Gå til innhold

Migrene er no dritt!!!

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Jeg kjenner godt til migrene, og ønsker deg god bedring. jeg håper du har en lege som følger med og kan gi det det du trenger, som f.eks. forebyggende.

Takk, har hatt flere anfall siden jeg skrev dette. Nope, legen er ikke engasjert.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3422197
Del på andre sider

Annonse

Poenget er at du skal få komme til en spesialist og finne best mulig behandling.

Ok, hatt migrene i mange år. Men aldri fått tilbud om noe slikt, de regner nok med at jeg ordner opp selv. Det gjør jeg jo, tar medisiner når det kommer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3422209
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest god bedring

Hva er vitsen med det?

Jeg tror du må ha henvisning fra lege for å få time hos nevrolog? Uansett kan en lege gi råd, så om du noterer ned hvor ofte og om du for eksempel har trent eller jobbet timene før kan det være smart. Mange får for eksempel migrene når de har helg eller fri, for da slapper kroppen av. Om man da er en person som får migrene kan dette trigge. Noen får det en sjelden gang, mens andre opplever det noen ganger hver uke. Lege kan si om du bør prøve forebyggende og hva som ellers kan virke preventivt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3464116
Del på andre sider

stjernestøv

Jeg tror du må ha henvisning fra lege for å få time hos nevrolog? Uansett kan en lege gi råd, så om du noterer ned hvor ofte og om du for eksempel har trent eller jobbet timene før kan det være smart. Mange får for eksempel migrene når de har helg eller fri, for da slapper kroppen av. Om man da er en person som får migrene kan dette trigge. Noen får det en sjelden gang, mens andre opplever det noen ganger hver uke. Lege kan si om du bør prøve forebyggende og hva som ellers kan virke preventivt.

Tror ikke legen kan gjøre noe som helst, det er en plass du er noen minutter før han er ferdig. Har ikke tro på leger, medisin hjelper mot migrene, ikke leger. De er tett i pappen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3464171
Del på andre sider

Annonse

Får se senere. Men hvis det kan forebygges hadde det vært fint.

''Men hvis det kan forebygges hadde det vært fint.''

Da må jeg nesten fortelle hvordan jeg ble kvitt 70% av migreneanfallene mine:

Jeg har hatt migrene siden tenårene, og har hatt god hjelp av å slutte med all hormonprevensjon + å ta betablokker forebyggende.

Har også anfallsmedisin i form av triptaner (Relpax) som hjelper godt, selv om de slår meg helt ut.

Men så - de siste par årene har migrenen blitt verre. 17-18 anfall pr. måned på det verste. Og jeg ble mer og mer fortvilet. Hadde knapt en arbeidsdag uten migrene.

Bare takket være en fleksibel jobb (fleksitid og mulighet for å jobbe hjemmefra) og anfallsmedisin som virker har jeg klart meg uten fravær.

Triptanene er supre til å fjerne smertene, men jeg er hverken en god mor eller arbeidstaker når disse virker i kroppen. Utmattelse er en av bivirkningene som er listet opp, og akkurat slik føles det.

Til slutt gikk det opp for meg at om dette fortsetter kommer jeg til å ende opp som sykmeldt. Det vil jeg _ikke_. Så jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment:

Gå/jogge en halvtime + styrketrening av nakke og skuldre hver dag i en måned. (har tatt treningsfri 1 dag pr. uke.)

Nå er jeg på den andre måneden, og det virker! Nå er jeg helt kvitt den nakke-og stressrelaterte migrenen, som utgjorde ca. 70% av anfallene.

Jeg står igjen med hormonrelatert migrene 3 - 4 dager i måneden. Den blir jeg nok ikke kvitt, men det skal jeg klare å leve med.

og nå må jeg jo bare fortsette å trene! Jeg er ingen treningssenterperson, så jeg tar bare på meg joggeskoene og går ut døra. Hver dag. Noen dager løper jeg litt, andre dager bare går jeg. Styrketreningen gjør jeg hjemme i stua med treningsstrikk og øvelser på gulvet.

Jeg føler meg sterkere, og tåler stresset på jobben også bedre nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3464193
Del på andre sider

stjernestøv

''Men hvis det kan forebygges hadde det vært fint.''

Da må jeg nesten fortelle hvordan jeg ble kvitt 70% av migreneanfallene mine:

Jeg har hatt migrene siden tenårene, og har hatt god hjelp av å slutte med all hormonprevensjon + å ta betablokker forebyggende.

Har også anfallsmedisin i form av triptaner (Relpax) som hjelper godt, selv om de slår meg helt ut.

Men så - de siste par årene har migrenen blitt verre. 17-18 anfall pr. måned på det verste. Og jeg ble mer og mer fortvilet. Hadde knapt en arbeidsdag uten migrene.

Bare takket være en fleksibel jobb (fleksitid og mulighet for å jobbe hjemmefra) og anfallsmedisin som virker har jeg klart meg uten fravær.

Triptanene er supre til å fjerne smertene, men jeg er hverken en god mor eller arbeidstaker når disse virker i kroppen. Utmattelse er en av bivirkningene som er listet opp, og akkurat slik føles det.

Til slutt gikk det opp for meg at om dette fortsetter kommer jeg til å ende opp som sykmeldt. Det vil jeg _ikke_. Så jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment:

Gå/jogge en halvtime + styrketrening av nakke og skuldre hver dag i en måned. (har tatt treningsfri 1 dag pr. uke.)

Nå er jeg på den andre måneden, og det virker! Nå er jeg helt kvitt den nakke-og stressrelaterte migrenen, som utgjorde ca. 70% av anfallene.

Jeg står igjen med hormonrelatert migrene 3 - 4 dager i måneden. Den blir jeg nok ikke kvitt, men det skal jeg klare å leve med.

og nå må jeg jo bare fortsette å trene! Jeg er ingen treningssenterperson, så jeg tar bare på meg joggeskoene og går ut døra. Hver dag. Noen dager løper jeg litt, andre dager bare går jeg. Styrketreningen gjør jeg hjemme i stua med treningsstrikk og øvelser på gulvet.

Jeg føler meg sterkere, og tåler stresset på jobben også bedre nå.

Takk for ditt innlegg :-)

Jeg er nok ikke motivert for å trene vær dag, men relpax funker for meg for det meste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3464196
Del på andre sider

Takk for ditt innlegg :-)

Jeg er nok ikke motivert for å trene vær dag, men relpax funker for meg for det meste.

Jeg har nesten blitt kvitt migrene.. for meg har det vært en bonus til det at jeg som følge av psykoterapi har fått et mye bedre liv.

Jeg har sjelden anfall nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385607-migrene-er-no-dritt/#findComment-3464197
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...