også en god del billigere. Vet ikke om den har gått opp nå, vi har ikke handla i Sverige siden i sommer.

Ja, brusbokser er billigere, det kjøper vi alltid, synes pepsi max på boks er mye bedre enn flaskene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...